1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Chippen-tunex

Discussie in 'Performance' gestart door huubke ff st180, 5 jan 2010.

  1. Hallo collega Focus rijders!
    Heeft er iemand van jullie zijn/haar Focus ooit latten chippen bij Tunex in s'heerenberg of kent iemand die hier heeft laten chippen .Ben benieuwd naar jullie ervaringen/reacties.
    Nu chippen voor €225 zou niet te veel zijn.
    Het gaat bij mij om mijn ST170(nu met 180PK) bj 2002 115.000 km op teller , open K&N filter en al zeg ik het zelf IN ZEER GOEDE STAAT VAN ONDERHOUD iemand enig idee wat mijn vermogens winst zou kunnen zijn?
    Alvast bedankt :thumbs:


    GREETZ Huubke ff ST180
     
  2. Als ik me niet vergis heeft Barend (De Buizerd) zijn :st: daar laten tunen.
     
  3. mijn benzine motortje ging 10 pk omhoog.
    maar dat was bij bull power.

    over het algemeen gaat geloof ik een benzinemotortje zonder turbo's een pktje of 10 omhoog. en een koppeltje erbij van 16 nm
     
  4. Op Tdiclub.nl hadden ze het over Tuniks. En dat was niet voor niks, aan de logs van auto's was te zien dat het vaak geen bijster goede tunings waren.

    En in het verleden zijn er ook diverse verhalen langsgekomen waarbij ze een Ford rijder beloofd hadden dat de OBD konden chippen.

    Bij aankomst bleken ze het dan alleen te kunnen door de chip eruit te solderen.(Die bij Ford vaak gelijmd zit op de print met als risico totale vernieling van de print)

    Is je motor van enkele duizenden euro's het prijsverschil van € 200 waard wat er is tussen zeg een Superchips mapping of een Tuniks mapping zit?

    De kleinste schade aan je motor of katalysator door een slechte kwaliteit chip is al duurder dan dat prijsverschil.
     
  5. Mag ik vragen wat er aan je auto is gedaan om op 180PK te komen?
    En hoe is dat gemeten?

    Als ie al gechipt is, zal je echt niet veel/geen pk winst halen met chippen.

    Sowieso is het al een lastig verhaal om een atmosferische motor te laten chippen. Wat vaak gedaan wordt, is de computer voor de gek houden door de ecu "te laten denken" dat de motor kouder is dan in werkelijkheid. Waardoor er meer brandstof wordt ingespoten, wat niet altijd resulteert in een fijn rijdende auto.

    Wil je echt vermogenswinst met een atmosferische motor, dan moet je al gauw denken aan scherpere nokkenassen, lichter vliegwiel, meer compressie (kop laten vlakken), clinderkop en uitlaattraject laten flowen, compleet ander uitlaatsysteem incl. kat, goede cold airintake (met fatsoenlijke koude lucht toevoer). Etc. Etc. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Mocht je dit allemaal hebben gedaan, dan is een goede chiptuning/herschrijving van het motormanagement uiteraard geen overbodige luxe. Sterker nog dat is dan erg aan te bevelen i.v.m. te arm (daardoor te warm) draaien van de motor.
     

  6. Ik deel Macro's nieuwsgierigheid zeker als ik de gegevens van Superchips erbij betrek. Met een Bluefin tunning, niet de minste in Ford landje, behaal je een vermogens winst van 8 PK en 14 Nm, gezien het feit dat je al over 180 Pk beschikt vraag ik me nu ook af of er nog winst te behalen valt :shrug:


    Gegevens Superchips (Bluefin):

    Ford Focus ST170 (2002 - 2005)

    Engine type : Non-Turbo Petrol
    Engine size : 1989 cm3
    Cylinders : 4
    Original bhp : 170
    Original nm : 196
    BHP increase : 8
    NM gain : 14
    Lb/Ft gain : 10
     
  7. Ik zou verwachten dat dit blok al redelijk aan z'n max zit.
    Renault kwam met de Clio Sport 2.0 in het begin tot 169Pk en met de phase 2 op 182Pk waarmee de grens voor een atmosferische 2 liter denk ik wel bereikt is.

    Renault is meestal niet kinderachtig met wat ze uit de blokjes halen.
    (En dat zie je ook in de betrouwbaarheid en levensduur terug)

    Zonder echt ernstig op betrouwbaarheid en levensduur in te leveren is dit ook voor Ford wel ongeveer de top denk ik.
     
  8. Niet doen. Is verspilde moeite.

    Het blok in de ST170 zit redelijk aan zijn limiet.

    Het enige wat nog zin heeft is een turbo of supercharger. Maar dan zit je met alle andere nodige modificaties aan een enorme bak geld.

    Andere optie is je ST170 verkopen en een ST(225) kopen........
     
  9. Ik zie trouwens nog steeds geen toelichting op mijn vraag aangaande de tuning die is gedaan om die 180 pk te halen.

    Wat betreft het maximale, met de juiste aanpassingen is er veel meer uit te halen. Maar dat red je niet door alleen een ander luchtfiltertje o.i.d. te plaatsen. Zie ook mijn eerdere antwoord.

    Grtz. Marco
     
  10. dr kan ook een compressor op :D

    maja dure hobby denk ik
     
  11. 180pk standaard kan makkelijk zal niet weten waarom niet????

    mijn vorige focus ook een ST170
    heb ik op de bank gehad
    standaard precies 173pk en 205nm( fabrieksopgaven 195nm)
    daarna Bluefin gemonteerd in combinatie met een K&N panel filter 186pk en 205nm
    in de grafiek wel duidelijk te zien dat de motor veel mooier door loopt dipje wat bovenin zat was ook weg
    daarna milltek gemonteerd kompleet met spotcat 200pk en 251nm
    gasklephuis kon nog veranderd worden wat misschien weer tussen de 3 en 5pk winst had kunnen geven

    uitlaatspruitstuk hoef je niet te vervangen is de zo,n beetje de beste op de markt
    setje nokkenassen zou een optie zijn
    maar de extra pk,s komen bovenin erbij en het koppel ga je ook meer verplaatsen
    en echt veel meer toeren kan je niet maken met een ST170 de mijne was begrensd met Bluefin op 7600 toeren
    boven de 7500 toeren moet je eigelijk al opgaan passen
    oliepomp wil nog weleens uit elkaar spetteren als je te lang dat hoge toerental vasthoud


    wie zegt dat er geen 180pk uit een standaard st170 motor kan komen

    de fabrieks opgaven is 173 pk wil niet zeggen dat het erin zit kan ook 165 zijn of 180
    de nieuwe skylines wijken soms wel 50pk af meestal in het positieve dan


    Groeten Dennis :rs:
     
    Gianshamo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina