cuppende banden

Discussion in 'Velgen, banden & ophanging' started by Dzl, Oct 3, 2009.

  1. Ik heb veel last van cuppende banden achter.
    Auto is 4cm verlaagd en rij met de voorgeschreven banden spanning.
    Zijn er mensen die hier ook last van hebben na een verlaging en er een oplossing voor hebben ??
    Of andere dingen kunnen aandragen,want banden kosten al een kapitaal.
     
  2. Laten trimmen is een optie. Dit kost geld en ze halen een klein beetje van je loopvlak af waardoor de band eerder op is.
    2e oplossing is de banden regelmatig van voor naar achter leggen en weer terug naar verloop van tijd. Ik doe dat hier ook als ik van zomer op winterbanden wissel en dat gaat goed.

    Gr Fred
     
  3. Dan zou ik er zeker last van moeten hebben met mijn airride en ik heb het minimaal. Zou toch eens de boel opnieuw laten afstellen heb die van mij iets laten wijzigen van de waardes met uitlijnen van alles. Had er eerst ook veel last van rij er nu alweer een jaar mee en gaat perfect. ;);)
     
  4. Het ligt ook een beetje aan het merk en type band. De ene band heeft er wat meer last van als de andere.
    Ik wissel voor achter elke keer en daar gaat het bij mij iig goed mee.

    Gr Fred
     
  5. Ik zou met allu velgen niks wisselen van voor naar achter. Voor wil nog wel eens beschadigen en achter niet (de velgen dus) wissel je ze een keer en je raak een keer een stoeprand heb je 4 beschadigde velgen
     
  6. Vooral niet doen dan als je niet kunt rijden, en lekker met gonzende banden rond blijven rijden.:mrgreen:
    Voor mensen die dus wel kunnen rijden zou ik ze wel wisselen. Doe dat hier al vanaf het eerste jaar dat ze er onder zitten, en heb nog geen krasje er op zitten.
    Questie van opletten en al je velgen blijven mooi.

    Gr Fred
     
  7. Zo ook wat aanvulling hierop.
    Tijdens het verwisselen van de nieuwe banden,jaja,werd er horende dol van.
    Sprak ik met een eigennaar van een volvo V50,ook met focus onderstel,had na verlaging ,ook last van cuppen.
    Is op zoek gegaan en kwam op deze site: https://www.eurosporttuning.ca/index.php
    Verstelbare draagarmen tegen voor de V50,hiermede kon het camber van de volvo mee gesteld worden.
    Deze was verlaagd met intrax veren,dezelfde als mijn focus.
    Als het mee zit,ga van de week eens bellen of die persoon,daar het probleem mee is,misschien heeft opgelost.
     
  8. Als dat niet te gek duur is, is dat ook een optie.

    Ik blijf ze wel wisselen.:thumbup:

    Trouwens als ik het goed heb is de camber bij een focus achter wel te verstellen of zit ik er nu naast.
    Er zit een exenterische ( of hoe je het ook schrijft) bout in dacht ik.

    Gr Fred
     
  9. Volgensmij heb je gelijk. Je kan idd wat verstellen aan de achteras dmv zo'n excentrische bout. Maar de problemen onstaan vaak na een correcte uitlijning. Dit is mij al 2x overkomen. Eerste keer was jaren terug, toen ik de auto net had. En de laatste keer was na de Powerflex upgrade.
    De boel is toch echt wel goed binnen de marges uitgelijnd.
    Sindsdien is de zooi weer lawaaierig achter.

    Heb me laten vertellen, dat je in dit geval beter banden kan zoeken met zo klein mogelijk nokjes aan de buitenkant van de band. Weet niet of het echt zou helpen.
    Ik koop de volgende keer gewoon banden die wat sneller versleten zijn ;):mrgreen:
     
  10. Ik zou met een wat hogere bandenspanning rijden. Krijg ik elke keer van de bandenspecialisten te horen. Als je met wat plattere banden rijd is de kans op cuppen dan kleiner.
    En het ene merk banden schijnt gevoeliger te zijn dan het andere.
     
  11. Dat advies om banden te kopen met kleinere nokjes heb ik hier ook al te horen gekregen van de bandenboer.
    Daar ga ik zeker de volgende keer op letten. Ze zijn nog niet helemaal op maar dat gaat zeker geen 10000km meer duren.

    Gr Fred
     
  12. Cuppende banden is iets van de moderne auto en heeft niets te maken met verlagen. Alle moderne wagens doen het. Wil je wisselen dan is mijn advies, zo rond de 10.000 km per wissel.
     
  13. Mijn meisje had daar last van op haar Golf5, waren Continental banden, bij verschillende bandenboeren en specialisten nagevraagd, wat bleek?: Conti's zijn xtreem gevoelig voor cuppen. Heel veel mensen klagen over Conti's. Meer dan andere merken. Dus die kopen we maar niet meer.
     
  14. klopt idd, de eerste keer waren bij mij ook conti's. de bandenboer vertelde me toen ook dat dit merk zeer gevoellig voor cuppen is (en nog wel veel meer vervelende eigenschappen waar ik zelf ook al achter was gekomen).
     
  15. Conti's zijn mij ook vaak afgeraden bij de bandenspecialist. Heb ze zelf ook een keer gehad (op een Passat) en cuppen was een ramp. Weet niet of de huidige conti's nog zo erg zijn. Met Michelin heb ik er tot nu toe geen last van gehad (en dan de bandenspannig op 2,5-2,7 bar)
     
  16. Er zijn veel banden die cuppen, en je kunt niet zo zeggen dat als de Premiumcontact van conti cupt, dat alle banden van conti cuppen.
    Wat wel werkt is een assymetrisch profiel, kijk maar eens op autobandenmarkt.nl, daar zie je bij sommige banden assymetric staan, zoals de Vredestyn, en een bepaalde Goodyear Eagle band.
    Enkele banden die het iigv ernstig doen:

    Michelin Pilot Premacy
    Pirelli P5000 en P6000
    Bridgestone Turanza
     
  17. volgens mij komt dat cuppen gewoon door de toegepast toespoor op de achteras! Er zijn idd wel banden die er extra gevoelig voor zijn alleen ligt het ook erg aan de auto
     
  18. Cuppen is een veel voorkomend verschijnsel.Ook al kende ik 't niet van vorige auto's.De eerste keer dat ik er mee te maken kreeg was toen ik m'n FocusII kreeg in 2005.Uitgerust met een verlagingsset van MSD en velgen18"225x40 banden van Vredestein.Já die met dat mooie profiel.
    De FocusI en ook de FocusII hebben de achterwielen schuin staan.Dit wordt door de verlaging nog eens versterkt.Vredestein gebeld maar 't antwoord was niet tevredenstellend.Wie gaat er nu na +/- 4000km z'n wielen wisselen van voor na achter en vervolgens na 4000km terug.Ik heb dus ook kenbaar gemaakt dat de band dus duidelijk niet geschikt was.Dit komt met name door 't mooi ogende profiel.Wel erg koersvast maar cuppen als een gek.Het was na een paarduizend km aan de binnenzijde net berg en dal,om nog maar niet te spreken over 't lawaai.Ik heb er nu Gislaved op liggen en heb dit probleem niet meer.Simpel gezegd hebben auto's met uitstaande wielen met dit probleem te maken.Let maar eens goed op als auto's langs komen rijden is het goed te horen dat er veel auto's zijn die dit fenomeen kennen alleen de berijders merken 't niet.
     

Share This Page