c max met problemen

Discussion in 'Electronica' started by dennis 16v, Mar 13, 2010.

  1. goedemorgen , collega van me heeft half jaar geleden een cmax gekocht een 1.6 diesel uit 2004 met 160 dkm op de teller. (particulier)

    na een maand problemen met de board computer, knipperlichten bleven branden of wilde niet meer uit. terug gegaan, en ze hadden t gemaakt, hoe geen idee.

    2 maand geleden ging onder t rijden spontaan de kofferbak los, wd 40 had ie erin gespoten op t slot en t was over, maar zijn kentekenlamp was helemaal donker van het vocht.

    week geleden centrale vergrendeling werkt niet meer alleen met sleutel kan ie de deur openen, zelf tankdopje wil niet open, hiervoor hebben ze de kap eraf gehaald en tankt hij met een trechter.

    gister bij ford garage geweest, conclusie:
    uw auto heeft ernstige schade, aan alle zekeringen en dergelijke te zien vermoeden ze dat het een schade auto is geweest en waarschijnlijk te water is geweest.

    iemand enig idee of dit ergens geregistreerd staat, dat de auto schade heeft gehad, en iemand een idee wat ie nu kan doen, auto is particulier gekocht:shrug::shrug::shrug:
     
  2. Moet wel ergens op te vragen zijn maar waar? geen idee.

    Denk dat er weinig te verhalen valt aangezien ie particulier gekocht is:(
     
  3. volgens mij valt jou auto niet in deze brief maar kijk er toch eens naar veel succes


    Nieuwe uitgave No.40/2008
    09 november 2009[​IMG][Afdrukbare HTML-pagina]
    Kopie naarService ManagerChef schade-afdelingChef onderdelenverkoopChef werkplaatsReceptionistenMonteurs © Ford Motor Company
    Alle rechten voorbehouden.
    Deze TSB betreft alleen technische service Informatie. Zonder uitzondering zijn alle gratis reparaties en vervangingen onderworpen aan de afzonderlijke garantie- en policyprocedures van de overkoepelende Ford Company. De afbeeldingen, technische informatie, gegevens en beschrijvingen in deze uitgave geven de stand van zaken weer bij publicatie.
    Deze heruitgave vervangt alle vorige uitgaven. Vernietig a.u.b. alle vorige uitgaven. Raadpleeg alleen de elektronische versie van deze TSB in FordEtis. Er is een stekkerreparatieset verkrijgbaar voor het repareren van natte/gecorrodeerde pennen van stekker C103.
    Onderwerp/Storing: Verschillende elektrische storingen als gevolg van binnendringen van water in centrale elektrobox (CJB)Model:C-MAX 2003.75 (06/2003–) - Alleen auto's met stuur linksProductiedatum: 18.09.2007-26.07.2008
    Productiecode: 7J-8D
    Assemblagefabriek: Saarlouis
    Kuga 2008.5 (02/2008–) - Alleen auto's met stuur linksProductiedatum: 25.02.2008-26.07.2008
    Productiecode: 8R-8D
    Assemblagefabriek: Saarlouis
    Markten: AlleHoofdstuk: 419-10Samenvatting
    Wanneer de klant een klacht heeft over storingen in een of meerdere elektrische systemen zoals:
    • motor kan niet worden gestart,
    • richtingaanwijzer werkt niet,
    • koplampen branden voortdurend,
    • vergrendeling met afstandsbediening werkt niet,
    • storing interieurverlichting,
    • ruitenwissers werken zonder te zijn ingeschakeld,
    dan wordt dit waarschijnlijk veroorzaakt door condenswater afkomstig van luchtlekkage bij het airconditioningshuis dat de CJB binnendringt.
    Om dit probleem te verhelpen moeten de stekkers van de CJB worden losgenomen en moeten de pennen afzonderlijk voorzichtig worden gedroogd met behulp van waterabsorberend papier of een waterabsorberende doek. Gebruik GEEN oplosmiddel, reinigingsvloeistof, remreiniger of vet.
    Wanneer stekker C103 nat of gecorrodeerd is, vervang dan de gecorrodeerde pennen (2 of 4 gecorrodeerde pennen) door de nieuwe pennen uit de stekkerreparatieset. De stekker moet volledig worden vervangen wanneer meer dan vier pennen zijn gecorrodeerd. Voor het aanbrengen van de vervangen enkele bedrading op de draadbundel moeten de bij de stekkerreparatieset geleverde soldeer-/krimpverbindingen worden gebruikt.
    Om verder binnendringen van water te voorkomen, moeten schuimrubberen strips op de luchtlekkage bij het airconditioningshuis worden aangebracht.

    Benodigde onderdelenBeschrijvingFinis codeAantalSchuimrubberen strip (140x70x3 mm) (strips afsnijden met een lengte van 140 mm en een breedte van 15 mm (4 stuks)1 107 4581IsolatiebandUniverseel-De stekkerreparatieset bestaat uit:Stekker C103 met enkele bedrading1 619 5521Soldeer-/krimpverbinding (35 stuks)-Draadband-ReparatietijdBeschrijving van de bewerkingBewerkingsnr. / TijdCentrale elektrobox (CJB) - Verwijderen en aanbrengen33 637 0Accu - Ontkoppelen en aansluiten31 212 1Dashboardkastje - Verwijderen en aanbrengen43 668 1Gecorrodeerde pennen van stekker C103 (maximaal 4) vervangenadditioneel 0,6 uurStekker C103 vervangenadditioneel 1,2 uurSchuimrubberen strips aanbrengen en werking controleren van GEM met behulp van servicemodusadditioneel 0,3 uurReparatiecodes/ClaimcodesOorzakelijk onderdeel:39971ACES klachtcode:D8OASIS201000, 201100, 201200, 202000, 203000, 208300, 208999, 603300Actie in de fabriek
    Sinds 27-07-2008 (productiecode 8D) worden tijdens de productie schuimrubberen strips aangebracht op het airconditioningshuis.
    Instructies voor de werkplaats
    Zie onder “Samenvatting”.
    Controleren of water in de CJB is binnengedrongen
    1. Verwijder de onderste instrumentenpanelen, het bekledingspaneel van de schakelhendel, de middelste armsteun en het bekledingspaneel van de handrem.

    [​IMG]

    2. Maak de klep van het dashboardkastje open en maak het verlengstuk van de middenconsole aan de bestuurderszijde los.

    [​IMG]

    3. Verwijder het verlengstuk van de middenconsole.

    [​IMG]


    [​IMG]

    4. Verwijder het handschoenenkastje.

    [​IMG]

    5. Trek de CJB los.
    6. Controleer op binnendringen van water bij alle pennen van de CJB.

    1. Betroffen opening voor binnendringen van water - opening voor stekker C103.
    • 6. [​IMG]LET OP: De stekkers mogen niet worden verbogen. Gebruik GEEN oplosmiddel, reinigingsvloeistof, remreiniger of vet.
    • Droog de parende stekkers en de pennen van de CJB grondig met behulp van een absorberende doek.
    • Voer een visuele controle uit van de CJB (bijv. verbogen pennen enz.).
    [​IMG]

    7. Lokaliseer stekker C103 op de draadbundel van het instrumentenpaneel.
    1. Stekker C103
    2. Snijd de kabelklem; deze wordt niet meer gebruikt.

    [​IMG]


    [​IMG]

    8. Haal het afstandsstuk van stekker C103 uit de klem en verwijder het.
    1. Haal het afstandsstuk uit de klem.

    2. Verwijder het vulstuk.
    • Trek de isolatie gedeeltelijk terug.
    • Controleer op natte/gecorrodeerde pennen.
    [​IMG]

    9. N.B.: De stekker moet volledig worden vervangen wanneer meer dan vier pennen zijn gecorrodeerd.
    Gebruik een geschikt kabelontgrendelgereedschap voor het vervangen van gecorrodeerde pennen door de nieuwe pennen uit de stekkerreparatieset (zie onder "Benodigde onderdelen") te gebruiken.
    1. Vulstuk
    2. Kabelontgrendelgereedschap

    [​IMG]

    10. N.B.: Zorg ervoor dat de aansluitingen zich versprongen langs de draadbundel bevinden (vooral wanneer de stekker volledig moet worden vervangen).

    Snijd de betreffende enkele draden door.
    • Verwijder van de nieuwe draad uit de reparatieset en van de betreffende draad van de draadbundel ongeveer 10 mm van de isolatie.
    [​IMG]

    11. Breng een soldeer-/krimpverbinding op de draden aan. Gebruik een geschikte krimptang en krimp de verbinding vast.

    [​IMG]

    12. [​IMG]LET OP: Zorg ervoor dat het hitteschild is aangebracht om beschadiging van de andere draden te voorkomen.

    Verbind alle soldeer-/krimpverbindingen met behulp van een föhn.
    • Verbind de soldeer-/krimpverbinding met behulp van een föhn.
    • Isoleer het reparatiegebied (inclusief de ongebruikte afzonderlijke kabels) met behulp van isolatietape (zie onder "Benodigde onderdelen").
    • Ga verder met de volgende stap.
    Schuimrubberen strip - Aanbrengen
    1. Zet de auto op contact (ON).
    2. Zet de luchtverdelingsregeling in de stand <Face level> (hoofdniveau) en de aanjagermotorschakelaar in stand 4 (handbediende airconditioning afgebeeld).

    [​IMG]

    3. N.B.: Bij sommige auto's zijn op deze plaats tijdens de productie schuimrubberen strips aangebracht.

    Localiseer de luchtlekkage in het gebied van de koelvloeistofleidingen/het airconditioningshuis.
    • • N.B.: Snijd strips af met een lengte van 140 mm en een breedte van 70 mm (4 stuks). Het systeem kan niet 100% luchtdicht worden afgedicht.
    • Breng extra schuimrubberen strippen (zie onder "Benodigde onderdelen") aan op de luchtlekkage en controleer of deze is afgedicht.
    [​IMG]

    4. Ga bij het aanbrengen van de onderdelen in omgekeerde te werk.

    5. Zorg dat alle door de CJB aangestuurde elektrische systemen zoals bijvoorbeeld het vergrendelsysteem met afstandsbediening, de interieurverlichting, de koplampen, de ruitenwissers enz. correct werken.
    • Voer de diagnose uit van de centrale elektronische module (GEM). Raadpleeg voor aanvullende informatie de C-MAX 2003.75; Kuga 2008.5 werkplaatsdocumentatie, hoofdstuk 419-10.
     
  4. gister bij ford garage geweest, conclusie:
    uw auto heeft ernstige schade, aan alle zekeringen en dergelijke te zien vermoeden ze dat het een schade auto is geweest en waarschijnlijk te water is geweest.

    iemand enig idee of dit ergens geregistreerd staat, dat de auto schade heeft gehad, en iemand een idee wat ie nu kan doen, auto is particulier gekocht:shrug::shrug::shrug:[/quote]

    Dennis,

    Wellicht weet een schade-expert dit wel of kan dit voor je achterhalen.

    Schade-experts: ITEB in Gouda of CED-Bergweg in Capelle a/d IJssel.

    Succes

    Arjan
     
  5. In Nederland is geen officiële database hiervoor, onbegrijpelijk als je het mij vraagt omdat een schade auto ook nog gevaarlijk kan zijn (geen kreukelzone meer oid).

    Ik kan je alleen juridisch wat melden.

    1. tegen particulieren ben je niet beschermd door speciale wettelijke rechten, dus je staat per definitie zwakker.

    2. Ik weet niet hoelang je de auto al hebt maar je kan je beroepen op Dwaling (art. 6:228 lid 1 sub b BW), je kan het arrest Van Geest/Nederlof (HR 21-12-1990, NJ 1991, 251) lezen voor een uitleg. Ging ook om een auto met gebreken maar de wederpartij zweeg hierover. Moeilijke is wel jij moet aannemelijk maken dat de verkoper hiervan af wist op het moment van de verkoop.

    http://www.arresten.com/burgerlijk-recht/hr-21-12-1990-nj-1991-251-arrest-geestnederhof

    Ik snap alleen niet dat dit een half jaar later pas opspeelt.
     
  6. Dit kan de dealer op zijn computer zien. Afgelopen jaar hebben wij een Clio ingeruild waar mijn vriendin een jaar met veel plezier in heeft gereden. De verkoper kijkt met het kenteken op de comp. en zegt doodleuk "uw auto heeft frontschade gehad". Dit was bij ons niet bekend, sta je toch ff raar te kijken. Doordat deze bij een erkend schadehersteller is gemaakt staat dit in een "database" incl. bepaalde nummering zodat als je er verstand van hebt direct kunt zien op welke plek en hoe erg deze in elkaar heeft gezeten. Hier zitten schadeherstellers op het forum, mischien dat 1 van de heren je precies kan vertellen welke "database"ik bedoel.
     
  7. Als dit een "openbare" database is, dan zou ik deze graag willen hebben.
    Is nl. wel interessant om te weten of de auto schade heeft gehad of niet.
     
  8. Is geen openbare database, en niet alle dealers kunnen erin kijken. Misschien dat je eens bij een schadebedrijf in de buurt langs kan rijden om je verhaal te doen. Zij kunnen volgens mij ook in die database kijken. Als een auto te water is geweest dan kunnen de storingen zich na een jaar nog voordoen.

    @hendrik: © Ford Motor Company, afgedragen?
     
  9. zou t kunnen zijn dat de auto eigenlijk total los verklaard is , dat er iemand de auto gekocht heeft voor heel weinig m opnieuw opgebouwd heeft en duur weer verkocht heeft. of zal dat te veel moeite zijn met te weinig winst.
     
  10. Bij totalloss word het kenteken deel 1 ingenomen, dan heb je geloof ik 2 maanden
    de tijd om hem opnieuw te keuring aan te bieden, anders krijg je het kenteken
    niet terug.
    Daarna kan je hem wel weer opknappen, maar dan moet je een nieuw kenteken
    aanvragen met de daarbij behorende keuringen bij de RDW , als ik goed ingelicht
    ben??
    Ik weet wel dat een kennis een Honda S2000 die als duikboot heeft gefunctioneerd
    heeft opgekocht en gerepareerd, opzich was de blikschade nihiel, maar heeft
    idd veel moeten vervangen aan elektronica om alles weer "goed" en werkend
    te krijgen, heeft daarna er 3 maanden mee gereden en flink verkocht.
    Het kan dus wel goed gaan, maar het ligt er net aan hoe snel de auto
    aangepakt word, blijft hij te lang staan, dan kan het vocht veel meer aantasten.
     
  11. ja dat bedoelde ik eigenlijk ook zou die total los verklaard zijn moet ie een nieuw kenteken hebben maar dat heeft de auto niet.

    wel heeft hij roest op de zijschermen achter bij allebei de achterdeuren, onder in de hoek, had ik trouwens ook nog nooit bij andere autos van 2004 gezien
     
  12. Ik heb een beetje het gevoel dat j'een kat in een zak hebt gekocht. :(

    Succes met de afhandeling/oplossing van de problemen.
     
  13. Ik heb eens gehoord dat een auto welke totallos is verklaard, en binnen een bepaalde tijd weer gemaakt en RDW gekeurd is zijn kenteken mag behouden. Klopt dit?
     
  14. Als een auto total los verklaart word en het kenteken is ingenomen
    dan kan ook nog na bv.2jaar het origineele kenteken geldig verklaart worden (na een rdw keuring)
    dus geen nieuw kenteken nodig.
     

Share This Page