1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 2 fase 1 De Focus Rally Edition van Fiesta2000

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Fiesta2000, 6 apr 2008.

  1. Zo dan, het is gelukt, operatie luchtinlaat is inmiddels achter de rug! :D

    Gistermiddag heb ik tussen alle bedrijven door - ja, zo'n ventje van bijna 10 maanden die bijna loopt vraagt veel tijd en energie :lol: - toch nog even wat tijd kunnen vinden om het luchtfilter en gasklephuis te vervangen; het was al met al gelukkig niet veel werk en het was voor de afwisseling ook nog eens lekker droog en zonnig weer! :P

    Na het verwijderen van de afdekplaat op de motor en het loskoppelen van de accu kon ik beginnen met het demonteren van het luchtfilterhuis. Zo ziet het standaard gasklephuis eruit bij de Duratec HE:

    [​IMG]


    Vervolgens het originele gasklephuis gedemonteerd en ter vergelijking eens naast het nieuwe 60 mm gasklephuis gelegd. Beide huizen bleken inderdaad exact hetzelfde te zijn afgezien natuurlijk van de grootte van de gasklep. Mijn vermoeden is dan ook dat E-P een standaard Duratec HE gasklephuis heeft genomen, deze heeft uitgeboord tot een diameter van 60 mm en vervolgens een grotere klep heeft gemonteerd. Het standaard 55 mm Duratec HE gasklephuis (boven) en het nieuwe 60 mm gasklephuis van E-P (onder) boven elkaar:

    [​IMG]


    Daarna het nieuwe 60 mm gasklephuis weer gemonteerd op het lucht inlaatspruitstuk en de TPS aangesloten:

    [​IMG]


    Nadat ik het luchtfilterhuis even goed had schoongemaakt het nieuwe K&N luchtfilter erin gedaan en vervolgens het luchtfilterhuis weer in de auto gemonteerd. Meteen maar even de K&N waarschuwingssticker erop geplakt:

    [​IMG]


    Als laatste weer de accu aangesloten en de afdekplaat van de motor er weer op gezet - wel eerst nog even gepoetst - en dan is dit het eindresultaat... Tja, voor de looks hoef je het dus niet te doen, want er is eigenlijk helemaal geen verschil te zien met daarvoor, afgezien dan van een mooi nieuw glimmend gasklephuis en zo'n mooie K&N sticker. Die maakt toch wel een wereld van verschil!!! :lol: :P

    [​IMG]


    Op dit moment kan ik helaas nog niet zoveel zeggen over de performance van de auto na de aanpassing. Gisteravond heb ik even een paar rondjes door de wijk gereden om te zien of alles in orde was en of de auto goed reed. Aangezien de accu tijdens de operatie was losgekoppeld - om o.a. de ECU te resetten - merkte ik dat de auto even wat tijd nodig had om zich weer in te leren. De komende dagen houd ik de boel in de gate, maar tot toe valt het me in ieder geval niet tegen! :D

    To be continued... :wink:
     
  2. Goed gedaan, mooie upgrade :thumbup:
     
  3. mooi werkje, ben benieuwd of je er nu ook verschillen van gaat merken
     
  4. Omdat de auto meer lucht krijgt zou een herprogrammering van de software (chiptuning) goed kunnen werken (en misschien wel moeten als je de auto heel erg zou belasten op bijv. een circuit (te arm mengsel, dus te hoge temperaturen)). Maar ja, je weet denk ik nog steeds niet wie dat kan.
     
  5. Bedankt voor de reacties! ;)

    Daar heb ik het toevallig vorige nog even over gehad met Wally Verhoeven van CTH Chiptuning. Hij gaf precies hetzelfde aan en vond het jammer dat hij mijn Focus niet kon chiptunen. Hoogst waarschijnlijk kan de ECU de iets grotere luchttoevoer zelf nog wel bijregelen (bandbreedte is ongeveer 5-10%), maar het meeste rendement is natuurlijk te behalen door ook een chiptuning te doen. Op dit moment is er helaas alleen niemand die mijn Focus kan chiptunen omdat het blijkbaar nog niet mogelijk is om de processor in de ECU van mijn wagen uit te lezen, op wat voor manier dan ook. :?

    Enige alternatief zou op dit moment het plaatsen van een powerbox zijn, wat eigenlijk op hetzelfde principe is gebaseerd, dus de sensor data iets veranderen en de ECU zelf laten bijregelen waardoor er iets betere prestaties mogelijk zijn. Dit is echter geen goede combinatie met het grotere gasklephuis, dus dat laten we dan ook maar achterwege.

    Vind het zelf best wel balen dat chiptuning niet mogelijk is want dat was mijn plan eigenlijk geweest. Maar goed, misschien dat het over een tijdje toch nog mogelijk wordt. Ik hou 'em in ieder geval op mijn verlanglijstje met als aantekening 'nog niet mogelijk'... :D
     
  6. Even weer een update, deze keer echter met wat minder nieuws…

    Afgelopen donderdagavond heeft mijn Focus een kleine touché gehad met een andere auto die zonder richting aan te geven plotseling uit een stilstaande rij auto's voor mij naar linker rijstrook kwam. Heb nog goed kunnen remmen en wat naar links kunnen sturen maar blijkbaar hebben we elkaar op het laatste moment toch nog net even geraakt. Resultaat: op twee plekken lakschade op het zijscherm rechtsvoor en een kras op mijn rechterbuitenspiegel. Geschatte schade zo'n 500-600 euro! Balen dus! :? :(

    Hopelijk is het verzekeringswerk snel geregeld zodat ik de schade kan laten herstellen...
     
  7. Dat is weer balen ....

    Hoe bevalt de bovenstaande technische update?
     
  8. Balen, hopelijk is het inderdaad snel verholpen. Met schade rijden verpest altijd je plezier van de auto. Succes!
     
  9. Balen man van dat laatste.

    Maar wat betreft die luchtklep, dat lijkt me ook wel iets voor mij.
    Ben benieuwd wat dat met een 57i-kit doet. :twisted:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  10. Sneu van je schade! Gelukkig niet jouw schuld, maar dat is maar een schrale troost, nietwaar. Gewoon heel erg balen..
     
  11. #71 Fiesta2000, 9 apr 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 apr 2009
    Nou, het even geduurd, maar bij dezen dan een verslagje m.b.t. mijn bevindingen over het rijden met het 60mm gasklephuis. Het heeft overigens zo lang geduurd omdat ik het effect van dit gasklephuis onder een aantal verschillende omstandigheden wilde evalueren.

    Ik heb geprobeerd om de onderstaande combinaties met elkaar te vergelijken. Let wel, alle bevindingen zijn puur op basis van "gevoel" tijdens diverse kortere en langere ritten en berusten - helaas - niet op feitelijke metingen. Dit was voor mij echter de enige manier om iets van een vergelijkingstest te kunnen doen. Strict genomen is er dus niet echt sprake van een objectieve test. ;)

    Anyway, de geteste combinaties zijn:

    A1) Originele 54mm gasklephuis met standaard luchtfilter en gesloten behuizing
    A2) Originele 54mm gasklephuis met standaard luchtfilter en open behuizing

    B1) Originele 54mm gasklephuis met K&N luchtfilter en gesloten behuizing
    B2) Originele 54mm gasklephuis met K&N luchtfilter en open behuizing

    C1) 60mm gasklephuis met K&N luchtfilter en gesloten behuizing
    C2) 60mm gasklephuis met K&N luchtfilter en open behuizing


    Bij de open behuizing is het luchtfilterhuis losgekoppeld van het resonantiecircuit, wat bij de 2.0 Duratec HE een aparte behuizing is in de luchtinlaat (zie foto hieronder), waardoor er meer direct lucht kan worden aangezogen met als bijkomstig voordeel natuurlijk een heerlijke brul tijdens het aanzuigen van de lucht. Zeg maar een soort van semi-open luchtfilter. :D

    Luchtinlaat Duratec HE:
    [​IMG]


    Gelet op de prestaties tijdens accelereren vanuit stilstand en ook tijdens tussenacceleraties, kom ik - waarschijnlijk niet geheel verrassend - tot de volgende vergelijking:

    C1 >= B1 >= A1 en C2 > B2 >= A2

    waarbij >= betekent "gelijk of iets beter" en > betekent "merkbaar beter".


    Zoals eigenlijk al verwacht levert het monteren van alleen een K&N luchtfilter niet echt een merkbare performance winst op. De motor lijkt echter wel wat soepeler door het toerenbereik te gaan, met name in de hogere toeren (boven de 4500 tpm). Samen met het grotere gasklephuis lijkt de auto wat beter op het gas te reageren, met name vanaf zo'n 3000 tpm. Het is weliswaar niet echt véél beter, maar toch wel merkbaar.

    Als de luchtfilterbehuizing wordt losgekoppeld is het effect beter merkbaar. Het plaatsen van alleen het K&N luchtfilter heeft een vergelijkbaar effect als bij de gesloten behuizing hierboven, maar samen met het 60mm gasklephuis presteert de motor over het hele toerenbereik merkbaar beter. Accelereren gaat vloeiender en de motor kan beter tot de hoge toeren klimmen (en daarnaast brult de auto er lekker op los!).

    Samenvattend kun je zeggen dat het plaatsen van het 60mm gasklephuis de meeste toegevoegde waarde heeft als je de rest van de luchtinlaat ook optimaliseerd, dus een beter luchtfilter plaatst en zo veel mogelijk beperkingen weghaalt uit het luchtinlaatcircuit om een zo goed mogelijke flow te krijgen. Het standaard luchtinlaatcircuit is toch wat geknepen waardoor de netto winst uiteindelijk laag is.

    Het beste resultaat zul je uiteraard behalen als je de verschillende verbeteringen van het luchtinlaatsysteem combineert met een chiptuning. Dat laatste was eigenlijk ook mijn plan, alleen is het er tot nu toe helaas nog niet van kunnen komen. Misschien later dit jaar...

    Tot zover weer even... Als er vragen zijn dan hoor ik het wel! ;)
     
  12. mooi verslagje, ook leuk dat je laat weten wat je eigen ervaringen ermee zijn. Ik denk dat moest je al deze aanpassingen icm een chiptuning doen dat je een nog grotere winst gaat bereiken.
     
  13. Nou, het gaat lekker allemaal... maar niet helemaal...

    Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt met het schadeherstelbedrijf om mijn Focus weer helemaal strak te krijgen. Maandag 4 mei mag ik 'em komen brengen en dan worden het zijscherm rechtsvoor en de rechterbuitenspiegel opnieuw gespoten.

    Ben daarnaast vorige week erachter gekomen dat de airco helemaal niets meer doet. Afgelopen vrijdag zou de Focus voor een beurt en controle van de airco naar Ford Veldhoven gaan, maar aangezien die nu failliet zijn ging dat niet door. Vanmorgen dus maar naar van de Ven in Vessem geweest om de airco te laten controleren en het blijkt dus dat die helemaal droog staat. Waar het lek precies zit hebben ze alleen nog niet kunnen achterhalen, daarvoor zou het systeem bijgevuld en op druk gezet moeten worden. Aangezien dat nu teveel tijd ging kosten - ik moest terug naar m'n werk - zal ik later weer een keer terug moeten, maar dan waarschijnlijk meteen in combinatie met een 60.000 km beurt etc.

    Tja, wat een gedoe allemaal... erg balen dat Ford Eindhoven failliet is, zeker ook aangezien ik nog tot medio mei garantie op m'n Focus had... :(

    Maargoed, er is ook leuk nieuws te melden, want er zitten sinds twee weken mooie nieuwe zomersloffen onder de Focus! Het zijn 18" Antraciet Design velgen geworden met 225/40 bandjes, overgenomen van Rene alias Fordparts.

    Vind ze echt super staan onder de Focus en qua comfort niet eens merkbaar minder dan de standaard 17" Rally Edition velgen die eronder zaten. Verder rijdt het erg goed, de wegligging is duidelijk verbeterd: meer grip en een beter stuurgedrag bij snelle bochten! :p :D Hij is wel wat minder snel nu, je merkt goed dat het extra gewicht van de velgen en de bredere banden de acceleratie nadelig beïnvloeden; daarentegen rolt ie wel weer beter uit dan voorheen.

    Zal binnenkort wel wat fotootjes posten hier! ;)
     
  14. Kun je die garantie nu niet bij Van de Ven krijgen (eventueel via Ford Nederland)?
     
  15. Ik zou inderdaad contact opnemen met de klantenservice Ford.nl over deze kwestie. Wel balen! Hopelijk komt Ford.nl met een oplossing!
     
  16. De garantie die ik had was een A1 Star Collection garantie die vanuit de dealer wordt gegeven. Strict genomen betekent dat helaas dat als de dealer failliet gaat de garantie daarmee automatisch komt te vervallen. Ik heb het er vanmorgen wel even over gehad met van de Ven en zij gaven aan daar vandaag over te gaan praten, dus wellicht dat er toch nog iets mogelijk is. Hopelijk krijg ik vanmiddag nog wat te horen...

    Natuurlijk kan het ook in Veldhoven nog veranderen. Ik weet dat men bijvoorbeeld bezig met over een doorstart van Ford Eindhoven, dus wie weet. Blijft natuurlijk wel een aparte situatie dit...:confused:
     
  17. Ik had al begrepen dat je A1 garantie hebt. Maar ondanks het feit dat je weet dat de garantie dealer gebonden is zou ik doen alsof mijn neus bloed en bellen met Ford.nl.
     
  18. A1 garantie is toch gewoon van Ford, dus moet dealer onafhankelijk zijn lijkt mij.

    Van de Ford site:
     
  19. @Hansie: Als je tussen de regels doorleest staat het er eigenlijk al: de A1 garantie is een garantie vanuit de officiële Ford dealer waar je de betreffende occasion koopt m.a.w. deze is dan ook alleen "geldig" bij die specifieke dealer.

    Ik heb overigens zojuist even met Ford Nederland gebeld en zij bevestigden dit inderdaad. In het uitzonderlijke geval dat de Ford dealer failliet gaat is de garantie in principe ook weg. Uiteraard kan bij een eventuele overname de garantie alsnog worden hervat, maar dat hangt helemaal af van wat er bij onderhandelingen met de curator is afgesproken. Afwachten dus...
     
  20. Niet echt klantvriendelijk van Ford (Nederland).
     

Deel Deze Pagina