1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 EcoBoost 100pk Chiptunen focus 2012 1.0T

Discussie in 'Performance' gestart door Boersma, 14 feb 2016.

  1. #1 Boersma, 14 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 feb 2016
  2. Bij een eventuele chiptuning van de 100 PK versie van de 1.0 ECOboost zijn er enkele zaken om rekening mee te houden.

    Sommige tuners geven voor de 1.0 ECOboost 100 PK en 125 PK dezelfde waardes op (waarbij vaak uitgegaan wordt van de 125 PK versie). Dit terwijl er toch een aantal technische verschillen tussen de 100 PK en 125 PK versie zitten. Zo zit er verschil in de cilinderkop en heeft de 125 PK een ander type turbo. Het verschil tussen beide versies zit bij de 1.0 ECOboost dus niet alleen in de software. Hierdoor is er uit de 125 PK versie beduidend meer vermogen te halen als uit de 100 PK versie. Desondanks is er bij de 100 PK versie ook een leuke vermogenswinst te behalen.

    Daarnaast moet je rekening houden met het koppel dat na een tuning beduidend hoger komt te liggen. De 1.0 ECOboost 100 PK heeft de Getrag/Ford IB5 bak (Getrag type 5MTT170). Deze versnellingsbak kan volgens de specificaties een maximaal koppel van 170 Nm aan. Standaard heeft de 1.0 ECOboost 100 PK al 170 Nm wat feitelijk dus al de grenswaarde van de versnellingsbak is. Mogelijk is dit ook de reden dat de 100 PK versie in tegenstelling tot de 125 PK versie geen overboost functie heeft waarbij het koppel tijdelijk stijgt. Nu is bij de koppel berekening van de versnellingsbak wel een veiligheidsfactor ingebouwd (meestal is dit factor 1.3) maar daar zit je nog ruimschoots boven. Een en ander is deels op te vangen door het koppel te begrenzen in de lagere versnellingen.

    Wel heb ik op andere forums gelezen dat de 1.0 ECOboost 140 PK in de Fiesta Red en Black Edition voorzien zou zijn van een gewijzigde IB5 bak vanwege het hogere koppel van 180 Nm. Daarnaast zou hierbij ook het koppel in zowel de 1e als de 2e versnelling worden begrenst. Ik ben benieuwd of hier door de diverse tuners ook rekening mee wordt gehouden.
     
  3. Hallo Wilco, ik neem aan dat dit verhaal ook opgaat voor de 1.0 100pk ecoboost die ik in een fiesta titanium heb zitten?
     
  4. Bij de Fiesta 1.0 ECOboost geld feitelijk hetzelfde. Ook hier zit er verschil in de cilinderkop en turbo tussen de 100 PK en 125 PK versie. Bij de 140 PK versie gaat het zelfs nog een stap verder. Hierbij zijn ook nog eens het onderblok en de versnellingsbak gewijzigd.
     
  5. Bedankt voor de info JW! Dan denk ik dat het verstandig is om de driecilinder maar origineel te houden. Als je de boel kapot draait heb je er ook weinig aan.
     
  6. Ik ben toch wel benieuwd of er ook tuners zijn die met die max koppel (laten we zeggen, 170x1.3=221, laten we het houden op 200 of 210) rekening houden.

    Heeft iemand daar toevallig ervaring mee? Een grens opzoeken durf ik nog wel aan, eroverheen is gewoon niet verstandig denk ik :)
     
  7. Ik heb zelf mijn ST laten tunen bij Ziptuning maar daar was ik niet erg over te spreken. Kreeg veel errors etc. Maar dat zal vast niet alleen aan Ziptuning hebben gelegen.

    Focusclub heeft een sponsor, Unlimited Tuning. (zie topic: http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=33348 )
    Zij hebben vorig jaar mijn Focus 1.0 100Pk voorzien van chiptuning wat me zeer goed bevalt.

    Mijn focus begon met 97.2PK en 165NM
    Na tuning is dit 135.9PK en 240NM.
     
  8. Chiptuning

    Goedemiddag ,

    Heb zelf een Focus wagon ecoboost 1.0 125pk .Heb hem bij Unlimited Tuning laten tunen in Amersfoort . Heb er geen spijt van trekt als een jekko . Goede service .

    Van 121 pk naar 136 pk
    Van 178 Nm naar 255 Nm :thumbs:



    http://unlimitedtuning1-px.rtrk.nl
     
  9. Hallo,

    Ik heb mijn ford focus wagon 1.0 125 pk (euro6) met een bluefin van superchips getuned. Wat een verschil. Volgens hun site nu 157pk en 240nm. Echt een aanrader en dankzijde bluefin kan je zelf binnen 5 min wisselen tussen standaard of superchips software.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  10. #10 JPsTuningshop, 7 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jun 2016
    Zonder een ander af te kraken maar ik heb van ZIPtuning al veel ellende voorbij zien komen. En als er dan aanspraak word gemaakt op de garantie zijn er ineens een miljoen uitzonderingen en achterdeurtjes.

    Wij tunen de 100pk naar 124pk en 225Nm koppel. Desgewenst kan de koppelkromme nog worden aangepast mocht je bang zijn voor de aandrijflijn. Overigens valt bij ons ook de bak binnen de garantie.

    De 125pk 1.0 gaat naar 149pk en 255Nm koppel. Uiteraard onder dezelfde garantie voorwaarden.
     
  11. Ik heb tot nu toe ook alleen maar negatiefs gehoord van ziptuning. Zij teren op marketing met hoge beloofde waarden.

    Je hebt een tuner met passie nodig, die begaan is met je auto.



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  12. Laten we die nu juist hebben als sponsor!
    Kijk eens bij @Autobedrijf Mebu Daar hebben ze maat oplossingen.
     
    hans01 vindt dit leuk.
  13. Mebu is Zip software...? (Aangezien ze reclame voor Zip Tuning op de site hebben)
     
  14. Ik denk dat je even een adblocker moet installeren...
     
  15. [MENTION=7135]jjonkie[/MENTION]

    [​IMG]

    Pardon? Staat in die slider op hun site tussen alle merken
     
  16. Heren (en dames natuurlijk mochten zij meelezen),

    Om in te springen op deze discussie; Wij maken inderdaad gebruik van de producten en diensten die ZIPtuning ons aanbied, juist omdat wij vertrouwen hebben in hetgeen dat ZIPtuning levert en wij een goed gevoel hebben over hoe de auto z'n werkt doet na de software aanpassing.

    En ja, met heel veel autosport/tuning ervaringen (niet alleen zakelijk, maar ook hobbymatig/privé in o.a. de rallywereld) zijn wij ook heel veel minder werk tegen gekomen.
    Lees: geen slecht werk, maar minder.

    Helaas is er in de laatste jaren het een en het ander misschien iets onduidelijk geworden in de tuning-wereld, namelijk de term 'tuning op maat'. Bijna op elke hoek van de straat zit er een bedrijf die aan chiptuning doet. Dit is in principe niets anders dan je software uit de auto halen en de standaard waarden aanpassen naar 'getunede' waarde. Hierbij wordt een standaard 'file/code' gebruikt om de 'getunede' te behalen. Dit zal (waarschijnlijk) in 95% van de gevallen van toepassing zijn.

    Onze mening is echter dat bij (chip)tuning op maat nieuwe software ontwikkeld/geschreven wordt die (in principe) alleen van toepassing is op jouw auto met die bijbehorende hardware. Dit is bijna niet te betalen voor de 'gewone' autoliefhebber (ontwikkelingskosten van ca. € 1000,- per werkdag). Daarnaast is uiteraard van te voren niet te bepalen wanneer een auto 'optimaal' is, want tuning is nauwkeurig werk en kan niet afgeraffeld worden.

    Inmiddels hebben wij heel wat resultaten gezien van auto's voor én na tuning. Met deze ervaring kunnen we zeggen dat in alle gevallen het resultaat kan afwijken van het opgegeven vermogen/koppel, zowel af-fabriek als na tuning.

    Voorbeeld:
    Bij ontwikkeling van MAXD-OUT software van de nieuwe Mustang 2.3 Ecoboost bleek de Mustang op dat moment geen 315PK (fabrieksopgave) te geven, maar slechts 266PK. Hier zal niemand wat aan doen richting Ford en wie weet zou het resultaat op een ander moment of een andere dyno een stuk beter zijn als dit resultaat, maar helaas valt het altijd erg tegen als er na tuning 350PK opgegeven wordt, maar het is maar 330PK.

    Het resultaat na stage 1 tuning + hardware aanpassingen was overigens +65PK / +118Nm wat overigens natuurlijk heel netjes is.

    Helaas hebben we in een verder verleden meegemaakt dat er 25PK verschil zat tussen 2 metingen op 2 opvolgende dagen zonder dat de auto aangepast is of gereden heeft, dus zelfs bovenstaand voorbeeld kan een ongelukkige momentopname zijn.

    Om terug te komen op ZIPtuning:
    Al met al zijn wij dus zeer tevreden over ZIPtuning, anders zouden wij zeker geen zaken met ze doen. Ook hebben wij nog geen extreme negatieve verhalen gehoord die niet opgelost zijn al kan je op internet natuurlijk altijd negatieve verhalen vinden.

    ZIPtuning maakt voor ons betrouwbare files waar wij een eigen hand in kunnen hebben, zodat ook wij de wens van onze klant kunnen nastreven.
    Auto reageert te heftig, dan wordt dit naar wens aangepast. Altijd op een veilige manier voor de auto.

    Uiteraard kunnen wij niets zeggen over de service die ZIPtuning of andere bedrijven verlenen naar u als particulier.

    Naast negatieve recensies/verhalen over ZIPtuning of andere tuners zullen vast over ons ook negatieve verhalen rond gaan of op internet te vinden zijn. Voor ons is het van belang dat de klant een goed gevoel heeft bij Mebu, bij ons personeel, geleverde producten of diensten maar natuurlijk helemaal bij uw auto. Of deze nu splinternieuw is of 30 jaar oud, slechts 50 of maarliefst 500+PK heeft.
     
  17. En dit is dus precies de informatie waar ik naar op zoek was. Ik ga binnenkort contact met jullie opnemen, want de andere forumsponsor reageert niet op mijn e-mail van 'n maand terug...
     
  18. Even voor de goede orde, Mebu heeft wel degelijk een punt m.b.t. de opgegeven waardes voor en na tuning.
    Om het juist op te geven zou je eigenlijk alleen moeten spreken over de toename van het vermogen en het koppel en niet het totaal. Dit kan per auto (en zelfs per dag) erg veel verschillen.

    Wij werken samen met een paar hele grote dealers, o.a. ook Ford dealers, die al hun auto's door ons laten chippen. Zo zijn er bepaalde modellen die de showroom niet eens uitkomen zonder dat ze gechipt zijn. :cool: Dit weet de klant dan niet eens. Het valt ze alleen op wanneer ze in een zelfde auto stappen die niet via die dealer komt en die ineens een stuk minder "levendig" blijkt te zijn. :lol:

    Bij ons is het mogelijk om "maatwerk" te krijgen. Maar dat moet je zien als het aanpassen naar jouw wens. Rij je veel met lage toeren dan kunnen we daar meer geven, ben je een stevige doorrijder dan kunnen we boven in meer doen, trek je vaak zware lasten dan kunnen we dat meenemen, enz.
    Zoals door Mebu al aangegeven is het financieel haast onmogelijk (en daarnaast compleet overbodig voor een straat auto) om echt maatwerk te ontwikkelen. Het wiel 2x uitvinden heeft geen zin.

    Heb je vragen wat we met jouw auto kunnen, mail dan ff naar jp@jps-tuningshop.com SVP geen PB, die box zit snel vol en daar kan ik erg slecht overzicht in houden.
     
  19. Goed verhaal van [MENTION=19570]Autobedrijf Mebu[/MENTION]

    Het aller belangrijkste is dat je transparant en eerlijk bent naar de klant toe en dat blijkt hier uit.
     
  20. Ik blijf het allemaal maar wazig vinden. Allemaal om de materie heen draaien met termen zoals maatwerk, speciale software, metingen die niet betrouwbaar zijn, uitkomsten die niet voorspelbaar zijn...
    Als je al geen manier kunt verzinnen om te controleren of de meting van de rollenbank klopt of niet hoe goed ben je dan werkelijk bezig?
     

Deel Deze Pagina