1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Climate control werkt niet boven 25 a 30 graden

Discussie in 'Electronica' gestart door TeeDeeCeeIe, 20 aug 2009.

  1. Hoi,

    Ik heb een raar probleem met de airco. Hoe warmer het wordt, hoe minder de airco werkt. Zo'n tropische dag als vandaag kan ie niet trekken. Als ik de airco aanzet blaast hij alleen maar warme lucht. Ik hoor de pomp wel lopen. Wat kan dit zijn ?

    Ik heb laatst de aircocheck gedaan en hij is compleet afgevuld en vacuum getrokken. Niets aan de hand.
     
  2. Ik heb wel eens gelezen dat het voorkomt dat een airco overvuld raakt.
    Volgens het artikel blijft er dan vloeistof achter in de verdamper tijdens het leegtrekken en vacumeren. Bij het vullen wordt er dan te veel bijgevuld zonder dat men het weet. Gevolg is dat bij vooral warm weer de druk te hoog wordt en de airco telkens afslaat.
     
  3. dit deed de airco ook al voor die tijd, dus dat kan het niet zijn. De vulling (koudemiddel) was op het moment van vullen 300mg en is bijgevulg tot 750mg. Nog steeds vertikt de airco het om continue te koelen, vooral bij erg warme temperaturen buiten.
     
  4. Ook niet met stand "interne luchtcirculatie" geactiveerd? Bij heel warme dagen moet ik deze bij inschakelen om de koeling van de airco te voelen. Eens de interne temperatuur ok is, dan kan ik deze uitschakelen.
     
  5. Ik zou een aircospecialist raadplegen (dat is een ford garage meestal niet).
    En vergeet vooral de uitkomst niet te posten op het forum, want wij zijn uiteraard zeer benieuwd wat het probleem nu werkelijk is ;)
     
  6. ik denk dat ik ook wel ga doen. Ik heb de clima altijd op AUTO staan, dwz dat de binnenlucht eerst wordt gekoeld. Hierna gaat ie vanzelf over naar het koelen van de buitenlucht.

    Ik denk dat het iets met de condensator te maken heeft.
     
  7. Dat zou dus helemaal niet nodig moeten zijn. Recirculatie is enkel om tijdelijk de buitenlucht ook werkelijk buiten te houden ivm eventuele stank en om even snel de binnenlucht te koelen. Dat het koelvermogen in de recirculatiestand het grootst is, dat klopt. Echter dient een airco ook prima te functioneren als de recirculatiestand niet gebruikt wordt.

    Bij mijn airco van mijn Focus 1 is ook bij 30 graden en meer de koeling op normale stand dik in orde. Recirculeren gebruik ik de eerste 5 minuten om even snel de lucht af te koelen om vervolgens daarna gewoon de lucht van buiten te koelen.

    Als leidraad kan men aanhouden dat een goed werkende airco minimaal 15 graden moet kunnen koelen. Gemeten bij de middelste luchtroosters en de aanjager op de laagste stand.
     
  8. Als het goed is zal de climate control bij inschakelen gelijk op de recirculatie
    stand gaan, zodra hij op volle kracht werkt zal deze er vanaf gaan.
     
  9. Nou...mijn climate control doet dat niet. Dat moet ik toch echt met de hand doen. Je kan het ook goed horen zodra hij op recirculatie staat, en hij gaat er echt niet automatisch op.
     
  10. Ik wou hier een heel technisch verhaal neer zetten, maar denk dat niemand hier dat zal begrijpen op een enkeling na:p

    Ik kan je een simpele tip geven, laat de drukken van je koudemiddel checken. Dan is het voor een specialist meteen duidelijk wat er aan de hand is. Ben er voor 95% zeker van dat het in de koudemiddel vulling zit.

    @ dutchguy, het verhaal van achter gebleven vloeistof gaat niet op. Het zou alleen kunnen bij een verstopping in het systeem, maar dan zou hij het helemaal niet kunnen doen.
     
  11. Ik vond het al zo'n apart verhaal, omdat bij mijn weten de vulling bij lage druk gasvormig is.
     

Deel Deze Pagina