1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Defecte Airbag Control Module

Discussie in 'Electronica' gestart door FocusRobert, 15 feb 2010.

  1. #1 FocusRobert, 15 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 feb 2010
    Ford Focus 1.6 uit 2000:

    Nadat mijn airbag storingslampje spontaan ging branden, storing uit laten lezen. "B1342 ecu is defective".

    Stekkers naar voorstoelen al verwijderd en bedrading doorgesoldeerd.

    Nu heb ik gelezen dat het mogelijk moet zijn om de defecte Airbag Control Module te vervangen door één met exact het zelfde typenummer, zie: http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=9976

    Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Of wellicht een andere oplossing weten?
     
  2. #2 dutchguy, 15 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 feb 2010
    Gewoon vervangen.

    Ik begrijp uit je post dat jouw focus stoelairbags heeft?
    dan heeft jouw airbag module een groene sticker. Als je hem vervangt voor een andere met ook een groene sticker gaat alles weer werken.
    Versies zonder stoelairbags hebben een gele sticker.
    Er zijn zelfs geen voertuiggegevens opgeslagen in de module (zoals chassisnummer).

    fase1 modules lopen tot 8/2002
    vanaf 8/2002 is er een nieuw type module in gebruik speciaal voor de 2-traps airbags.
    Hier moet je dus wel even op letten.
    Als je wel een module met gele sticker plaatst, is er nog niet veel aan de hand; alleen werken je stoelairbags niet meer.
     
  3. Dutchguy bedankt voor je reactie. Mijn auto heeft geen stoelairbags. Het betrof de stekkers van de gordelspanners. Mijn auto is van januari 2000 en er zit inderdaad een gele sticker op de module.

    Het liefst vervang ik hem door één met exact dezelfde code. Zodat de op het ploffen van de airbags het kleinst is.

    Waarom is deze module eigenlijk met zoveel verschillende codes (partnumbers) verschenen? Software updates?
     
  4. Ik heb nog wel een module voor je liggen uit een Fase 1 zonder stoelairbags ;)

    Stuur me even een PM als je interesse heb ;)
     
  5. Zonder dat de airbags afgegaan zijn Sander? Anders heeft hij er niet wat aan.
    Ja..... dan moet hij eerst weer opgestuurd worden naar een reparatie bedrijf die de crashdata verwijderd. Kosten: ongeveer 100 euro

    @topicstarter:
    Je kan rustig voor een ander typenummer vervangen hoor ;) De exacte verschillen zijn mij niet helemaal bekend, maar weet wel dat er in de software maar weinig verschillen zitten.

    Als je naar de dealer gaat krijg je ook gegarandeerd een module met een afwijkend nummer dan dat je nu hebt. Dat maakt dus niets uit.
    Een goede module vinden (zonder crash data) kan best lastig zijn, zeker tegen een goede prijs. Dus als je er 1 hebt, gewoon plaatsen.

    Meestal als de airbags niet af zijn gegaan, dan wordt de hele set inclusief module verkocht.
     
  6. crash data?? is dit dan ook een soort "black box" ofzoiets??
     
  7. Het probleem is opgelost, het lampje is uit!

    Ik heb de module vervangen door een met een ander typenummer. Het productiejaar ('99), het aantal aansluitpennen en de uitvoeringsvorm kwamen wel overeen.

    Ik ben als volgt te werk gegaan:
    - Accupolen losgekoppeld;
    - Systeem elektrisch ontladen door lampen (groot licht) even in te schakelen;
    - Defecte airbag module elektrisch losgekoppeld en verwijderd;
    - Nieuwe module gemonteerd en elektrisch aangekoppeld;
    - Accupolen weer aangekoppeld;
    - Auto gestart;
    - Lampje ging uit.

    Allemaal bedankt voor de tips!
     
  8. Mooi dat het gelukt is! :cheer:
     
  9. #10 dutchguy, 17 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 feb 2010
    Niet helemaal....

    Wat er gebeurd is dat er een geheugenchip beschreven wordt nadat er 1 of meerdere airbags is afgegaan.
    Deze 'storingscode' kan je uitlezen met diagnose apperatuur.
    Een reparatiebedrijf heeft de inhoud van een nog goede chip uitgelezen. Deze 'flashen' ze dan opnieuw in de chip van de defecte module.


    Voor zover mij bekend wordt er verder niets opgeslagen, hooguit het aantal "G" waarbij de auto de airbag heeft geactiveerd.
     

Deel Deze Pagina