1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Cylinder 3 and 4 Fuel Injector Offset Learning at Max Limit

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door moly, 24 aug 2018.

  1. Ik blijf 'last' houden van terugkerende storingen met betrekking tot de verstuivers van mijn Focus MK3.1 1.6 TDCI 115 pk.

    Vorig jaar heb ik al eens de melding P02D... Cylinder 'X' Fuel Injector Offset Learning at Max Limit gehad, en heb ik deze melding gereset na het opnieuw inleren van de verstuivers zoals in dit topic op ForScan staat.

    Een half jaar geleden is op reis de verstuiver van cilinder 1 stuk gegaan en is deze door een Duitse dealer vervangen. Daarbij is natuurlijk ook het dieselsysteem opnieuw geïnitialiseerd en zijn alle verstuivers opnieuw ingeleerd.
    Nu (ca. 15.000 km verder) zie ik echter dat ik wéér bovenstaande storingen op de verstuivers krijg, dit keer P02D3 op cilinder 4 en P02D1 op cilinder 3.

    Ik vind het vreemd dat ik deze storingen zo vaak terug krijg. Heeft het zin om de verstuivers opnieuw in te leren met behulp van ForScan? Of zijn deze storingen een voorbode dat er weer twee verstuivers kapot dreigen te gaan?

    Bedankt voor jullie reactie,

    Martijn
     
  2. Zou reourmeting doen op de verstuivers, eventueel opsturen naar buchli die kunnen ze testen.
    Er is ook altijd een advies om alle 4 tegelijk te vervangen vooral als er 2ton op de teller staat.
    Daarbij nieuwe brandstoffilter is geen verkeerd idee.
    Enige wat je zeker moet zijn is dat de code van elke verstuiver goed in de computer staat. Anders gaat hij de verstuivers anders aansturen.
    Meestal voel je dit doordat motor niet lekker loopt.
     
  3. De brandstoffilter is pas enkele duizenden kilometers oud, onderhoud gaat verder volgens het boekje. De motor loopt niet merkbaar anders dan normaal, maar toch staat de foutcode in het systeem.

    Moet het dieselsysteem met de hand ontlucht worden nadat de verstuivers afgekoppeld zijn geweest? En is het daadwerkelijk nodig om de leiding tussen de commonrail en de verstuiver te vervangen? Dit is bij de vervanging van de verstuiver in cilinder 1 wel gedaan.
     
  4. geen idee welke km-stand bij jouw er nu op staat want dit kan veel zeggen. als de verstuivers goed aangemeld staan en dus de code op de verstuiver op de juiste plek in de computer staat.
    slecht stekker verbinding lijkt me sterk, anders heb je op 1 cilinder het constant en niet op 2 tegelijk.

    enig advies is doe een retourmeting van de verstuivers, anders verstuivers op laten sturen en die na laten kijken.
    https://www.obd-codes.com/p02d3
    hier zie je dat het lijstje met mogelijkheden


    het dieselsysteem moet idd ontlucht worden, echter dit geld voor de lage druk zijde, hogedrukzijde ontlucht eigenlijk zichzelf.
    officieel wordt er gezegd hogedrukleiding mee te vervangen, dit ivm bij de-en monteren ijzervijzels los kunnen komen en in de leiding terecht kan komen.
    eerlijk zelf nooit een probleem mee gehad, wanneer je het niet deed.
     
  5. Slechte stekkers hoeft geen constante prpblemen te geven. Bij mijn vorige Focus was de stekker op de computer verrot, maar als de motor warm was liep hij als een zonnetje. Bij koude motor liep hij slecht.
     
  6. Overige verstuivers ook vervangen. Komt meer voor bij deze motoren.
     
  7. Bedankt voor jullie reacties, vervangen van de andere drie verstuivers lijkt mij de beste optie
     

Deel Deze Pagina