1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Defecte GPS antenne Travelpilot DX

Discussie in 'In Car Entertainment' gestart door Serge, 11 mei 2008.

  1. #21 Hermanusb, 20 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jul 2013
    Ik ga de soldeerwerk ook doen.

    Ben daar niet bang voor en feitelijk doet mijn gps het nu ook niet goed genoeg meer.
    Belangrijkste met solderen is dat je een soldeerbout met een stift hebt.

    Zo'n hele kleine scherpe punt waardoor je heel secuur verbindingen kunt herstellen.

    Het enige wat ik graag wil weten is het volgende.
    Moet ik de radio demonteren om de kabels uit e radio te halen?

    Of kan ik onder de binnenverlichting de draden loshalen en de losse antenne mee in huis nemen?
     
  2. Je kan de antenne boven het interieurlampje los halen.
     
  3. Ik zit wat te prutsen en durf nog niet verder te gaan.
    Ik haal binnenverlichting eruit.
    Frame eruit.
    Stekker los van de bedrading.
    De torx eruit.

    Volgens de handleiding moet ik de antenne iets omhooghalen en het kunstig palletje indrukken.
    En dat lukt niet echt.
    Moet iemand buiten aan de antenne trekken en ik gelijktijdig van binnenuit duwend en dat palletje indrukken?

    Ik heb de indruk dat de metalen buis waar ik de torx uit haal moet blijven zitten?
    dus enkel buiten de auto de antenne omhoog trekken terwijl in op dat palletje druk?
     
  4. Metalen busje kun je eraf halen. Dan kun je met een lampje erin schijnen en zie je dat er 2 kunststof pennetjes aan het antennevoetje zitten. Met beleid kun je de voet naar boven, uit het dak drukken.
     
  5. Nog steeds actueel. Dank voor dit topic!
    Mijn navigatie deed het al enige tijd niet meer, vond ik niet erg, mijn tomtom vind ik toch fijner dus die zit op het linker rooster boven de radio.
    Maar vorige week was ook mijn radio in een keer kapot, en daardoor ook geen handsfree telefoon.
    Ik kwam er ook via dit forum achter dat er een garantieregeling was voor de radio, dus ik naar de Forddealer Luijbregst in Valkenswaard (mijn focus overigens daar niet gekocht en niet in onderhoud, vorige jaar van leasemaatschappij gekocht 2ltr diesel station met elektrisch dak, echt fijne auto) en zij hebben de radio vanuit de garantie geruild. Moest drie dagen wachten en kreeg intussen een andere te leen! Superservice!
    Ruilradio weer erin (exemplaar als nieuw, zonder krassen, beter dan de oude), ik dacht toen dat mijn navigatie het ook weer zou doen maar dat was dus niet zo, ben even terug gegaan en de monteur gaf aan de waarschijnlijk de gps-antenne op het dak kapot was, vervanging 9 tientjes. Laat maar even zitten zei ik.
    Nu hier dit lezend op forum ga ik morgen even knutselen (kijken of ik het met solderen ook op kan lossen) en anders goedkope antenne ergens bovenin dashboard leggen.

    Nogmaals dank voor de reacties hier!
     
  6. Krijg de antenne voet niet verwijderd

    Ik probeer mijn antenne uit het dak van mijn focus te halen, de antenne gaat op en neer, maar blijf ergens achter haken

    Ik ben een tobbert

    Misschien iemand een idee
     
  7. Ik heb een Ford Focus II fase 2 met een travelpilot FX en met, net als veel forumleden, een defecte gps antenne.
    Om bij de antennevoet te komen moet dus de interieurverlichting los.
    Weet iemand hoe ik de interieurverlichting los krijg ?
    Moet de gehele plaat los of alleen het doorzichtige deel.
    En hoe krijg ik die los zonder dat ik één van beide sloop ?
    Alvast hartelijk dank voor de tips.

    Ik mag blijkbaar geen foto's van mijn interieurverlichting uploaden, maar deze foto vond ik op het forum en de verlichting is gelijk aan die in mijn Focus:

    [​IMG]
     
  8. #29 JW, 28 jul 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jul 2015
    Als je het binnenverlichting armatuur er uit haalt kan je al goed bij de schroef en kabel van de antennevoet. Het volledige licht grijze frame hoeft hiervoor niet verwijderd te worden.

    Als je goed kijkt zie je op de foto aan de achterkant van het binnenverlichting armatuur een sleufje. Hier kan je een kleine platte schroevendraaier in steken en zo het veertje waarmee het armatuur is vastgeklikt ontgrendelen. Wanneer het armatuur los komt kan je deze er uit kantelen en de connectoren los maken.



    Persoonlijk zou ik de defecte antennevoet gewoon laten zitten en een aftermarket GPS antenne met Fakra connector achter de A-stijl plaatsen. De GPS ontvangst hiervan is net zo goed als bij de originele antennevoet en daarnaast is een aftermarket GPS antenne ook nog eens stukken goedkoper (vanaf zo'n €7,- inclusief verzenden op Ebay). Daarnaast is bij een originele GPS antennevoet de kans vrij groot dat deze vroeg of laat weer defect gaat als gevolg van vocht. Dit komt helaas erg vaak voor.
     
  9. Hi JW,

    dank je wel voor je beschrijving. Ik zie inderdaad dat sleufje. Dus het
    verwijderen van de armatuur van de lampjes is voldoende. Ga ik proberen.

    Ik heb in het forum ook gelezen over de losse gps ontvangers die je zou kunnen aansluiten. Wel er dan een met de juiste connector voor de travelpilot FX kopen. Deze optie houd ik open.

    In posts over bluetooth zie je sleuteltjes aangeboden worden om de travelpilot te verwijderen. Die zijn dacht ik voor de NX en kan ik niet gebruiken. Ik zal hier het stuk van het console moeten verwijderen waar de travelpilot en de airco/temperatuurregeling in zit. Ben wel bang dat ik daar de boel gemakkelijk kan beschadigen.
     
  10. Verwijderen bovenste stuk van console is vrij eenvoudig. Rustig aan en niet veel kracht uitoefenen on de clipjes heel te houden.

    Zie daar inderdaad een blauwe fakra connector. Ik denk dat ik dus maar voor een losse gps ontvanger ga, € 10,50 inclusief verzenden, kun je geen buil aan vallen.

    Hier een youtube-je hoe je het console verwijderd, 2:20 min na het begin: https://www.youtube.com/watch?v=ZM1Al1gXCKE
     
  11. Ik heb nog even getwijfeld tussen het kopen van een actieve of een passieve gps en uiteindelijk voor de passieve versie gekozen, deze werd voor € 12,0 thuisbezorgd.

    Voor het monteren voorlopig de gemakkelijkste manier van bevestigen gekozen: de radio eruit, fakra aansluiten en de gps met magneet bovenop de radio bevestigd. Radio terug en vervolgens een stukje rijden om te calibreren.

    Mocht de ontvangst van het gps signaal onvoldoende blijken, dan ga ik wel op zoek naar een beter plekje, achter de klokken, in de opbergruimte met het klapdeksel op het dashbord of ergens langs de a-stijl.

    Ik heb er nooit echt op gelet hoe de satelietontvangst was, dus ik kan het niet vergelijken. Nu schommelt het afhankelijk van de weg waar ik rij, op de snelweg of in de stad, tussen 4 satelieten en 9 satelieten, gemiddeld zie ik er 7 staan.

    Vreemd is de hoogtemelding op het info paneel, deze schommelt voortdurend, ook als ik stil sta. Soms naar -17 meter en dan weer naar 30 meter. Geen idee hoe dat kan.

    Verder doet de navigatie het weer prima, de komende tijd even aankijken of het blijft werken.
     
  12. Dat varieren van het aantal satellieten is vrij normaal. Zeker in de bebouwde kom staan er wel eens gebouwen in de weg voor een goed zicht op de satellieten, net als in een bosrijke omgeving.
    Hoogtebepaling via gps heb ik nog nooit echt goed zien werken (op consumenten apparaten).
     
  13. #34 jaaps, 27 apr 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 apr 2017
    Mooi topic. Bij mijn Fofo 2.2 (uit 2008) met travelpilot FX is ook de gps uitgevallen. Ik ga eerst voor de mooie oplossing (vind ik) via solderen. Maar heb het idee dat bij mij de antenne anders is.

    Ik zie geen dopje of torx in de antennevoet:
    [​IMG]

    In het metalen busje gaan twee draadjes terwijl er plek lijkt voor drie:
    [​IMG]


    Voor degenen die hun focus 2 als oldtimer ooit willen: ik heb roest bij de antennevoet. Dus dan preventief behandelen.
     

Deel Deze Pagina