Beste lezers, Sinds kort rij ik in een Focus III 1.0/100 PK. Een prima auto, alleen valt het brandstof gebruik mij een beetje tegen. Ik zit nu op een gemiddeld verbruik van 7.1 l/100km, ik rij niet als een achterlijke en heb hem zelfs vaak op de snelheids begrenzer staan. Volgens de RDW zou de auto een gecombineerd verbruik van 4.80 l/100km moeten halen, nu denk ik dat dit wel heel erg optimistisch is maar toch! Nu is mijn vraag zijn er anderen op dit forum met deze auto en wat is jullie ervaring wat betreft het brandstof verbruik?
Op dit moment zal je 1 van de eerste zijn. Ik weet niet waar de snelheidsbegrenzer op staat, maar wil je het opgegeven verbruik halen dan moet je: eerst zeker 5000km hebben gereden. Niet harder dan 100km/h op de teller rijden. Ritten rijden van minimaal 50km, zonder al te veel op te hoeven trekken.
Airco niet aan hebben zo veel mogelijk stroomverbruikers uit hebben (radio, verlichting, e.d.) geen bergop rijden geen spullen in de auto hebben waardoor het gewicht van de auto groter word ideale tempratuur hebben buiten ivm lucht/brandstof verhouding enz.enz. Ga er sowieso maar vanuit dat je de fabrieksopgave niet gaat halen!
Daar ga ik ook niet vanuit, maar 7.1l/100km voor een auto waar ze veel reclame voor maken wat de zuinigheid betreft??? Ben benieuwd of er nog iemand met deze auto op het forum is en wat zijn bevindingen zijn.
Niet dat de reacties vreemd zijn, maar ik dacht juist dat ze tegenwoordig het verbruik herleiden aan de hand van de uitstoot van de auto??? Dus dan zou het veel minder ernaast moeten zitten als de fabrieksopgave van vroeger??? Dacht ook dat er getest werd aan de hand van de door de fabrikant opgegeven waardes, zit dat te veel procent naast, dan mocht de fabrikant uitleg gaan geven
Volgens mij moet de auto alleen aan een paar vaste punten voldoen tijdens een verbruiksmeting and thats it. Correct me if I am wrong. @ topic Die fabrieks waardes zijn gewoon grote oplichtings praktijken om mensen te lokken. Verbruik van fiat 2 cilinder turbo blokjes is ook rampzalig.
CO2 uitstoot is ook gemeten onder ideale omstandigheden. Volgens mij is het momenteel nog zo dat het gemeten verbruik wordt omgerekend naar CO2 uitstoot, maar het zal mij niks verbazen als dat inmiddels andersom is. Het een is hoe dan ook een afgeleide van het ander. Logisch ook, hoe meer verbruik hoe meer afvalproduct/schadelijke stoffen. Dergelijke kleine motoren wijken eerder af omdat ze relatief hard moeten werken om een soortgelijke prestatie te bewerkstelligen.
De auto heeft nu +/- 1800km gelopen, het gaat om een auto van de zaak waar ik gevarieerde ritten mee maak. Dit varieert van 20km tot +/- 100km,maar in ieder geval iedere dag 20km woon werkverkeer (Snelweg).
1800 km is nog echt nieuw. Kan het zijn dat er een break-in periode nodig is om de motor zuiniger te laten lopen?
Dat verwacht ik inderdaad ook. Mijn 1.6 rijdt nu ook wat soepeler dan de eerste km's. En op m'n winterbanden rijdt m'n Ecoboost zuiniger dan die 1.0... Dus komt vast nog wel goed (al zul je de fabriekswaarden nooit halen).
Hier heeft de dealer niets over vermeld, het lijkt mij dat ze dit melden mocht dit nodig zijn. Overigens rij ik niet als een malle met deze auto, daar leent ie zich ook niet voor.
wat een verschil zeggen tussen zomer en winter wielen.. zo'n verschil heb ik nog nooit meegemaakt.. zijn jou zomerwielen toevallig van gietijzer?
Zo dan wat een verschil. Denk overigens niet dat het aan m'n banden gaat liggen. De focus 1.0 word standaard afgeleverd op banden met een zeer lage rolweerstand.
Dat zou je wel gaan denken inderdaad! Het zal een combinatie van factoren zijn, maar de verschillen zijn inderdaad fors. Heb het toch echt een paar maanden gemeten, dus geen incidentele uitschieter of zo.
Weliswaar , maar vond op Ford Etis in de onderhoudsschema's voor de 1.0 EcoBoost dat er de volgende motorolie in moet: Motorolie bijvullen - SAE 5W20 (WSS-M2C948-B) En weer
Ik heb de ongeblazen 1.6 125pk en rij zo'n 6,2/100. Heel dicht op de fabrieksopgave. Die 1.0 mag dus hopelijk nog een stuk zuiniger gaan rijden.