1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Brommen van 1.6 tdci

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Borr, 15 feb 2011.

  1. Al ik rustig optrek met m'n 1.6 tdci uit 2008 bromt de auto erg tussen de 1750 en 2000 tpm als ik meer gas geef is het weg , iemand enig idee wat het probleem is.
     
  2. dat noemen ze het lopen van de motor, als je je contact sleutel naar de 0 of off stand draait gaat het vanzelf weg.
     
  3. :schater: @ pepper

    @ TS: rij is wat hoger in toeren
     
  4. controleer de hitteschild bij de turbo
    van de turbo loopt de een plastic pijp over heen naar de luchtdoseerklep (weet niet of deze enkel of dubbelwerkend is) denk dat hij ook naar de intercooler gaat

    daaronder zit de hitteschild met boutje vast aan het blok op het boutje zit een bolletje waar de pijp vast op geklikt zit (totaal met 2 bouten vast aan blok en 3 aan overtollige hitteschild)
    hitteschild scheurt door, revetje tussen de bout en schild

    ergste geval is het de achterste hitteschild
    deze zal dan wel vv moeten worden en is dik 4uur werk, roetfilter zal er onder uit moeten dan
    schild zit vast aan een steun en daarop breekt hij af


    beste zou zijn om keer op de hitteschild te slaan om te luisteren of je dat hoort, advies bij koude motor

    als het een dieselbrom is dan is het normaal. echter hier zou iemand moeten naar luisteren om te zeggen of het de hitteschild is of normaal diesel geluid is
    ivm optrekken kleine dieselgeluid normaal is
     
  5. Ik heb ook zoiets gehad, bij mij was het een ijzer staafje dat over de brandstoffilter zit afgebroken (vierkante box rechts van je blok).
     
  6. Ik ga er naar kijken dank jullie
     
  7. Sorry Borr, ik kon het niet laten om er een geintje van te maken, maar het was ook zo'n inkoppertje.
     
  8. ik vond het wel grappig:mrgreen:
     
  9. Is ook wel onze humor, gewoon flauwe, domme, droge humor
     
  10. idd, zeer laag van niveau:mrgreen: i like it:schater:
     
  11. Hoi:

    Misschien is er ook niets aan de hand, want een uiterst lichte brom heb ik eergisteren ook kunnen ontdekken en normaal zou het zonder jouw bericht mij niet eens opgevallen zijn:

    Toevallig moest ik eergisteren met mijn 2.0TDCI binnen een paar KM na koude start bij een vaartje van 100km/u in de 6e versnelling in de beurt van Nürnberg een berg op. Aangezien de motor toen net onder de 2.000 toeren zat viel mij een uiterst lichte brom op en ik denk dat de motor de situatie niet leuk vond dus heb ik lichtjes gas bij gegeven en boven de 2.000 toeren verdween de uiterst lichte brom. Aldus ik denk dat ook jij gewoon te laag in toeren zit!

    Zelf tracht ik de motor opgewarmd tussen de 2.000-3.000 toeren te houden en koud tot maximaal 2.500 toeren en rustig optrekkend (dus geen volgas).

    Ik beschouw de auto pas als opgewarmd als de temperatuursensor van het koelwater ongeveer in het midden staat (ca.90c) en dit kan best wel eens duren... vooral als het vriest.

    Groeten,
    Bart

    P.S.: Na honderden snelle Duitsland autobahn kilometers lijkt de motor happiger te reageren op gas bijgeven, heerlijk!
     
  12. Het duurt best lang dat je water op temperatuur is maar je olie is dan nog lang niet warm hoor !

    Je watertemperatuur is dus geen goede indicator of je motor op bedrijfstemperatuur is!
     
  13. Het duurt best lang dat je water op temperatuur is maar je olie is dan nog lang niet warm hoor !

    Je watertemperatuur is dus geen goede indicator of je motor op bedrijfstemperatuur is!

    Verder is het voor een diesel geen probleem om tussen de 1500 en 2500 toeren te rijden. Ze hebben in dit gebied de meeste kracht (koppel). En tja auto's maken nu eenmaal een brommend geluid. :schater:
     
  14. Is het mogelijk een geluidsfragment te maken van de betreffende brom. Een FoFo is nl niet bepaald de meest stille auto op de markt ;)

    Ik moet Jarno volledig gelijk geven aangaande de koelvloeistoftemp. sensor is verre van een goede indicator als het om de bedrijfstemp. van de auto gaat. Zelfs de olie temp. sensor welke ik in de ST heb gebruik ik niet als eindpunt en deze is veel later op temp. dan de koelvloeistoftemp. sensor. Als de olie temp. sensor aangeeft dat de ST op temperatuur is rijdt ik nog zeker 15 min. rustig door voordat het gas er echt opgaat :D
     
  15. 1500 toeren is te laag;) hou gewoon 2000 als ondergrens aan;)

    vaak hebben laagtoerige rijders de meeste trammelant met de auto;)
     
  16. Ligt ook sterk aan de snelheid en wat je aan het doen bent. Je kan, naar mijn mening, prima in een 1.6 tdci in zijn 4 60km/h dat is rondom 1500 toeren. Als je dan rap wil versnellen is het niet goed voor je blok om niet terug te schakelen, ben je echter continu 60 aan het rijden hoor je geen gebrom maar alleen maar rust:lol:. 75km/h in ze 5 ook ongeveer 1500 toeren, dat klinkt niet lekker en is niet goed.
     
  17. #17 jjonkie, 20 feb 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 feb 2011
    [/QUOTE]

    michael heeft een 1.8 tdci en dat is gewoon een heel andere motor,

    Een 1.6 tdci heeft geen enkele moeite met 1500 tpm en pakt dan prima op.

    Schakellui rijden kan dus best als je zo nu en dan ook maar eens flink gas geeft.
     
  18. schakellui rijden deden we in de jaren '30 ;)

    motoren worden steeds hoogtoeriger, alleen zeggen onze "vrienden" uit den haag dat dat niet zo is;)
     
  19. Onze vrienden in den haag hebben geen verstand van auto's dus dat is niet mijn raadgever,

    Ik rij op gevoel en mijn gevoel weet hoe ik een soepele diesel moet rijden. Voor de goede orde dat is niet schakel lui maar het KAN wel !

    Dat auto's steeds hoogtoeriger worden ben ik niet met je eens overigens. Ik denk dat jou diesel inderdaad wat hoogtoeriger is dan die van mij maar dat is geen algemene ontwikkeling.

    Zelfs benzine motoren worden steeds sterker onderin door het gebruik van turbo's en compressor of beide. Ga maar eens rijden met een volkswagen TSI. Dat weet je wat ik bedoel.
     
  20. Topic starter is niet Micheal, de starter heeft een 1.6 tdci (psa) net als ik. Mijn 1.6 tdci heeft het nooit fijn gevonden als ik bij 1500 toeren veel gas geef, tenminste het loopt niet soepel, het max koppel komt ook pas bij 1800 toeren vrij.
     

Deel Deze Pagina