1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

die autodoktoren"zoveelste ecoboost met problemen"

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FOCUSMSD, 16 apr 2024.


  1. Zoveelste probleemgeval ecoboost bij deze heren in die werkstatt.
    Zij hebben regelmatig deze motoren onderhanden zowel 3 als 4 pitters. Het is t slechtste wat ford de laatste decennia heeft gebouwd.
     
  2. Ik zit er wel eens aan te denken een blockmod uit te laten voeren in Engeland of Duitsland bij gerenommeerde tuners. Maarja kosten vs Baten...
    En dan blijft ik alleen met de mogelijke ringland failure zitten, maar dat is meer hoe je ermee omgaat en hoe de staat van het onderhoud is...
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. zoeken ze die auto's op?
    zolang er nog meer rijden dan kapot staan zal het wel loslopen.
     
    focusonben, OmeJoyo en Edgar Focus vinden dit leuk.
  4. Denk idd dat ze deze motoren opzoeken.
    Want lijkt me sterk daten Nederland het niet zo vaak voorkomt dan daar.
    Ja ze gaan meer kapot dan oude bekende zetel motor.
    Maar dit zie ik bij elke merk terug.
    Bedoel tfsi en thp hebben dezelfde issues.
    Deze motoren gaan ook sneller kapot dan de oudere type motor.
    Rede is kleinere foutmarge dat over blijft. Dit komt voornamelijk door turbo en directe inspuiting. Dit brengt voordelen maar ook nadelen met zich mee.

    Daarnaast zit grootste verschil in hoe de gene mee rijdt. Rij je direct snelweg op en ga je 180rijden. Dan is het eerder over met de motor dan als je eerst rustig warm rijdt en na 30min pas volgas gaat rijden.

    Want denk zelfs dat ford een van de beste gedoensizede motoren heeft. Elk merk heeft zich zwaar vergist in riem in de olie laten lopen. Ivm ze allemaal issues geven.
     
    Maestro en Edgar Focus vinden dit leuk.
  5. Goed onderhoud en juiste olie en eerst warm rijden en dan heb je er een prima blok aan. Dit soort filmpjes evenals veel klachten zijn maar al te vaak terug te herleiden naar slecht onderhoud, afraggen en of foute olie. Uiteraard kun je een keer pech hebben maar dat kan ook met elke andere auto.
     
    Torxbit vindt dit leuk.
  6. Je kan ook een kopen waarmee al het bovenstaande gedaan of niet gedaan is. Je weet het niet. Tenzij je nieuw koopt.
     
    Torxbit en Edgar Focus vinden dit leuk.
  7. Aan de andere kant... laten ze hier niet de 1.5 viercilinder zien uit de mk3? Die blokken scheuren toch echt wel bovengemiddeld snel, dat is toch bekend? Mag best wat van gezegd worden.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Ik heb ook een 1.5 vier cilinder. Rij er al een tijdje mee rond. Op tijd z’n onderhoud geven en geen gekke dingen ermee.

    Je leest inderdaad dat deze soms kapot gaan, maar hoeveel % hoor/lees je van het totaal rijdende motoren? Dan kan het veel lijken maar op het totaal valt het dan weer in het niet ;) neemt niet weg dat het echt erg zuur is als je dit overkomt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Heb deze heren jaren geleden al in "Grip" voorbij zien komen. Weet t niet zeker maar zijn volgens mij ex ADAC medewerkers ener komt echt van alles voorbij en de problemen worden aangeboden omdat deze vaak niet zijn opgelost bij de eigen garage na meerdere bezoeken of met aanbod van een reparatie met een gepeperde rekening.Zij proberen in eerste instantie duidelijke uitleg van hun zoektocht te geven en de oplossing van t probleem en bovenal kosten voor de klant te beperken. Kapot wiellager of iets dergelijks is niet zo moeilijk maar als je met een kerstboom verlichting rondrijd kan dat vele oorzaken hebben. Want als je kijkt hoeveel apparaten er met elkaar communiceren kan je wel wat roepen maar hoeft er maar 1 een probleem te geven om 6 of zelfs meer foutmeldingen te geven. Ook het hogere segment komt hier regelmatig voorbij. Helaas ook hier op t forum heb ik t gevalletje ecoboost regelmatig voorbij zien komen en net als bij "die autodoktoren " is t slechts t topje van de ijsberg wat je ziet. Nee downsizing heeft bij meerdere merken z'n nukken.Wet belt is ook zo'n dingetje. Onderhouds intervallen jaarlijks i.p.v. 20.000km of meer als je niet veel rijd. Maar als doe t zelfer kan je er je kennis mee opkrikken. Ik zou zeggen neem de moeite en kijk eens een aantal afleveringen. Ze hebben er inmiddels over de 600 dus je kan voorlopig even verder.:thumbup:
     
    M.Blaak, gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  10. Klopt. Ik heb een heel rijtje verschillende TSI's gereden, en collega's met de THP-motoren. Ook zat problemen mee.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
    1. Het zijn motoren die enorm veel geleverd zijn
    2. Een downsize kan doorgaans gewoon iets minder hebben
    3. Heel veel mensen zijn niet gewend om met een Turbo te rijden
    4. Onderhoud luistert meer nauw dan vroeger
    5. Er is veel verkeerde olie gebruikt
    6. Er waren/zijn een aantal bekende problemen
    7. Bij ALLE merken wordt er bezuinigd en motoren gaan dus minder lang mee in het algemeen
    8. Er zijn veel minder garages
    9. Iedereen kan alles delen op internet en iedereen kan dit weer vinden en bovendien welke "waarheid" je ook zoekt, je zult het vindn.
    Mij lijkt het dan meer dan logisch dat deze motoren vaker voorbij komen dan de motoren vroeger, maar dit komt door een groot deel dan ook niet door de fabrikant. Ook door het laatste is het dus veel zichtbaarder.

    Er rijden (grove schatting) zo'n 52 miljoen auto's van Ford rond (verkoop rond de 4 miljoen per jaar) die sinds 2010 verkocht zijn laten we stellen dat 65% daarvan een ECOBoost motor heeft.
    Dan hebben we het over 34 miljoen van deze motoren als die allemaal slecht zouden zijn, dan zouden de klachten wel wat groter zijn.

    Ja er zijn problemen, daarvoor zijn ook de terugroepacties geweest, in de VS is er ook 1 gaande vanwege de wetbelts, maar dat is maar een serie en niet allemaal.
    Persoonlijk zou ik vooral terugstappen naar onderhoud met 20K en jaar, wat Ford ook langer dan andere fabrikanten heeft gehad. Want uiteindelijk komt er nu eenmaal vervuiling in de olie, ook brandstof met tegenwoordig meer alcohol en dat kan nooit goed zijn voor een zwaar belaste rubber riem die door die olie heen loopt.

    Kortom, ik zou iedereen nog steeds een Ford aanraden en me daar prima bij voelen want ik heb niet het gevoel dat het slechter is als bij andere merken. :)
     
  11. gerardTDCI en OmeJoyo vinden dit leuk.
  12. Sowieso geloof ik geen ene bal van de zogenoemde longlife olie met bijbehorende lange vervangingstermijnen, ik leef meer met de gedachte "doe maar normaal...dat is al lastig genoeg"
    dus trouw elke 15.000km schone olie en oliefilter erin, kopen we een auto met een twijfel wanneer de olie is gedaan, dan gebeurd dat vrij snel na aanschaf, motorisch hebben we dan
    ook nooit ellende gehad...ook mede doordat ik mijn Passat met een 1.4 TSi motor uit mijn geheugen heb verbannen.
    Vaak bij de tankbeurt voor een vakantie gaat er een flesje Forté injectie reiniger in, en de motor rustig warm rijden, en als toetje gaat er altijd E98 in de tank, ook in de Fiesta,
    daarmee lijkt het al jaren goed te gaan bij ons.
     
    Dennis182, gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  13. Goede kwaliteit brandstof tanken,goede kwaliteit olie, op tijd en plaats verversen met een fris filtertje, fatsoenlijk warm rijden en je motor behandelen met respect……zelf loop je toch ook niet altijd vol gas? Ik heb met al mijn auto’s (afkloppen) nog nooit problemen gehad.
     
    DexterXL, gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina