C-Max resonantie

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Airkoos, 3 apr 2012.

  1. #1 Airkoos, 3 apr 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 apr 2012
    Sinds kort rijd ik een C-Max 1.8 Ghia (benzine) uit 2004. Wat mij irriteert is de resonantie die in alle versnellingen hoorbaar is tussen 2500 - 3200 toeren. Achterin de auto is het erger (wiellagers????).
    Bij lagere en hogere toeren is het een stille auto.
    Iemand hetzelfde probleem gehad? Wat kan er aan gedaan worden?
     
  2. Zou op dit moment eerder denken aan gecupte achterbanden of niet goed uitgelijnd.
     
  3. ik heb hetzelfde bij mijn c-max..
    het is mij nog steeds een raadsel waar het vandaan komt.
    kan me niet voorstellen dat het in de banden/uitlijning zit.
     
  4. Als het inderdaad alleen tussen de 2500 en 3200 toeren hoorbaar is zou ik het meer richting de motor zoeken. Misschien de uitlaat een beetje los?
     
  5. #5 Airkoos, 19 apr 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 apr 2012
    Bij een kleine beurt werd wel gemeld dat de band achter aan 1 kant iets gecupt was. Bovendien merk ik dat de achterwielen niet goed gebalanceerd zin. Maar ik kan me niet goed voorstellen dat het geluid daarvan afkomstig is.
    Het moet iets met de motor van de C-Max te maken hebben.
    Volgens de garage is de uitlaat dicht. Misschien is het gehele uitlaatsysteem + ophangrubbers debet aan dat storende geluid. Ik moet toch zelf een keer onder de auto kunnen kijken.
     
  6. De post "ander geluid na winterbanden" maakt duidelijk, dat mogelijk toch de banden de oorzaak zijn van het storende geluid. Uitlijnen, balanceren zijn de eerste noodzaken!
    Gaat me weer veel geld kosten om uit te zoeken wat nu de oorzaak is van die bromtoon.
     
  7. ik ben er zeker van dat de banden bij mij niet het probleem zijn.
    omdat het toerental gerelateerd is moet het bijna vanuit de motor komen..
    mijn banden zijn goed, balanceren is pas gedaan.. uitlijnen zou kunnen maar toch lijkt me dat stug, dat de resonantie komt van een verkeerde wielstand. zeker omdat de auto verder goed rijd.
    ik kan het ook moeilijk plaatsen, het lijkt heel algemeen uit de auto te komen.. maar wel vanuit de voorkant.. het kan ook zo zijn dat de motor een bepaalde trilling veroorzaakt wat weer doorwerkt op iets anders. (wat een resonantie ook is)
    ik vind het gelukkig niet super irritant want het zal lastig op te sporen zijn..
    gecupte banden zorgen overigens wel voor een gruwelijk irritant geluid maar geen resonantie.. (in de meeste gevallen)
    wat voor motor heb je in de c-max?
     
  8. #8 Airkoos, 21 apr 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mei 2012
    Het is een Duratec 1800 benzine. Een hele fijne motor vind ik.
    Ik ben vandaag naar een bandencentale geweest en die stelde vast, dat er in de achterbanden hoogteslag zit. Ik heb zelf ook even gekeken en je ziet tijdens het draaien van de band dat deze (de band dus) niet helemaal rond is, dus balanceren heeft ook geen zin. Dit kan natuurlijk een irritante brom tijdens het rijden opleveren. Ik ga terug naar de dealer waar ik de auto gekocht heb om daar iets aan te laten doen. Als deze niet mee wil werken kan ik de banden nog laten super-balanceren (wielen balanceren aan de auto en dan iets van de banden laten afschrapen).
    Verder heb ik onder de auto nog roetsporen gezien op een koppeling en de achterpot van de uitlaat. Dit wijst ook op lekkage van het uitlaatgedeelte.
    Dus.... wordt vervolgd.
     
  9. hoogteslag kan zeker voor trillingen zorgen.
    wat bedoel je met 9de band? zijn ze al zo vaak vervangen? zijn de velgen wel 100% recht?
    ik heb weinig ervaring met dat balanceren aan de auto maar zoals ik jou hoor zou het niet iets zijn wat ik zou laten doen.. dan liever nieuwe banden.
    ik heb overigens een 2.0 benzine (duratec-he volgens mij), veel succes ermee.. ik ben benieuwd waar het nu precies in zit.
     
  10. #10 Airkoos, 15 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mei 2012
    De 9 moest een ( zijn .
    De dealer wilde niet echt meewerken. Ik kon banden tegen kostprijs krijgen, maar dat was nog 95 euro voor Uniroyal banden. Dus heb ik niet gedaan.
    Ik ben vorige week naar "Pim van Heertum" in Schijndel geweest. Zij zijn gespecialiseerd in banden en alles wat erbij komt kijken (+ trimmen, richten wielen, etc.). Drie banden bleken helemaal geen hoogteslag te hebben, maar moesten wel gebalanceerd worden (bandencentrale in Heesch heeft misschien niet het beste balanceerapparaat!!!!). Het vierde wiel was ovaal te noemen, waarschijnlijk over een betonblok gereden door vorige eigenaar. Deze is gisteren "gericht" (rechtgezet). C-Max maakt nu een stuk minder geluid boven de 100km/h en bijna geen trillingen meer in het stuur. Volgens mij is de C-Max wel een gevoelige auto wat dat betreft (je voelt bijna elke trilling). De Firestone banden zijn natuurlijk niet de beste banden, dus als ik minder geluid wil, zou ik die moeten wisselen met Conti's of Michelin's. Maar ik heb nog ca. 6mm profiel, dus dat gaan we nu nog niet doen.
    Ook is er nog naar de uitlaat gekeken (Profile Tyrecentre). Op de koppeling (flens) van het spruitstuk en de middendemper is een kleine lek hoorbaar tijdens stationair draaien v/d motor dus een andere pakking zou moeten, echter zijn de bouten zwaar verroest en bij een poging tot openen zou er een scheur nabij die flens kunnen ontstaan. Ze hebben een pasta op de flens aangebracht. Ik denk dat een nieuwe uitlaat de beste remedie is tegen het nog aanwezige brommen, maar ik kijk het nog even aan.
     
  11. Die gevoeligheid valt wel mee, cuppen komt weleens voor bij de achterbanden. Heb zelf nergens last van al meer dan 100.000km, altijd met Bridgestone banden. In die tijd de banden 1 keer laten uitlijnen.
     

Deel Deze Pagina