Diagnose software

Discussie in 'Electronica' gestart door richardus, 12 aug 2007.

  1. Mannen,

    als ik goed ben geinformeerd gebruikt men voor de Focus het OBDII motormanagement systeem zoals dat bij meer autofabrikanten gebruikt wordt?

    Weten jullie:

    - waar die plug is gemonteerd? (versnellingspook bij b.v. Astra)
    - of die software in omloop is?
    - wat voor leuke dingen je ermee kan doen?

    Ik weet van de volkswagen club dat ze de auto's ermee tweaken, en onderweg allerlei intressante dingen uitlezen :D

    Ik hoor het graag!

    Afteredit: Focus II 1.6 Futura Wagon
     
  2. volgens de europesche regels 30 cm vanuit de stuurkolom links /rechts
    alleen bij een focus als ik niet weet welk model je hebt bij eerst model zit hij achter het zekeringkast deksel links onder het stuur
    bij tweede model links van het stuur boven in de plaat onder het dahsbord
     
  3. Bij de focus 2 zit hij links onder het stuur in het kleine opberg vakje
     
  4. Met een OBDII-scanner en software kun je veel sensordata van de auto uitlezen en foutcodes uitlezen en resetten. Bij Ford kun je zelf niets veranderen in de ECU. Goede en betaalbare software is PCMSCAN. Als je veel wil weten over OBDII moet je gewoon even googlen.
     
  5. Verschillend emogelijkheden. Met een gebruikte Bluefin handset kun je allerlei foutmeldingen uitlezen. Met een nieuwe natuurlijk ook, maar daar heb je niet zoveel aan met een 1.6 Gebruikt zijn deze dingen voor een appel en een ei te krijgen.

    Dreamscience Stratagem. Kun je ook allerlei dingen mee aanpassen. maar je moet wel weten waar je mee bezig bent. Ook niet interessant voor een 1.6

    Scangauge II. Dit is een apparaat waarmee je allerlei gegevens kunt uitlezen. Benzineverbruik, allerlei temperaturen...enzo. Een soort uitgebreide boordcomputer.

    Als hier interesse voor is kunnen we misschien een groepsaankoop proberen te regelen.

    http://www.scangauge.com/
     
  6. Ik heb een Focus I 1.6 GHIA.... Maar ik heb geen boordcomputer. Mijn vraag is, kan ik dit apparaat gebruiken als boordcomputer? En zo ja, is dat dan verstandig?
    Ik heb namelijk wel eens gedacht om alsnog een boordcomputer in te gaan bouwen, alleen volgens mij ligt de kabel er niet. :(
     
  7. Stelt niet zoveel voor hoor om de boordcomputer in te bouwen als je ook nog de kabelbomen moet leggen :wink:
    Je moet alleen wel een beetje handig zijn, anders kan het wel moeilijk worden...
    Ik heb het ook allemaal zelf gedaan volgens de originele kabelboom. :wink:
    Anders als je interesse hebt kan je me een PB sturen. Ik wil nog eens een handleiding in mekaar knutselen hiervoor :)
     
  8. OBD2 geeft alleen motor gerelateerde gegevens vrij die met een goede verbranding te maken hebben. Hiervoor zijn diverse interfaces in de handel die meestal gebouwd zijn met een Mobydic of ELM chip.
    Ik geef de voorkeur aan de ELM omdat deze sneller is en btrouwbaarder.

    Voordeel is wel dat zo'n interface gebruikt kan worden voor alle merken en modellen, benzine vanaf 2001 en diesels vanaf 2003.
    In de prktijk blijkt toch dat enkele fabrikanten zich niet aan de bovenstaande houden en een jaar later pas OBD2 compatible zijn.

    De VAG groep heeft een kanjer van een software pakket ter beschikking: Vagcom. Dit staat zowat gelijk aan de mogelijkheden die de fabrieks apparatuur biedt en komt dus heel ver in de auto. Ook aanpassen van diverse parameters behoort tot de mogelijkheden.

    Ik maak zelf ook interfaces en de bijbehorende software.
    Zie ook mijn website: www.msmax.nl.
    De software is te vinden op: www.obd2spy.com
    Let wel: Je hoeft niets bij me te kopen, maar er staat meer uitleg op de site over diagnose.

    Normaal is de software gratis bij een interface die ik lever, en vraag ik 29 euro voor een registratie als de interface niet bij mij vandaan komt. Zijn er echter mensen op dit forum die na het testen van de software vinden dat ze er wat aan hebben dan ben ik bereid om registraties te geven voor de echte forum gebruikers.

    Het is mogelijk om OBD2 interfaces te gebruiken om real time data te weergeven op een notebook of LCD display die gestuurd wordt door een microprocessor. Dat zijn pas de leuke projecten.

    Msmax
     
  9. En voor de Focus MK1?

    Dit gaat wel/niet werken voor de Focus MK1? :?
     
  10. Als het na de genoemde bouwjaren valt dan heb je grote kans dat het wel werkt.

    Msmax
     
  11. Zon scangauge lijkt me nog wel eens wat, zo te zien alleen maar in Amerika te bestellen.
    Prijsje van $160 is momenteel een €120
    Eens verder zoeken of ze dichterbij te krijgen zijn.
     
  12. Bij de VAG auto's kun je via ODBII nog veel meer doen dan alleen motormanagement bekijken. De auto-lock functie aanzetten bijvoorbeeld. Zou dit bij de focus II niet kunnen dan?
     
  13. @bakkertje

    VAGCOM is geen OBD2.
    VagCom gaat veel verder dan OBD2 specs. Zoals je zegt, je kan er data mee veranderen en naast je motormanagement ook alle andere controllers in je auto mee benaderen.

    De specs voor OBD2 omschrijven alleen data met betrekking tot motormanagent en emissie.

    Ook al vindt je bij de VAG groep auto's vanaf 1996 de 16 polige stekker, het is nog geen OBD2, maar gewoon OBD of OBD1. De kracht zit hem in het programma VagCom.

    Msmax
     
  14. Ford liep voor wat betreft invoeren van OBD-II. Ik heb al diverse Fords uitgelezen (benzine) vanaf 1997 (Ka's, Puma's). Ik weet niet hoe het zit met de Focus, maar ik vermoed dat hetzelfde zal zijn. Mijn Focus TDCi (2004) kan ik ook uitlezen. Oudere diesels nog niet geprobeerd.
    Ik gebruik een interface met ELM 327 chip.
     
  15. Hmm oke, wel een beetje verwarrend allemaal.. Bij de VAG noemen ze het wel een obdII stekker, maar ik begrijp dat er meer functies beschikbaar zijn.. Toch wel slim die mannen van VAG...
    :roll:
     
  16. De VAG stekker is wel dezelfde als degene die standaard in de specs zijn opgenomen van OBD2. Dus dat maakt het een beetje verwarrend, klopt.

    In Europa is de OBD2 spec in 2001 voor benzine en 2003 voor diesels van kracht geworden.

    In de USA was dat al vanaf 1996.
    Dus er is een grote kans dat auto's die zowel in Europa als in USA verkocht zijn geworden dezelfde ECU's hebben gemonteerd gehad waardoor ze dus ook OBD2 compatibel zijn.

    Ik heb ook Toyota's van 1999 kunnen uitlezen, maar mijn Focus diesel van 2002 was weer niet uit te lezen.

    Msmax
     
  17. Wel jammer dat je bij Ford niet makkelijk zover in de PCM komt als bij VAG (Dreamscience/SCT is het wel (gedeeltelijk) gelukt).
     
  18. Wie o wie kan me zeggen of deze Scangauge op een Focus I TDCi van maart 2003 werkt...?

    Mvg,
     

Deel Deze Pagina