Ik heb een idee om zwaardere dempers te plaatsen zodat de achterklep uit zichzelf omhoog te laten gaan als je de knop indrukt om de achterklep te openen. Weet iemand dempers die passen om dit mogelijk te maken.
ik heb hier laatst op het forum iets gelezen over extra veren ertussen zetten maar kan dat niet zo gauw meer terug vinden. mss weet [MENTION=142]JW[/MENTION] wel waar ik het over heb.
Zo'n zelf openende / sluitende achterklep met spindels leek mij ook wel handig, totdat ik 2 weken geleden in de de VS een huurauto met die functie had. Dat ging heel snel irriteren, gaat heel traag open en weer dicht, even snel iets uit de auto halen / erin leggen is er niet bij.
dit is niet het topic wat ik bedoel (toch bedankt voor de link Roelard) in dat andere topic werd gesproken over een soort van kleine veren die je tussen de dempers kon zetten.
ik heb het ook op mijn taxi zitten (Volvo V70) en vind het echt heerlijk, je wil niet weten hoevaak ik die achterklep moet openen en sluiten op een dag. openen doe je al als je de auto stil zet (als je uitgestapt bent is die al open) en met de knop sluiten kun je instappen en dan is die al dicht
Zo luxe was die Chevy Equinox niet, was alleen openen met een knop bij het nummerbord en sluiten met een knop aan de binnenkant van de achterklep.
de dempers waar je het over hebt zijn te bestellen bij onder andere brezan auto materialen. Let wel, die dingen zijn NOOIT standaard. lengte, dikte, bevestiging en persdruk moet je opgeven,.
Zwaardere gasdempers op de achterklep monteren heeft weinig zin. De achterklep zal hierdoor niet vanzelf open gaan als de achterklep wordt ontgrendeld. In gesloten toestand staan de gasveren onder een hoek waarbij een enorme druk nodig zou zijn om de achterklep te openen. Enige tijd geleden heb ik een Duits topic gevolgd waarbij ook geprobeerd werd om d.m.v. andere gasdempers de achterklep vanzelf te laten openen. De conclusie was dat geen enkele passende gasdemper hier sterk genoeg voor was. Wat wel redelijk werkte was om spiraalveren rond de stang van de gasdemper te monteren zodat de gasveer het eerste stuk veel sterker was. Het nadeel hiervan was weer dat na enige tijd door de druk van de veren en de gasdemper de bevestigingspunten verbogen. Een ander nadeel was dat in de winterperiode de gasveren door de temperatuur minder druk hadden en de achterklep alsnog niet vanzelf open ging.
Ik ben ook informatie erover aan het opzoeken, op een skoda site kwam het idee ook eens voorbij met stempel veren bij een mondeo zijn de stempel veren een oplossing er is een bedrijf in de spaansepolder maakt/verkoopt deze veren het gaat om een type st51740 Zie hier een filmpje https://www.youtube.com/watch?v=p3ZlXzUYJoI&feature=youtube_gdata_player
Ik denk dat het voor een HB nog weer anders is dan een Wagon, omdat de achterklep van een Wagon veel 'verticaler' staat. Hierdoor zal de klep van een HB makkelijker over het 'dode punt' worden gedrukt.
Klopt 100 % zelfs met spiraalveren krijgen de gasveren het niet voor elkaar om de klep geheel te openen, de achterklep van de wagon blijft in de verticale stand staan. Tevens gebeurd met nog zwaardere veren hetgeen al eerder in dit toppic vermeld is dat de bevestigingsbeugels gaan buigen, heb je een ouder model dan loop je zelfs het risico dat de bevestigings punten van je achterklep scheuren na verloop van tijd.
Ik heb al veren op maat gemaakt omdat deze 20mm mogen zijn in dichte stand van klep anders breekt het zooitje idd af .alleen kijken of de druk genoeg is Dus zal van de week eens kijken.
Uh het filmpje is een mondeo hatch, neem aan dat de klep daarvan bijna net zo werkt als die van de focus. Ach ja iemand moet de test dummie zijn anders lukken al die modificaties op het forum ook niet!
Ik heb een nog beter idee gevonden, een veer over de gehele demper https://www.youtube.com/watch?v=n4QIbc2mcJ0&feature=youtube_gdata_player Daardoor kan de veer met minder kracht beter zijn werk doen!
Deel 2: https://www.youtube.com/watch?v=BjkU3f_oYfQ&feature=endscreen&NR=1 Deel 3: https://www.youtube.com/watch?NR=1&v=Dn8-Ld85rxo&feature=endscreen