Chris´ focus 2 wagon 1.8tdci - Bout baksteun geknapt

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door chris92, 30 mrt 2014.

  1. #1 chris92, 30 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 apr 2016
    Na een Focus 1 1.8tddi en een Focus 1 1.8tdci versleten te hebben, wilden we graag een stapje verder. Het is dus een Focus 2 1.8tdci geworden :D

    Het gaat hier eigenlijk om de auto van mijn ouders. Zelf rijd ik in Golf 4, maar ik zal niet gaan vloeken in de kerk:P. Aangezien ik erg enthousiast over de Focus ben, houd ik er graag een topic over bij. We hebben deze Focus al weer bijna twee jaar in ons bezit. Onlangs hebben we er nog aan gedacht de auto te verkopen (hij heeft hier op het forum ook te koop gestaan) en iets goedkopers te rijden. Gelukkig zijn we van deze gedachte afgestapt. :thumbs: Het was er helaas nog niet van gekomen om hier een topic te openen dus bij deze.

    Over de auto:

    De auto komt uit 2005, heeft inmiddels al weer zo'n 240.000km gelopen en heeft de prachtige kleur panther black. Het is een futura uitvoering, maar de eerste eigenaar heeft een paar leuke opties aangevinkt. Denk bijvoorbeeld aan de 17inch velgen, de spoiler op de achterklep, electrische hoogteverstelling van de bestuurdersstoel, navigatie en climate control.

    Foto's zeggen nog altijd meer dan duizend woorden:


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    'already done' list:

    - Bij aanschaf de airco condensor laten vervangen, deze was helaas lek.
    - set 16" winterbanden op stalen velgen aangeschaft.
    - hemel verlichting boven de achterbank gemaakt.
    - trekhaak gemonteerd.
    - gloeibougies vervangen
    - voorbumper laten spuiten i.v.m. schade (verzekeringswerk) :thumbs:
    - thermostaat + pakkingen thermostaathuis vervangen (238.000km)
    - brandstof retourleiding vervangen, deze lekte behoorlijk.
    - vliegwiel, koppeling etc. vervangen (240.000km)
    - nieuwe mattenset
    - twee nieuwe michelin banden (244.000km)
    - turboslang vervangen (252.000km)
    - waterpomp en vrijlooppoelie v/d dynamo vervangen (255.000)
    - accu vervangen (255.000)


    [​IMG]

    to do list:

    - led kenteken verlichting monteren.


    Ik zal proberen in de komende tijd dit topic een beetje up to date te houden en mijn to do list aan te vullen!
     
  2. #2 chris92, 30 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 apr 2016
    De laatste tijd viel het me op dat het niveau van het koelvloeistofreservoir daalde. Na eens even door de motorruimte gespeurd te hebben kwam ik tot twee conclussies:

    het slechte nieuws was dat er zichtbaar aardig wat koelvloeistof gelekt had, en het goede nieuws was dat de lekkage bij het thermostaathuis zat:D Dit is een klus die goed zelf uit te voeren is.

    Dus maar de daad bij het woord gevoegd:

    thermostaathuis gedemonteerd, thermostaat en (natuurlijk) de pakking vervangen.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Wat een verschil....


    [​IMG]


    De aansluiting op het blok was behoorlijk vies en aangetast (foto 1). Dit heb ik dus maar even schoongemaakt en licht opgeschuurd (foto 2).


    [​IMG]
    [​IMG]


    Alles weer gemonteerd en klaar is Kees, uhh Chris...:baeh:


    [​IMG]


    Ik heb de koelvloeistof aangevuld en vervolgens de auto gestart, de motor warm laten lopen met de dop van het reservoir af en af en toe wat bijgevuld. Ook heb voorzichtig wat in de slangen geknepen in de hoop om lucht uit het systeem te krijgen. Uiteindelijk ben ik een stuk gaan rijden en alles zag er goed uit. Mission completed :thumbs:
     
  3. Is inderdaad een vrij makkelijk klusje:D Hopelijk is de lekkage nu opgelost
     
  4. Vandaag een nieuwe koppeling, drukgroep, druklager en dubbel massa vliegwiel besteld.

    Lars (Dutchguy) zal deze binnenkort vakkundig voor ons monteren:thumbs:
     
  5. Veel plezierige en veilige kilometers met de :focus2: Wagon Futura gewenst:thumbs:

    Goed bezig met het onderhoud :)
     
  6. In februari hebben Lars en Marco dat bij mij ook zeer vakkundig gedaan! :worship: Wat een klus! Ik stond er versteld van wat er allemaal verwijdert moet worden om er bij te kunnen komen.
     
  7. Goed om het nogmaals bevestigd te krijgen :thumbs: Ik twijfel er ook niet aan dat het helemaal goed gaat komen. En ik kan niet wachten op het resultaat: een veel fijner rijdende en stillere Focus :D
     
  8. #8 chris92, 3 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 apr 2014
    Vandaag een mooi pakketje binnen gekregen:D


    [​IMG]
    [​IMG]


    Helaas lijkt de drukgroep beschadigd. Kan iemand bevestigen of mijn conclusie juist is. Misschien hoort dit zo, maar dan ziet het er wel een beetje amateuristisch uit als je het mij vraagt :P


    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. Ik werd net gebeld door de leverancier.

    Hij vertelde mij dat dit vaker voorkomt maar dat het geen beschadiging is. Het zou komen door het gieten van het materiaal in de mal. Als de drukgroep uit de mal geslagen wordt (zoals hij het omschreef) kan dit gebeuren.

    Hij had eens bij andere drukgroepen gekeken, en daarbij kwam het ook voor.

    Hij krijgt maandag weer een nieuwe levering binnen. Als daar wel een volkomen gaaf exemplaar tussen zit, zou hij me bellen.

    Dit zijn zijn woorden over de telefoon, helaas ben ik nogal wantrouwig ingesteld ):

    Ik ben dus benieuwd naar jullie mening hierover.
     
  10. Vandaag ben ik afgereisd naar het mooie Dalfsen waar Lars (Dutchguy) en Marco (Silver Baron) de koppeling, drukgroep, druklager en vliegwiel van de Focus hebben vervangen. Het was een grote klus die ze erg zorgvuldig hebben uitgevoerd!

    Resultaat: een soepel rijdende, trillingsvrij en smooth schakelende Focus :thumbs:
    Nogmaals bedankt heren!


    En een plaatje(s) bij het praatje:


    [​IMG]


    Alle plastic zooi:


    [​IMG]
    [​IMG]


    En al weer aan het opbouwen:


    [​IMG]


    Nieuw spul:


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. Mooi dat je :focus2: weer fijn koppelt/ontkoppelt :thumbs:

    Applaus voor de heren :clap2:
     
  12. Bekende plaatjes! Rijdt nu veel beter, of niet soms!
     
  13. Ja inderdaad Roelard, wát een verschil. Ze hebben, net als bij jou, topwerk geleverd :thumbs:
     
  14. Graag gedaan Chris. Verder een nette wagen.

    Heeft nog wel puntjes van aandacht nodig:
    - 2 nwe voorbanden
    - Rondom nwe remmen en blokken (kan nog even maar 10.000-15.000km is wel de max. e.e.a. afhankelijk van de rijstijl)
    - Olieafscheider, huidige is versmeerd
    - En om het echt af te maken 2 nwe schokbrekers achter.

    Kost ruwweg een €600,-. Dan ken je de auto niet meer terug.
     
  15. Weer een knap staaltje vakwerk. Is het vervangen van het dubbel massa vliegwiel voor een fase 2 vergelijkbaar?
     
  16. Dat onderhoud komt wel goed Marco :D
     
  17. #17 Marco Morello, 16 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 apr 2014
    Yep.!
    [MENTION=2099]chris92[/MENTION]: weet ik. ;).
     
  18. #18 chris92, 15 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 okt 2014
    Even wat stof afblazen :P

    Al een tijdje hadden we last van een blazend geluid in de auto bij hard accelereren. Het leek net alsof de aanjager harder ging blazen. De laatste tijd werd dit steeds erger.

    Daarnaast roette de auto ongeveer net zoals deze trekker :baeh:

    [​IMG]

    Het probleem kon haast door niets anders veroorzaakt worden dan door een kapotte turboslang. En inderdaad, er bleek een mooie scheur te zitten in één van de slangen.

    [​IMG]

    Heb een nieuwe slang besteld bij de dealer. Ze konden alleen de slang inclusief de buis bestellen. Ik begreep daar trouwens de logica niet van. Jullie wel:shrug: De nieuwe slang + buis gemonteerd en het probleem is over :D

    Ook hoop ik dat de melding van motor systeem storing nu niet meer verschijnt. Eens in de zoveel tijd kwam namelijk deze tekst in beeld.

    [​IMG]
     
  19. Bekende slang. Is bij mij vorig jaar kapot gegaan. Afgelopen zomer ging de slang van de intercooler af naar die buis kapot. Kun je er vast rekening mee houden;)
    Hij zal nu wel een stuk beter trekken gok ik.
     
  20. Klopt Robert. Hij kwam, voor m'n gevoel vooral na 2000 toeren, duidelijk kracht tekort.
     

Deel Deze Pagina