1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

C-Max 1.6 TDCI uit 2007 (motor G8DB), riem of ketting?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Ravage, 2 jul 2018.

  1. Goedemiddag allemaal,

    Ik ben op zoek naar een 'nieuwe' auto en mijn oog is gevallen op een C-Max uit 2007. KM-stand is ongeveer 230.000. De verkoper zegt in z'n advertentie heel stellig: voorzien van distributieketting dus vervangen niet nodig. Maar als ik zoek op de motorcode (G8DB) kom ik bij de diverse onderdelensites ook distributieriemen tegen.

    Ik lees ook dat de riem na 200.000 vervangen moet worden, dus in dat geval zou dat dan direct moeten gebeuren. Wie weet hoe dit zit?
    Alvast bedankt!
     
  2. dit gaat om een PSA motor waar hij ook in de peugeot en citroen ligt maar dan als DV6 (naam van de motor)
    deze motor heeft ketting en riem.
    een riem voor de nokkenas en tussen de twee nokkenassen zit een aparte ketting.
    riem is 180.000km was volgens mij verlaagt bij ford waar bij peugeot het nog op 240.000km is gebleven.

    dus antwoord op je vraag is dat idd het een riem is en dus vervangen zal moeten worden.
    upload_2018-7-2_17-9-29.jpeg
    dit is de ketting met kettingspanner.

    kort gezegd kun je het altijd zien, als je aan de buitenkant een plastic kap hebt, dan heb je een riem is het metaal als 1 onderdeel met onderblok. dan heb je ketting. laatste kan in enkele gevallen ook riem zijn. zogenaamde wetbelt (distributieriem dat door de olie loopt)
     

Deel Deze Pagina