1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TI-VCT 105pk (Chip)tunen een aanrader?

Discussie in 'Performance' gestart door Wildman, 29 sep 2015.

  1. #1 Wildman, 29 sep 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 sep 2015
    Hallo allemaal,

    ik ben in het bezit van een "Ford Focus (type 3) 1.6 TI-VCT 105pk (benzine, geen turbo)" uit 2012!

    Ik ben benieuwd of er betaalbare mogelijkheden waren om de Focus nog iets beter/sneller te laten rijden, zonder drastische maatregelen of dure ingrepen.

    Op internet kwam ik de mogelijkheden van chiptuning tegen. Hier en daar lees ik dat het voordeel (in termen van extra aantal pk, nm koppel en soepeler rij plezier etc.) laag is (onder de 10%) voor een benzine motor zonder turbo. Echter andere websites(/bedrijven) verkondigen een "gigantische" vooruitgang (boven de 25%). Wat is de waarheid? Blijkbaar blijft het benzine verbruik wel nagenoeg gelijk.

    Nu was mijn vraag is chiptuning een aanrader voor deze auto en wat dit merkbaar mij zal opleveren? Koppel hoger (bij lagere of dezelfde toeren)/acceleratie sneller etc.?

    Niet onbelangrijk ook, zijn er (substantiële) risico's?

    Alvast bedankt voor jullie ervaringen,
    Wildman

    P.s. Eventueel aanraders voor betrouwbare en goede prijs/kwaliteit verhouding chiptuners in de regio Noord-Brabant zijn altijd welkom!
     
  2. De 1.6 TI-VCT is in de focus ook geleverd met 125 pk.
    Is dit niet alleen een software matig verschil ?
     
  3. Hij is inderdaad ook geleverd met 125pk. Ik heb geen idee of je de 105pk uitvoering zomaar software matig naar 125pk kan verhogen?
     
  4. Zonder turbo is chiptuning naar mijn idee totaal zinloos.
    Het enige wat dan aangepast kan worden is de brandstof-benzine verhouding maar dit verschil drukt zich uit in minimaal verschil in prestaties.
    Vroeger heb ik een Seat Ibiza Cupra 2.0 gehad, zelfde blok wat toendertijd in de Golf 2 GTI geleverd werd. Deze was ook gechipt door de vorige eigenaar van 150pk naar 159,6pk....jeej....

    Ik zou het dus zonde van je geld vinden.
     
  5. Blok in een Golf 2 GTI was een 1.8
    Bij de Golf 3 was dit een 2.0
     
  6. Dan nog.... Chippen op een atmosferische motor is idd zonde geld.
     
  7. Ik was inderdaad al bang dat chiptuning niet het geld waard is voor deze motor. Bedankt voor jullie reacties!
     
  8. Atmo motor kan je prima tunen, zeker als deze af fabriek geknepen is zoals de 60pk fiesta. Kan zomaar zijn dat je 105pk hetzelfde is als de 125pk... Houdt in dat je dus naar 125pk kan. Mits het puur software is dus.
     
  9. Hoe zou ik daar makkelijk achter kunnen komen of Ford de motor geknepen heeft tot 105pk (en deze dus software matig naar 125pk kan)?
     
  10. De 1.6 Duratec TI-VCT is in de Focus 3 geleverd met 85 PK, 105 PK en 125 PK.

    Ik heb even in Ecat gekeken en voor alle vermogens is het onderdeelnummer van de complete (ruil)motor identiek. Mechanisch zijn er dus geen motorische verschillen.

    Daarnaast heb ik nog wat andere onderdelen vergeleken en hieruit blijkt dat de 125 PK versie een ander uitlaatspruitstuk en katalysator (de katalysator is geïntegreerd in het spruitstuk) heeft als de 85 PK en handgeschakelde 105 PK versie. Als gevolg hiervan is ook de PCM anders. Bij de 105 PK versie met automatische versnellingsbak zijn het uitlaatspruitstuk met katalysator en de PCM wel gelijk aan de 125 PK versie.


    Als je dus een handgeschakelde 105 PK versie wil aanpassen naar 125 PK zal je het uitlaatspruitstuk met katalysator en de PCM moeten vervangen door exemplaren van de 125 PK versie (of 105 PK automaat versie). Daarnaast zal de PCM moeten worden voorzien van de juiste software en zal het PATS systeem opnieuw moeten worden geprogrammeerd.


    Mijns inziens is dit niet lonend. Meteen de 125 PK versie kopen had dan goedkoper geweest.
     
  11. Gijsbert, het tunen zoals jij dat beschrijft, zou vast kunnen. Mits het verschil daadwerkelijk in de software zit. Maar pak je dus de 125pk en die wil je d.m.v. een software tune meer vermogen geven, dan kom je bedrogen uit. De waardes zullen dan niet heel veel hoger komen. Dus dan kom je op mijn punt, dat een atmo motor niet rendabel is om te tunen.
     
  12. #12 Wildman, 13 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 okt 2015
    Bedankt voor deze informatie! Inderdaad dat lijkt me ook niet rendabel.

    Ik hou het lekker zoals het nu is ;)

    Nogmaals bedankt allemaal voor jullie tijd!
     

Deel Deze Pagina