1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 110pk chip of powerbox

Discussie in 'Performance' gestart door michaelfocus, 6 sep 2015.

  1. Goede dag heren en dames

    Aangezien dit mij eerste diesel is toch de vraag

    is zo powerbox ook goed voor wat extra pk en nm
    Of is chippen echt een stuk beter.
    Wie weet een goede chipper woon zelf in zuid holland
    :focus3:
     
  2. Goed oriënteren op internet. Powerbox ben ik geen fan van maar soms voor leaserijders de enige mogelijkheid.
    Maar ook de keuze van de tuner bij chippen is niet onbelangrijk om kwalitatief goede software te krijgen.
     
  3. Een powerbox houdt de boel voor de gek en is daardoor minder geschikt.
    Chippen is een betere optie. Eventueel kun je voor een Bluefin gaan, dan kun je als je het nodig vind de originele software weer terugzetten.
     
  4. Hartelijk bedank voor de snelle reactie chippen is dus beter
    Bleufin is niet nodig hij blijf dan gechipt
    Nu alleen nog een goed adres zoeken dus
    Liefst in zuid holland
     
  5. Persoonlijk ben ik geen voorstander van een powerbox.

    Een powerbox wordt naast het originele motormanagement geplaatst en doet feitelijk niets anders dan het manipuleren van sensorwaardes. Op deze manier denkt het originele motormanagement systeem dat de omstandigheden anders zijn als in werkelijkheid en zal zich hieraan aanpassen. Het doel hiervan is om de turbodruk te verhogen en meer brandstof in te spuiten en zo meer vermogen te verkrijgen.

    De goedkopere powerboxen werken vaak met (al dan niet programmeerbare of regelbare) weerstanden om de sensorwaardes te manipuleren.

    De duurdere powerboxen zijn in veel gevallen processor gestuurd en voorzien van eigen software. Deze zijn een stuk beter als de goedkope varianten. Echter is een goede powerbox ook niet goedkoop. In de meeste gevallen is het prijsverschil t.o.v. een goede chiptuning te verwaarlozen (of ligt zelfs hoger).

    Bij auto's die niet op de gebruikelijke wijze te chiptunen zijn (bijvoorbeeld vanwege beveiligingen in de ECU/PCM) kan een goede powerbox een alternatief zijn om toch meer vermogen te verkrijgen.


    Feit blijft dat een powerbox altijd het originele motormanagement manipuleert. Dit zou er in theorie tot kunnen leiden dat het motormanagement niet registreert dat er iets mis is met de motor wat tot motorschade zou kunnen leiden.



    Persoonlijk zou ik dus altijd voor een goede chiptuning gaan. Persoonlijk zou ik hierbij kiezen voor een bedrijf welke min of meer is gespecialiseerd in jouw merk auto. Je kan er hierbij voor kiezen om de software door een specialist volledig op maat te laten schrijven maar hier hangt wel een prijskaartje aan. Een alternatief is het laden van een algemene tuning welke specifiek voor jouw merk/type auto is geschreven en je zelf met een handheld device in de auto kan laden (bijvoorbeeld Bluefin van superchips). Over het algemeen is deze vorm van tuning erg betrouwbaar.
     
  6. Ik heb ooit met een power box een A4 2.5 tdi gesloopt .voor mij dus nooit meer een power box.
    Voor mij nog alleen maar een chip op maat dus geen 1000 uit 1 dozijn .maar gewoon op jou auto geschreven.
     
  7. Wilco heb jijhier zelf ervaring mee omdat te doen.
    Ben zelf al blij als ik normaalkan vinden op internet wat ik wil vindenzo handig ben ik met een laptop
     
  8. Powerbox val dus zeker af
     
  9. Hou er wel rekening mee dat wanneer de auto voor onderhoud naar de dealer gaat en er nieuwe software in de PCM wordt geladen je de chiptuning kwijt bent. Dit betekent dat je dan weer naar de betreffende tuner kan om de getunede software weer in de PCM te laten laden. Sommigen doen dit gratis en bij anderen moet je hiervoor betalen. Dit is dus wel iets om vooraf naar te kijken.

    Bij Bluefin heb je hier geen last van. Je kan dan wanneer jij dat wilt de tuning weer verwijderen (bijvoorbeeld als de auto naar de dealer gaat voor onderhoud) en later weer terug plaatsen.



    Persoonlijk ben ik er wel voorstander van om voor dat de auto getuned wordt d.m.v. chiptuning (op maat) er voor te zorgen dat de nieuwste originele software versie in de PCM is geladen. Een tuner zal bij het optimaliseren (deels) uitgaan van de originele software. Wanneer er oude software in de PCM aanwezig is zal de chiptuning dus ook gebaseerd zijn op oude software.
     
  10. Bluefin is een goed alternatief en zoals ik het hier lees is iedereen hier tevreden over.
    Tunen op maat moet je met een grote korrel zout nemen, het is onmogelijk dat een bedrijf alle maps voor meerdere merken zelf heeft geschreven. Ook al beweren ze van wel.
     
  11. je praat dus echt onzin. Er zijn wel degelijk die dat kunnen en doen.
    Maar geloof lekker wat jij wilt
     
  12. Natuurlijk kúnnen ze dat wel, maar of ze het doen? Ik geloof niet dat ze de tuningprogramma's van hun hele database met auto's allemaal helemaal zèlf hebben geschreven.

    Het is natuurlijk wel zo, dat er meerder tuners zijn waar ze jouw software specifiek aanpassen op jouw motor. Dan heb je dus een custom made tuning.
     
  13. Veel "tuners" passen de standaard dingen aan en vinden het dan wel goed. Bij turbomotoren wordt uiteraard de turbodruk opgeschroefd, want instant meer power. Als dat niet genoeg is stellen ze de motor schraler af, want instant meer koppel.

    CO meeting? Was dat? Hebben veel "tuners" niet van gehoord en de klant ook niet. Dus niet belangrijk. Klant heeft meer vermogen, wat weer stoer klinkt bij een verjaardag. Dus resultaat is goed.

    Een goeie tune vergt ook meer tijd (en runs op de dynobank) en dus meer geld.
    Niet te vergelijken met de paar honderd euro die de zogeheten "tuners" vragen.

    Overigens zou ik erg terughoudend zijn om de 1.6 ecoboost te tunen. De 150pk kun je nog eens upgraden met de originele 182pk software. Verder zou ik niet gaan met verder alleen de standaard onderdelen. Koeling is nogal een dingetje (koeling ontstaat ook door voldoende brandstof) bij de 1.6 ecoboost.

    Maar goed, een leaseauto hè.
     
  14. Mijn 1.6 ecoboost is geen lease auto maar gewoon puur voor mij zelf.
    Zou hem wel graag iets pittiger willen .
    Maar chippen is dus niet aan te raden bij een ecoboost.
    Is het wel verstandig mijn egr af te doppen met een plaatje en 6 mm gat.
    Heb vorige week een egr test laten doen bij een bedrijf.laptop eraan en dan 6 min op diverse toerentallen laten draaien door laptop zelf .geen rookwolken of roetdeeltjes uit de uitlaat en volgens test goed.

    Maar concreet wel of niet chippen hij is van 2009 is de 109 pk versie.
    En graag waarom wel mogelijk of waarom juist niet
     
  15. "Maar goed, een leaseauto hè."

    Alleen al door deze zin kan ik jou ècht niet (meer) serieus nemen Marco....
     
  16. Ik geloof inderdaad lekker wat ik wil :cheer:
     
  17. Maar we of niet chippen
     
  18. Wat is de kilometerstand van de auto? En dus ook de staat van de turbo? Als de turbo al speling heeft wordt tuning afgeraden.
     
  19. 196 turbo is goed geen speling
     
  20. Als je een diesel hebt heb je geen Ecoboost. Ecoboost motoren zijn de benzine versies.
     

Deel Deze Pagina