1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Chiptuning

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Marc kok, 5 jul 2022.

  1. Ik heb een vraag, ik wil mijn ford focus mk4 stline laten chippen, alleen werd mij aangeraden (als deze al niet aanwezig was) een 2e waterpomp te installeren, maar heeft iemand enig idee waar deze zou gemonteerd moeten worden en of een grotere pomp ook niet voldoende is.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
     
  2. Geen idee om welke motor het gaat.
    Ze bedoelen een electrische waterpomp die na contact uit nog ff doorpompt.
    Alleen er staat me bij dat die al gemonteerd zitten.

    Ieder geval eerste mk3 1.6ecoboost had het niet. Daarna was het daar standaard. Of die trend gestopt is met mk4 en dat het alleen in warme landen van toepassing is weet ik niet
     
  3. Het gaat om de mk4 1.0 125pk

    Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
     
  4. heb zelf ook mk4 1.0 125pk en ben zelf ook wezen kijken naar wat meer pit.
    enige dat ik kon vinden/zien was berichten over dat de 6-speed handbak. dat deze bak de opgegeven koppel die gehaald wordt hoger liggen dan de bak op papier zou mogen hebben maximaal.
    170nm is standaard koppel met overboost naar 200nm en bak zou 210nm max opgegeven door fabrikant mogen hebben.
    echter elders geven ze ook weer aan 240nm.
    maar over extra koelvloeistofpomp heb ik nergens iets van gehoord of gelezen
     
  5. In de mail die het bedrijf stuurde stond dit in.

    Ze scoren gemiddeld 145pk met 240 nm koppel. Hou er rekening mee dat het belangrijk is om een 2de waterpomp te laten plaatsen. Het kan zijn dat deze versie al een 2de pomp heeft dus vraag dit na bij de dealer voordat je gaat tunen. Doe je dit niet dan neemt de kans op motorschade door oververhitting toe. Er wordt ook een tweede waterpomp geplaatst wanneer de auto is uitgerust met trekhaak.

    T gaat om tuningservice Huizen, staan best goed aangeschreven

    Verstuurd vanaf mijn SM-G998B met Tapatalk
     
  6. Is dat niet op basis van je VIN terug te vinden, of je de extra waterpomp al hebt?
     
  7. Je kan hem zo zien zitten onder de radiateur.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Het bijplaatsen van een waterpomp wegens trekhaak betreft alleen de 1.0 EcoBoost van de Focus MK3 (incl alle facelift varianten). In de MK4 ligt een ander doorontwikkeld 1.0 motorblok die bij trekhaak plaatsing geen aanvullende waterpomp vereist. Misschien bij de tuner een gevalletje wel de klok horen luiden maar niet....

    Maar als er dus een waterpomp bij moet volgens de tuner, dan gaan zij er dus vanuit dat de motor warmer wordt. Bij gebruik van de trekhaak gebeurt dat dus bij een hogere belasting van de motor door de te trekken last. Maar zonder trekhaak uitgaan van een warmere motor zonder dat er sprake is van een hogere belasting vind ik al zorgwekkend.
     
  9. Zit zelf ook te bedenken hele waterpomp alleen gebruikt wordt als je de motor afzet. Dan dan de turbo afgekoeld wordt.
    Laat je de motor even lopen om turbo af te koelen doe je eigenlijk hetzelfde.
    Tijdens rijden heb je de normale waterpomp die voor koeling zorgt.
    Is dus met start en stop gevaaijkst ivm die de motor uitzet ook al moet er wat nakoeling zijn.

    Tevens laatst bij br performance geweest mk4. 1.0ecoboost getuned.
    Volgens de papieren haalt hij nu meer. 117pk en 190nm naar 141pk en 234nm.
    Je merkt het loopt wat soepeler. Trekt wat makkelijker door. Maar niet zo dat alles direct vrij komt en het een monster word
     

Deel Deze Pagina