1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 150pk Brandstof

Discussie in 'Performance' gestart door Sietse13, 25 mrt 2017.

  1. Een vraagje, wat soort benzine tanken jullie?
    Je kan bij ons sinds een tijdje ook blue one 95 tanken, het is ook iets goedkoper en volgens de specificaties mag mijn 1.6 ecoboost er ook op rijden.
    Gebruiken jullie dit weleens?
    Is het een probleem als je het af en toe eens gebruikt?
    Wat zijn jullie ervaringen?
    Tank altijd euro 95 en daar rijdt de auto prima op.
    Vriendelijke groeten Sietse
     
  2. #2 JW, 25 mrt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mrt 2017
    De Blue one 95 brandstof is hier in de buurt ook een tijdje verkrijgbaar geweest. In eerste instantie was dit een brandstof met een octaangetal van 95 welke 15% natte Ethanol bevatte. Natte Ethanol is Ethanol waar niet al het water is uitgehaald waardoor natte Ethanol ongeveer voor 5% uit water bestaat. Hierdoor is natte Ethanol dus veel goedkoper te produceren als droge Ethanol. Een tank van 50 liter van de oorspronkelijke Blue one 95 brandstof bevatte dus 0.375 Liter water.

    Vanwege de 15% natte Ethanol werd destijds door meerdere autofabrikanten en de ANWB geadviseerd om deze brandstof niet te tanken.

    Later is de samenstelling van de Blue one 95 brandstof aangepast (en hierdoor ook een stuk duurder geworden). De Blue one 95 brandstof bevat nu nog 10% natte ethanol. Dit is dus hetzelfde percentage als E10 brandstof. Het grote verschil is echter dat Blue one 95 natte ethanol bevat en E10 droge Ethanol.




    Persoonlijk tank ik uitsluitend brandstof met een octaangetal van 98 (of hoger) welke geen Ethanol bevat. Dit vanwege volgende redenen:


    1. Ethanol is zeer hygroscopisch. Dit wil zeggen dat het water uit de lucht onttrekt. Bij langdurig gebruik van Ethanolhoudende brandstof zou er dus water in de tank kunnen ontstaan wat voor problemen kan zorgen. In landen waar veel Ethanolhoudende brandstof wordt getankt is dit een bekend probleem.

    2. Ethanol is behoorlijk agressief. Hierdoor kunnen niet alleen rubbers en kunststof onderdelen van het brandstofsysteem worden aangetast maar tast het ook aluminium aan. Gezien het brandstofsysteem bijna volledig bestaat uit kunststoffen, rubbers en aluminium onderdelen is het niet ondenkbaar dat deze onderdelen vroegtijdig defect kunnen gaan door het gebruik van Ethanolhoudende brandstof.

    3. E10 heeft net als Euro95 een octaangetal van 95. Ethanol heeft een octaangetal van 108. Door het bijmengen van Ethanol verhoog je dus het octaangetal. E10 is dus simpelweg benzine met een lager octaangetal als 95 (welke goedkoper is) waarbij het octaangetal wordt verhoogd tot 95 door de Ethanol toe te voegen.

    4. Ethanol heeft een lagere energiedichtheid als Benzine. Hierdoor licht de energiedichtheid van E10 brandstof lager als die van Euro95. Dit resulteert in een hoger verbruik.

    5. Brandstoffen met Ethanol zijn beperkt houdbaar. Na relatief korte tijd kunnen de bestanddelen gaan ontbinden waardoor het brandstofsysteem vervuild of zelfs verstopt kan raken.


    Gezien ik zelf maar weinig rij (vorig jaar zo'n 4000 KM) komt het regelmatig voor dat ik bijna 2 maanden met een volle tank doe. Gezien het relatief snel ontbinden van Ethanolhoudende brandstoffen en omdat Ethanol hygroscopisch is of zelfs water bevat neem ik het risico niet en tank ik alleen brandstoffen zonder Ethanol.
     
  3. Ik tank sinds enkele maanden alleen nog maar Aral Ultimate 102, hier zit geen ethanol in
     
  4. Maar waarom niet gewoon euro 95?

    Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk
     
  5. Omdat de Ecoboost lekkerder loopt met hoger octaan benzine.
     
  6. En omdat Euro 95 ook 5% Ethanol mag bevatten (bij de meeste merken is dit dan ook het geval).
     
  7. en bij welk octaangetal bevat het geen ethanol meer?

    ik had pas een gesprek met een personeelslid van de Shell en die zei dat de V-power een octaangetal heeft van 97.
     
  8. Allemaal hebben ze het behalve Firezone Competition 102 en iig Aral ultimate 102
     
  9. Ik tank nu BP ultimate (met octaangetal 98). Na een beetje rekenwerk kwam ik er achter dat ik met euro 98 net zo duur uit ben of iets goedkoper dan euro 95. Dit omdat de auto zuiniger rijdt met euro 98 (scheelt mij ongeveer 100km op een tank)
     
  10. Mmm wat is lekkerder loopt? Mijn ecco boost rijdt prima op 95, het is gewoon dagelijks gebruik, ik rij geen race of zoiets.
    Hij wordt niet extreem belast dus zie ik het voordeel niet zo

    Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk
     
  11. Mijn Mondeo rijdt standaard op LPG en loopt alleen de eerste 1km op benzine. Ik hoef dus maar 1x in de 5000 à 6000 km benzine te tanken. Nu merkte ik dat de auto sinds september slecht start. Dit komt dus omdat de benzine te lang in de tank zit en de ethanol in de brandstof de boosdoener is. Ik heb hier in Groningen een pomp gevonden die Euro 102 verkoopt. Sinds ik dat tank start de auto iedere week weer een stukje beter.
     
  12. #12 kolere, 26 mrt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 mrt 2017
    Er is ook geen probleem als je dagelijks rijdt en dus elke 3 weken ruim 40 liter tankt. Als ik 30.000km per jaar zou rijden, zou ik ook gewoon euro95 tanken.

    Natte ethanol en dus blue one etc ken ik niet, persoonlijk zou ik dit mijden en gewoon "echte" euro95 of beter tanken.

    Dat gaat hier niet op, de topic starter stelt dagelijks de auto te gebruiken.
     
  13. Er blijft altijd een klein beetje brandstof achter. Dat wordt weer gemengd met verse brandstof, maar het gaat om het effect op lange termijn.
     
  14. Ik hou het maar gewoon op euro 95 denk ik ik vind ultimate te duur voor dagelijks rijden.
    In het geval van gas of heel weinig rijden is het een goed idee inderdaad
     
  15. Ik heb geen ervaring met Ford motoren en E10, maar mijn #even vloeken# SEAT Leon (1.6 16v) vond ik schraal lopen op E10, het blokje klonk rauwer en minder soepel dan bijvoorbeeld met BP Ultimate. Met de laatste reed ik trouwens ook ruim 50 km verder.

    Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
     
  16. Ultimate leek mij ook te duur, maar na een poosje het verbruik met euro 95 en ultimate te hebben vergeleken blijk ik met ultimate net zo duur of goedkoper uit te zijn. Na 2x tanken (tank bijna leeg) merk je het verschil duidelijk.
     
  17. Bij normaal en regelmatig gebruik is RON95 benzine natuurlijk prima, zeker de kwaliteit die in Nederland geleverd wordt. (Heb 10 jaar geleden wel eens in Slowakije getankt, nou dan merk pas verschil). Het is zeker zo dat bepaalde motoren beter lopen op RON98, maar dit is uiteraard per motor net weer een beetje anders. Exacte wetenschap is het dus niet. Overigens is in Nederland RON98 tegenwoordig steeds lastiger te verkrijgen. Zo verkopen naar mijn weten Esso, Shell, Texaco en Total bijvoorbeeld GEEN RON98, al geven ze wel mooie exotische namen aan de brandstof en beloven ze vanalles. In het buitenland is het vaak veel beter leverbaar, vooral in Duitsland.
     

Deel Deze Pagina