1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Co meting te hoog apk ! Help!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Jrn-90, 23 nov 2018.

  1. Beste mede focus rijders.

    Afgelopen jaar een druk jaar achter de rug en na een spannende periode vader geworden van een zoontje. ( zwangerschapsvergiftiging) Nu heb ik een probleem. Afgelopen jaar heb ik een 2.0 benzine Ford Focus, 2fase1 aangeschaft met 110000dkm. Nu heb ik recent alle bekende roestplekken aan laten pakken. Nieuwe voorschermen, balken kaal gezet, ontroest en zijn opnieuw gespoten. Ook heeft de auto een beurd gehad, toen nog ff de APK. Niets aan de hand behalve de CO is veel te hoog. (+/-5,5). Nu staat hij al een week bij de garage, er is naar de EGR gekeken, en nieuwe injectoren maar niets helpt. Hij stinkt ook wat vind ik, wat kan dit zijn. De kath? Veel olie verbruikt hij niet. Hoogstens 1L op 15000 km.

    Hopelijk heeft er iemand nog een idee? Heb nu een super nette auto waar verder niets aan mankeerd, maar hij komt niet door de APK....
     
  2. Ontsteking werkt wel naar behoren (bobine, bougies, bougiekabels)? Katalysator kan ook.

    Is de auto al uitgelezen, normaal zou je foutcodes moeten krijgen?
     
    Jrn-90 vindt dit leuk.
  3. Bedankt voor je reactie, zal dit morgen aan de garagehouder voorleggen.
     
  4. Is je auto van voor 31 dec 2005 ? ... of heeft hij op gas gelopen ?
    De APK regels schrijven voor dat benzine-auto's van na deze datum met een OBD2 systeem (zoals de Focus heeft) eerst moeten worden uitgelezen ..., indien er geen foutcodes zijn behoeft er geen aanvullende 4-gasmeting te worden verricht ...

    Er moeten dus wrs foutcodes zijn die de weg naar het probleem zullen wijzen ...
     
  5. Ik denk dat het probleem bij de katalysator en de lambdasonden zit.
    Deze motor heeft per cilinder een aparte bobine, en geen bougiekabels meer. Deze zit gelijk op de bougie.

    Ik heb eventueel nog wel een katalysator liggen plus sondes.
     


  6. Ga het zometeen gelijk voorleggen jullie feedback. Hopelijk levert dat wat op. Uitleescode was p1408 geloof ik.
     
  7. Als het werkelijk een P1408 is heeft het met de EGR te maken ('EGR out of self-test range').
     
  8. Vandaag de EGR gewisseld voor een nieuwe maar de oude zit er wederom terug in. Het maakte geen verschil. Nu een nieuwe afspraak gemaakt over 10 dagen voor nieuwe sensoren te proberen. Anders gaat er een nieuwe kat op. Auto ruikt niet naar verbrande olie, lijkt eerder op onverbrande benzinelucht ofzo.
     
  9. De storing is er uit...wel een nieuwe kat en egr verder. Sondes waren nog goed. Ook zijn voor de zekerheid het gasklephuis, carterventilatie schoongemaakt, de injectoren en ontsteking geheel vernieuwd. Loopt nu weer als de brandweer met een normale CO. De portomonnee is wel een stukje leger...
     

Deel Deze Pagina