1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

contact uit = sigarettenaansteker uit?

Discussie in 'Electronica' gestart door JME, 29 aug 2011.

  1. Als ik de motor van mijn Focus uitzet, hoort dan de spanning van de sigarettenaansteker ook uit te gaan? Ik dacht dat dat zo hoorde, maar het lampje op mijn USB-voedingsplug blijft branden. Ik wil graag mijn TomTom carkit ingeplugd kunnen laten zitten, maar niet dat ie stroom blijft trekken. Of schakelt de sigarettenaansteker na enige tijd alsnog uit?
     
  2. sigarettenaansteker blijft altijd aanstaan;)
     
  3. Als je accu leeg is is ie uit...
     
  4. ja maar na een half uur gaat alles uit toch?
     
  5. nee, alleen de binnenverlichting rens;)
     
  6. Het goede nieuws is dus dat mijn Focus "works as designed". Het minder goede nieuws is dat ik dat niet zo wil... ;)

    Ik zal uitleggen waar ik op uit ben, misschien heeft iemand dan de gouden tip voor me. Ik wil graag mijn TomTom iPhone carkit met ingebouwde GPS-ontvanger permanent aansluiten in mijn Focus. Ik wil de carkit op een Brodit Proclip naast de 6000CD fabrieksradio hangen. Uit de carkit komen een audiokabel (geluid richting radio) en een usb-kabel (voeding richting carkit). Die kabels wil ik langs of door het radioframe naar achteren wegwerken. Dan de audiokabel achter het dashboard aansluiten op een standaard Ford aux-setje voor de 6000CD. En dan komt ie: de usb-kabel wil ik via de asbak weer laten uitkomen bij de sigarettenaansteker.

    Bij de carkit zit een sigarettenplug die 5V en maximaal 2A levert, om tegelijk de carkit te kunnen gebruiken en de iPhone op te laden. Omdat de bluetooth-module en de GPS-chip stroom verbruiken als de carkit is aangesloten, wil ik niet dat de carkit aan blijft staan als de auto uit staat. Daarom zou het voor mij zo mooi zijn als de sigarettenaansteker uit zou gaan als je de motor afzet.

    Andere creatieve ideeën die misschien zouden kunnen werken (maar ik zou nog niet precies weten hoe dan):
    * schakelaartje tussen de sigarettenplug en de carkit, weg te werken in een loos dopje naast de ruitverwarming (dan moet je die niet vergeten uit te zetten na gebruik)
    * voeding voor de carkit ergens achter uit de radio halen (dan moet die natuurlijk wel uitschakelen bij afzetten motor en ook nog 5V2A kunnen leveren)

    Wil ik iets raars? Wil ik teveel? Wil ik dit echt? ;)
     
  7. Relais met je contact mee laten schakelen die vervolgens jouw spulletje inschakelt... Auto op contact komt je relais in, auto van contact af relais valt af.
    Lijkt mij een handige oplossing hiervoor.
     
  8. Klinkt goed. Helaas ben ik zelf niet technisch genoeg om zoiets te ontwerpen/bouwen. Is er een howto met plaatjes?
     
  9. Volgens mij niet van dit specifieke onderdeel, zijn volgens mij wel mensen die wat met een relais hebben gedaan... Even de zoekfunctie gebruiken rechtsbovenin.
     
  10. OK, heb een redelijk vergelijkbaar topic gevonden: http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=22087

    Er zit dus een geschakelde + met ruim voldoende Ampere op de radio van een Focus I Fase I, dan zit die vast ook ergens op de radio van een Focus II Fase I. Dan wordt het interessant, want wat ik graag wil lijkt dan mogelijk te gaan worden. Eenvoudigst lijkt mij nu om van die geschakelde + (ik neem aan dat die 12V is?) een sigarettenaanstekercontact te maken op een onopvallende plek onder (of zelfs achter) het dashboard, waar ik dan de sigarettenplug van de carkit in plug.

    Als dit zo kan, op welke draden van mijn 6000CD (hoekig model in een FoFo II Fase I) sluit ik die plug dan aan? Lopen die draden al ergens heen en tap ik ze af met een kabelschoentje, of kan ik de hele draad nemen?

    Last but not least: ik ben geen electrotechnicus... loop ik het risico de boel te slopen of moet iedere nitwit dit kunnen? Als het uberhaupt kan dan.
     
  11. Niemand? Andere poging dan: is het mogelijk om de standaard sigarettenaansteker (die dus niet geschakeld is) wél geschakeld te maken?
     
  12. Hallo JME

    De TomTom USB kabel kan je niet voeden met de boord spanning van de auto dat is veel te onstabiel daarvoor.

    Wat je wel kan doen is voor je usbkabel een adaptor kopen (bij mediamarkt, brezan, enz enz) die kosten een euro of 10 daar zit alle electronica in om je boordspanning om te zetten voor je TomTom houder. als je dan voor 5 euro extra bij Brezan een sigarette aansteker koopt met 2 draden er aan kan je die op je geschakelde plus en massa aansluiten van je radio (dat moet niet moeilijk zijn)

    Je kan die losse sigarette "stekker" achter de radio verstoppen ben je die ook gelijk kwijt.

    Ik weet nu niet welke draad achter je orignele stekker de geschakelde draad is dat zou ik uit moeten zoeken misschien dat iemand dit al weet of stekker overzichten heeft.

    Hopelijk heb je er wat aan
     
  13. Bij mij heeft de tomtom daar geen enkel probleem mee. Je hebt sowieso een adapter nodig die het omzet naar 5v ...Amp (standaard usb output)

    Voor de rest als je gewoon je hoofd er bij houdt is het knap om iets echt te slopen, de auto heeft ook nog zekeringen:lol:.
     
  14. Dank voor de reacties!

    Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk was, maar bij de TomTom zit een voedingskabel die vast zit gegoten in een sigarettenplug. Aan de TomTom-kant eindigt die kabel in een usb-stekker, daarom noemde ik het een usb-kabel, maar aan de andere kant zit ie dus gewoon vast in de plug. Die plug bevat alle benodigde eletronica om de 12V boordspanning van de sigarettenaansteker om te zetten naar 5V en levert maximaal 2A.

    Allereerst: wees niet bang, het is zeker niet mijn bedoeling om de plug af te koppelen en de draden van de carkit rechtstreeks op de boordspanning aan te sluiten :lol: Ik wil de plug blijven gebruiken voor de juiste omzetting van de boordspanning. Dat betekent dat ik een sigarettenaansteker nodig heb om die plug in te steken. En daarbij zie ik nu drie opties:
    1. de bestaande ingebouwde sigarettenaansteker, maar dan wil ik daar wel via het contact geschakelde spanning op hebben. Domme vraag van iemand zonder auto-electronica-verstand: komt de + van de aansteker wellicht rechtstreeks vanaf de zekeringkast en kan ik daar gewoon dat kabeltje ompluggen naar een contactgeschakeld punt?
    2. een nieuwe via het contact geschakelde sigarettenaansteker erbij bouwen. Die kan ik dan inderdaad wel ergens los achter de radio hangen.
    3. ook een nieuwe aansteker, maar dan de geschakelde + van de autoradio gebruiken om de nieuwe sigarettenaansteker te voeden.

    Probleem is nu: ik weet niet welke optie het beste, makkelijkste of veiligste is en hoe ik die dan kan realiseren. Welke kabels heb ik nodig, waar trek ik mijn stroom vandaan, hoe sluit ik het aan? Ik denk er sterk over om dit bij mijn garage te laten doen, maar het klinkt alsof het zomaar eens een super simpele doe-het-zelf klus zou kunnen zijn. Vandaar dat ik het eerst hier probeer.
     
  15. Denken jullie allemaal moeilijk zeg???? Je trek de spanningsdraad achter uit de sigarettenaansteker. Maak een nieuwe kabel aan sigarettenaansteker Verleng deze richting de zekeringenkast. Koop bij een audiospeciaalzaak dus voor auto,s niet naar radio correct gaan dus. Koop je een speciale stekker kan je een zekering verwijderen uit je zekeringkast die zekering gaat in de stekker op de stekker zit nog een zekering ingang gaat naar de kabel (sigarettenaansteker ingang) steek de stekker in de zekeringenkast speciaal daarvoor ontworpen en hopla alles werkt koud half uurtje werk....;)
     
  16. Ik geloof direct dat we onnodig moeilijk lopen te doen, zoals ik al schreef is het allemaal nieuw gebied voor mij. Helaas begrijp ik (daardoor?) werkelijk he-le-maal niets van het koude kunstje dat je beschrijft. Ik snap het nog tot de tweede zin en daarna gaat bij mij het licht uit. Zou je zo vriendelijk willen zijn om het stap voor stap nog eens te proberen, maar dan echt op Jip en Janneke niveau? Wat voor speciale stekker, welke zekering, dat soort dingen? En gaat hiermee de spanning eraf als ik de motor uitzet? Ik wil het echt graag snappen!! Alvast super bedankt.
     
  17. #17 kolere, 2 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 sep 2011
    1. Dat je moet kijken welke zekering de spanning af gaat bij contact uit.
    2. De zekering eruit haalt.
    3. speciale stekker koopt die je op de plaats van de zekering plaatst en de zekering in de stekker plaatst
    4. Vanaf de nieuwe stekker de nieuwe plus draad naar de sigaretten aansteker trekt en vervangt voor de huidige.

    Wat je ook kan doen, ik houd niet zo van dat geklooi aan je zekeringskast, is een draad doorlussen op de stekker van de radio. Hier zit ook een draad die alleen maar wordt gevoed bij contact aan. Die 2 amp extra moet geen probleem geven.
     
  18. Ik het een vergelijkbaar iets ingebouwd.
    Ik heb zo'n verlengkabel gekocht voor in de sigaretten aansteker (met zo'n gekronkelde telefoondraad ;)). Daar heb ik de plug vanaf geknipt. Vervolgens heb ik vanaf de geschakelde voedingsdraad van de radio (geel of rood, dat weet ik zo 123 niet meer) een aftakking gemaakt richting die verlengkabel. Daar doe je vervolgens de plug van de usbkabel in en staat er spanning op als je het contact aan hebt staan.
    Zie ergens in mijn topic (klik op mijn handtekening) voor foto's

    EDIT:
    hier staat een foto. Echter is dit nog met mijn oude navigatie en zie ik dat de spanning er steeds op blijft staan. Je moet 'm dus op de rode ipv de gele aansluiten. (er blijft bij mij spanning op staan, is geen probleem omdat ik nu een TomTom heb die ik steeds afkoppel)
     
  19. Dat was mijn optie 3 hierboven, en dat gaat 'm nu dus worden! Super bedankt voor de uitleg allemaal!:thumbs:
    Laatste checkvraag: kan ik die verlengkabel gewoon met een kabelschoentje aftakken van de geschakelde + en de massa draden die in de stekker achterop de radio zitten?
     
  20. Ga ik toch vragen waar je vandaan kom is het in de buurt fix ik het voor je ;) Trouwens over de geschakelde spanningsdraad achter de radio... Ben ik niet zo over te spreken probleem is niet de amp die door de kabel gaat maar wel over de apparatuur die daarna aangesloten word. Je heb kans op storingen richting de radio via een ander component. Zie het als een losse apart verkrijgbare ontstorder die sommige mensen moeten plaatsen omdat ze bijgeluiden krijgen via de radio naar de speakers.
     

Deel Deze Pagina