1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 110pk Controleren van turbo

Discussie in 'Performance' gestart door Jeffrey, 14 jul 2016.

  1. Zoals de titel al zegt, ik heb op internet veel verhalen voorbij zien komen dat de focus met de 1,6 16v tdci erg veel problemen heeft met de turbo. Ik lees verhalen van uit elkaar geknalde turbo's en turbo's die snel kapot gaan en zelfs verhalen van motoren die kapot zijn gelopen hierdoor.


    Nu wordt ik zelf toch wel een beetje huiverig, ik ben zelf namelijk in het bezit van een focus 2 1,6 tdci uit 2008, met bijna 250.000 op de teller. Alle onderhoudsboekjes zijn ingevuld maar kan nergens terug vinden of de turbo al eens is vervangen. Nu rij ik dagelijks woon > werk 170 km en heb eigenlijk geen zin dat mij dit gebeurt. Nu was mijn vraag dus hoe ik zoiets tijdig kan opsporen of ontdekken.
    Ik rij de auto vaker normaal warm, helaas gaat dit niet als ik vertrek bij het werk aangezien mijn werk letterlijk langs de autobaan ligt, daarnaast laat ik hem wel netjes nadraaien, met rijden als die koud is trekt die wel iets minder, zodra die warm is trekt die in mijn opzicht wel goed. Wat ik wel merk is dat als ik optrek bij een stoplicht en dat iets forser doe als normaal er wel wat zwarte rook uit komt, ook als ik hoger in toeren rij.
    Van de week had ik de slang van het luchtfilterhuis naar de turbo wel kapot, op de turbo zit een soort van koppelstuk die van dun naar dikker gaat, deze heb ik ertussen uit gehaald en de luchtfilterbuis weer op de turbo gemaakt, wat me wel opviel is dat deze buis en vooraan in de turbo olie lag, maar ik denk eerder dat dit van de carterontluchting is aangezien deze ook daarop zit.


    Wat en hoe kan ik zien als de turbo aan zijn einde is ?
     
  2. Even bij koude motor aan het asje voelen, echter als je geen referentie hebt weet je ook niet hoe hij moet zijn natuurlijk.
     
  3. Op en neer zal er speling in zitten, in-uit niet. Tevens kun je kijken of je beschadigingen ziet aan je schoepen of turbohuis.

    Verder zijn een aantal zaken van belang om problemen met de turbo te voorkomen.

    - Goed en tijdig (15.000km) onderhoud met de juiste spec olie
    - Goed werkende EGR incl. regeneratie slangen
    - Roetfilter tijdig vervangen
    - Zorgen dat de verstuivers geen diesel lekken en daardoor de olie vervuilen.
     

Deel Deze Pagina