Bougies vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ASW1, 16 mei 2012.

  1. Zetec 1,6 16v met zwart plastic deksel.

    Moet dat plastic deksel er eigenlijk af om de bougies in- en uit te draaien of kun je dat door de gaten heen doen?
     
  2. Dat kan gewoon door de gaten heen.
     
  3. :thumbup:Dank je.
     
  4. Moet je natuurlijk wel een bougiesleutel hebben die de bougie vastklemt door
    bv een rubbere ring, anders krijg je moeilijk de bougie uit het gat....;)
     
  5. Die heb ik wel.

    Wat is eigenlijk de functie van dat zwarte plastic deksel, is het alleen tegen vervuiling en nattigheid?
     
  6. Daaronder zitten de nokkenassen. Die worden gesmeerd doot olie. Zonder kleppendeksel zou de olie niet in dr motor blijven zitten.
     
  7. Ah, het is het kleppendeksel zelf, dat wist ik niet.
    Dan is het ook duidelijk dat dat er niet af hoeft voor de bougies.:mrgreen:

    Ik heb de auto net en het is allemaal nieuw voor me, vandaar.
     
  8. Vandaag vervangen, erg makkelijk bij deze auto, goed toegankelijk.

    Er kwamen PTR5A-13 uit en er zijn TR5A-10 ingegaan, dat schijnt wel te kloppen.
    Weet iemand of die ook 60k mee zouden moeten gaan?
    En ik heb ze met de momentsleutel op 18 nm vastgezet, klopt dat een beetje?
     
  9. Bougie TR5A-10 (mady by NGK) is de standaard bougie voor de 1.6 16v Zetec
    (finis 1088847)

    Deze gaan of 60.000 km of 3 jaar mee afhankelijk van wat als eerste komt.

    Weet niet wat voor de Focus I geldt. In de Focus II 1.6 16v zit het met 15 Nm vast.
     
  10. Die PTR5A's zijn een stuk duurder, die P staat voor platina ofzo.
    Gaan die dan langer mee dan de gewone?
    En hoe zie ik eigenlijk dat ze versleten zijn, ze zien er nog ok uit en de gap is nog steeds 1,3 mm. Of kun je dat niet zien?
     
  11. P staat voor platina. Standaard bougie is nikkel. Hierboven staat platina en aan de top iridium.

    Het is bij goed gebruik niet echt te zien of ze op zijn. Echter omdat het slijtage onderdelen zijn kun je ze beter om de 3 jaar/60.000 km vervangen.
     
  12. Prima, ik ben weer 60.000 km onder de pannen in elk geval.
    Hij lijkt met de nieuwe bougies nu ook iets rustiger te lopen, al zit dat misschien tussen mijn oren. De vorige zaten er wel al 85.000 km in en ze waren wat zwart dus de ontsteking was waarschijnlijk niet optimaal meer.

    Vandaag ook olie en filters ververst.
    Alles lijkt zo makkelijk aan deze auto maar wat een ***klus om dat interieurfilter te vervangen. Heb de parafan aan de ruit vast laten zitten en het filter door de kier ertussenuitgefrut en teruggefrot.
     
  13. Die 60.000km is een fictief getal....bij ons bleken ze al na 40.000km (1.5 jaar)
    op/slecht te zijn, na vervanging lipe hij idd een stuk beter/rustiger/krachtiger.

    Overigens heeft Ford een patent op het beroerd plaatsen van het interieur
    filter, bij de Focus II en Fiƫsta MK6/6.5 zitten ze onder het dashboard en
    moet je het gaspedaal eruit halen om er enigzins er een beetje erbij te kunnen:nocheer:
     

Deel Deze Pagina