Dashboard cruisecontrolvraag

Discussion in 'Interieur' started by uwbuurman, Dec 12, 2007.

  1. Ik heb de goldcruise van John Gold in mijn TDci type 1 fase 2.

    Daar zit een ledje in, dat aangaat als de cruise aanstaat. Bij de af fabriekssystemen in de benzine uitvoeringen heb je dan een lampje op het dashboard. Nu leek het me aardig om die met elkaar te verbinden.

    Dus dat ik een lampje in het dashboard druk en dat ik dan die aan mijn ledje in de goldcruise knoop. Dan heb uik de volgende problemen/vragen:

    - is mijn tellerunit zo standaard dat er de zelfde mogelijkheden op zitten als die van een benzine, maw zit er een cruisecontrol lampje waar geen fitting in zit?
    - waar zit het lampje in een benzine teller? (Foto?)
    - Zou ik voldioende vermogen hebben op dat ledje in de goldcruise om er een dashboardlampje op te kunnen laten branden?
     
  2. de vraag schuiven we door aan onze verbouwing expert Chris !!
     
  3. Daar kan ik ook wel proberen antwoord op te geven :)

    De originele cruisecontrol geeft een signaal vanaf de control-unit naar de tacho (via de grote tussenstekker achter je zekeringkast). Dit signaal staat op pin 4 van je tachostekker.
    Het lampje zit onderin je toerenteller samen met wat andere ongebruikte lampjes. Bij mij zit hier al een sokkel met lamp in. Je kan dit eenvoudig checken door je tacho in teststand te zetten (contact uit, km-resetknop ingedrukt houden en weer op contact zetten; als je tellers uitslaan knop loslaten.) De eerste teststand is de led en tellertest. Het lampje zou dan moeten branden (groen).

    Ik weet niet precies wat voor signaal over dit kabeltje gaat; ik hoop dat het gewoon +12v is, want dan is het eenvoudig aan te sluiten. Ik zal nog wel even in het electrisch schema zoeken 8)

    Dutchguy
     

    Attached Files:

  4. @ dutchguy, het lampje achter mijn kilometerteller/dagteller dipslay is kaduuk, welk lampje is dat dan, dan weet ik wat ik nodig heb voordat ik m'n dash eruithaal en dan nog eens naar de automaterialen zaak moet.

    BVD Stef (en natuurlijk ook een beetje pepper)
     
  5. Lampjes zijn allemaal hetzelfde (op de 3 grote na dan).
    Als je de foto ziet van de tacho-achterkant, neem de omcirkelde van de cruise en ga 3 naar links (naast het ingestanste circeltje). Dit is 1 lampje.

    Volgensmij is het type lampje T5
     
  6. Ok, en hoe kom ik weer uit die teststand??
     
  7. Contact weer uitzetten :wink:
    De volgende keer weer gewoon starten en alles is weer als vanouds.
    (Let wel op! de dagteller is gereset)
     
  8. Ik hoef al niks meer uit te leggen :lol:
    Ik heb eventueel genoeg van die pinnetjes liggen met een stuk kabel.
    Ik hoor het wel als je die graag wilt hebben :wink:
     
  9. Ik moet zeggen dit lijkt mij ook wel wat
    De stekker zit dus achter je zekeringkast.
    Kwestie van
    Lamp checken in test mode
    stekker opzoeken
    kabel vanuit huidige cc doorverbinden
    klaar :?: :roll:
     
  10. Ik zou hem aan de tellerstekker pakken: pin 4
    Maar als je het signaal vanuit de motorruimte moet halen, dan zou ik het via de originele stekkers en pins doen. Het betreft stekker c71 pin 24, dit is een bruine stekker achter de zekeringkast naar de wielkast.
    Deze stekker is niet altijd aanwezig: als er een boordcomputer inzit en/of voorruitverwarming heb je deze stekker wel.

    De originele pins zijn niet overal handig verkrijgbaar: Chris heeft er wel wat, stuur hem een pb hiervoor.
     

    Attached Files:

  11. Ook de klemmen in de stekker C71 heb ik hier liggen :wink:
    Eigenlijk alle pinnetjes en klemmen heb ik wel 8)
     
  12. binnenkort, maar even een keer kijken hoe dit zit :roll:
     
  13. Lijkt me dat ik het signaar vanuit de CCbediening kan halen, en die zit in de auto, aan de stuurkolom... Dus dan kan ik een signaal op pin 4 van de tachostekker zetten.

    @ Focuschris: PB!!
     
  14. @ Chris: heel erg dank!!!

    @ Dutchguy: dank voor je uitleg!

    nu het probleem

    Ik heb het pinnetje niet nodig gehad. Er zat al een pin in! Deze is inderdaad voor het controlelampje van de cruise control, dat heb ik getest. Het lampje is niet plus gestuurd maar min gestuurd. Dus contact met de massa geeft een signaal.

    Op de john gold cruise heb ik alle draden doorgemeten. Er is geen min of plus die constant een signaal geeft als de cc aan staat. Wel is er een min signaal als ik de aan/uit knop indruk. Maar dat is dus weg als je de knop aanlaat.

    Dus ben ik niets verder gekomen. Ik heb ook het ledje van de cc gemeten. geen dignaal af te halen...

    Wat ik nu zoek is een oplossing en ik denk aan het volgende...
    Als ik de cc aan zet, komt er een signaal. Als ik de cc uit zet, is er weer (een zelfde) signaal.

    ik moet dus iets maken/hebben wat het signaal vast houdt tot het weer uitgezet wordt.

    Dus een soor aan/uit schakelaar die bediend wordt met het min signaal van de cc.

    Wie heeft er ideen???
     
  15. Dat gaat moeilijk samen werken, dan zou je een aparte aan en uit schakelaar moeten hebben, dan is het makkelijk realiseerbaar :wink:
     
  16. Hallo dit is te maken met een flip flop schakelaar(conrad) kun je met 1 signaal relais inschakelen en door een puls(indrukken) van dezelfde stuurkabel gaat hij weer uit. deze staan in de zelfbouw rubriek bij conrad.

    Kijk maar eens ik denk dat dat moet lukken
     
  17. Ik heb eens gekeken bij mijn tellers is dat het lampje met de tekst O/D off? groen lampje ik zou haast zeggen dat dit Overdrive uit is maar ik kan het fout heben(hoop ik ook want dan kan ik hiermee knutselen.

    Hoor het wel

    Grtzz Tonny
     
  18. Het is deze
    [​IMG]
     
  19. cruise control

    Ik ben ook aan het kijken voor een John Gold cruisecontrol.
    Nu staat er in de gebruiks aanwijzing dat ik een draad moet aansluiten op de pulsgever van de motor ( aantal omwentelingen van de motor )
    Nu ben ik aan het zoeken waar die draad verborgen is.
    Kan iemand mij verder op weg helpen???

    een van de draden naar de autoradio? ( travelpilot 170 ) daar zit namelijk ook een systeem op naarmate je harder rijd het geluid van de radio ook iets harder wordt....


    gr. Koos
     

Share This Page