1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Check engine lampje

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door MarcoR, 18 nov 2019.

  1. Korte ritjes zijn (door korte woon-werk afstand) wel aanwezig. Maar de lange ritten gebeuren ook, met vakanties en af en toe een langere rit in NL. Olie- en kvs verbruik is er niet. Ik kijk periodiek naar de niveaus en beide blijven precies op niveau staan.
     
  2. Gisteren diagnose gehad, ze geven aan dat het alleen maar de katalysator kan zijn. Deze wordt maandag vervangen voor EUR 810,- :)
     
  3. Hopen dat het daar dan mee is opgelost en je weer jaren door kunt zonder problemen :thumbup:
     
    MarcoR vindt dit leuk.
  4. Daarom zijn die pops and bangs ook zo slecht voor je auto..
     
  5. Maar het is wel heel stoer om te laten zien aan iedereen dat je je auto zo slecht kan laten lopen dat het slecht is voor je auto.
     
  6. pops and bamgs is niks meer dan benzine in spuiten zonder ontstekking.
    En dan andere keer wel ontstekking. Gevolg extra brandstof verbruik. En brandstof vat vlam in de uitlaat.
    Leuk om turbo op toeren te houden, niet voor leven van de kat.
     
  7. Precies haha.
     
  8. Vanochtend bij de dealer gebracht. Straks even een Giro 555 in het leven roepen, en aan het einde van de dag weer ophalen :).
     
  9. Auto is opgehaald, EUR 811,- afgerekend voor katalysator en diagnose van afgelopen week.
    Vanmiddag nog even de kabel van de lambdasonde weer in dat clipje zetten, die bungelt nu een beetje los. (de lichtblauwe mantel die naar lambdasonde gaat).
     
  10. Het is even slikken maar als daarmee het probleem opgelost is dan moet het maar. ;)

    Dat kan zo zijn maar ik kreeg ze er gewoon bij toen ik de RS kocht. :schater:
     
    MarcoR vindt dit leuk.
  11. Haha, de later toegevoegde pops and bangs bedoel ik dan ook :schater:

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
    MarcoR vindt dit leuk.
  12. Inmiddels snap ik dat het lampje ook niet alleen voor emissie was, maar ook wel merkbaar wat verbetering heeft opgeleverd in rijgedrag.
    Hij loopt wat beter nu. Alsof de turbo wat beter op gang blijft na schakelen. Alsof hij geen blokkade heeft en daar eerst doorheen moet ofzo :).
    Vooral vanaf 2.000 toeren wil hij wat beter bij de les blijven.
     
  13. Dan was dure rekening meteen inc chip tuning. Verzacht het wel beetje de prijs hahaa
     
    MarcoR vindt dit leuk.
  14. Hallo Marco,
    Heeft geholpen om de katalysator te vervangen? Blijft het lampje uit?
    Ik heb hetzelfde probleem en heb meteen de katalysator laten vervangen. Ik geloofde de Ford dealer toen hij zei dat deze nu al kapot was. Ik heb een focus III 2015 met 110.000km
    Helaas was dit voor de dealer een kwestie van gooi er maar een nieuwe katalysator op en dan zien we wel wat er gebeurd. En nu gaat dus steeds het motor lampje branden.
    Alles is doorgemeten. Uitlaatgassen zijn goed. Met als conclusie dat dan de lambda sondes ook goed moeten zijn. De nieuwe katalysator van een ander merk dan Ford krijgt nu de schuld.
    Dat lijkt mij onzin. De garage weet t gewoon niet.
    Wat kan het probleem zijn? Heeft iemand een idee? Kan de egr vervuild zijn? Ik heb lang 95 getankt en korte stukjes gereden. Tegenwoordig tank ik alleen nog maar 98, in de hoop dat dit beter is voor de motor.
    Of is het systeem zo gevoelig dat er bij 1 seconde slechte verbranding meteen het motor lampje aan gaat? En niet meer uit gaat.
     
  15. Beste ferenc,

    Lijkt mij dat een reparatie uitgevoerd door een garage enige garantie mbt de oplossing met zich mee moet brengen. Originele kat of niet. Dus daar zou ik eerst eens een stevig gesprek over voeren. Een garage die zo met zijn klanten omgaat laat ik snel achter mij. Ik rijd een 1.0 125pk uit 2014 dus ga het ook eens in de gaten houden en blijf maar e5 tanken.

    Ik denk toch dat het vooral ligt aan de techniek icm het soort ritten dat wij tegenwoordig maken. De techniek is gevoelig en wij rijden nu eenmaal meer korte stukken en we rijden ook langzamer. Dus bijna onvermijdelijk misschien wel.
     
  16. Hallo Ferenc,

    Ik heb nog geen problemen gehad na het vervangen van de katalysator. Het is wel door de dealer gebeurd, met een origineel Ford katalysator. Ik heb daarmee voor mijzelf ook afgedekt dat als hij weer begint te branden, de garantie nog op de katalysator zit. Of dat de diagnose onjuist is geweest en ik op een andere wijze financieel wordt gecompenseerd. Maar ergens vind ik het maar raar, na zo weinig kilometers al een kapotte katalysator. Ik heb al aardig wat auto’s gereden met diverse kilometerstanden en nooit issues mee gehad.
    Ik tank wel E10. Toen ik de eerste keer het lampje zag, ging ik E5 tanken en bleef het lampje een jaar lang weg gok ik. Maar daarna kwam hij alsnog. Dus E5 doet zeker wel iets aan je uitstoot waardes als je het mij vraagt.
     
  17. Kan je niet een tijdje met een datalogger rond rijden. Als je deze nu de lambda waardes van beide sensoren laat loggen kan je vrij vlot zien of deze met een rare waarde de storing veroorzaken.
     

  18. Welk merk/type katalysator is er gemonteerd?

    Een aftermarket katalysator is vaak vele malen goedkoper als een originele katalysator. Dit heeft echter een reden. De werking van een katalysator berust op het volgende principe:

    Bij de productie van een katalysator vormen de kostbare edelmetalen de grootste kostenpost. Veel aftermarket katalysatoren zijn vele malen goedkoper als een originele doordat er simpelweg veel minder kostbare edelmetalen worden toegepast. Dit heeft vooral invloed op de levensduur maar ook de werking van de katalysator kan hierdoor worden beinvloed. Je zal zeker niet de eerste zijn waarbij een aftermarket katalysator minder goed blijkt te werken als een originele katalysator waardoor het motorstoringslampje wederom gaat branden.

    Persoonlijk zou ik er niet vreemd van opkijken als de aftermarket katalysator het brandende motorstoringslampje veroorzaakt. Als lapmiddel wordt er nog weleens voor gekozen om een lambdaspacer te monteren waardoor de meetwaardes van de lambdasonde worden beinvloed en het motorstoringslampje uit blijft.


    De 1.0 ECOboost is behoorlijk gevoelig voor goede kwaliteit brandstof. Daarnaast is ook gebleken dat de katalysator een onderdeel is dat behoorlijk gevoelig is (en nog weleens defect gaat). Zeker in landen waar de brandstofkwaliteit of het octaangetal wat lager zijn als in Nederland is een defecte katalysator als gevolg van lagere kwaliteit brandstof een relatief veel voorkomend probleem bij dit type motor.
     
  19. Wat zou een goed alternatief zijn voor een originele katalysator? Ik ben er van overtuigd dat er een hele hoop merken zijn die fatsoenlijke reserve-onderdelen maken voor een betere prijs.
     
  20. Vroeguhhr;) reed ik rond met een katloze pijp. Dus eigenlijk zonder katalysator. Let wel dit is een milieudelict. Waarschijnlijk kan dit niet zomaar bij dit blok maar dat is een stuk goedkoper in ieder geval en een beetje pk winst. Maar dat is vast niet het antwoord waarnaar je op zoek bent:lol:
     

Deel Deze Pagina