1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bougies verangen DIY?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door rinze14, 7 dec 2016.

  1. #21 trucker0werner, 11 nov 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 nov 2017
    eerlijk gezegd vindt ik dat ook geen goeie bougiedop-sleutel. vaak zitten ze vast en krijg je daarmee niet losgedraaid. sleutel tordeert veel. vast zetten is tegen aan en dan bijna kwartslag nog geven. zo drukt de revetje precies goed in.

    heb bij hornbach doppen set gehaald van WGB, wou toch ratels en doppen hebben. Daar zaten direct 2x bougiedop in. 14mm en 16mm.
    of in de bougiedop een magneet/rubber zit weet ik zelf niet.

    beste is naderhand met een losse magneet het eruit vissen. of bougiedop met magneet erin gelijmd
     
  2. Welke bedoel je? Die met dat gele handvat op de foto paste niet. Had dop die op die Gedore 54 lijkt alleen blijft het rubbertje dus op de bougie achter

    Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk
     
  3. nee idd maar met die gele handvat is leuk als je bougie al los hebt. maar je kan er nauwlijks kracht mee zetten.

    dacht eerst dat gedore dop het zelfde eruit zag. maar zie dat het puur alleen de dop zelf is.
    rubbertje eruit halen, alle 4 bougies losdraaien en dan met een magneet of langbektang de bougies verwijderen.
     
  4. Ik gebruik altijd een losse bougiedop en momentsleutel.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  5. Dat is ook een optie idd[emoji106][emoji106][emoji106]

    Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk
     
  6. al heb je nog een kist vol met gereedschap. je gaat op den duur ook zelf gereedschap maken is mijn ervaring. past een langedop 16 niet dan past vaak de bougiedop 16 weer wel.
    past dop 35 niet dan schuur je de kanten want kleiner/dunner zodat het wel past. breekt het dan lassen we het.
    sleutel te dik, schuren weer bij/af.

    hahaha ook bij de dealer moet je handig zijn en gereedschap aanpassen aan de taak.
     
  7. @montagne: Sorry voor de late reactie! Was een tijdje weg. Ja, de bougie blijft 100% goed zitten in de losse dop van Gedore. Tot nu toe is het bij mij nooit los geraakt.
     
  8. En voordat je de bougie eruit draaid even wat perslucht erdoor blazen om eventuele losse delen weg te blazen.

    Dus bougie paar slagen los , door blazen
    Dan de bougie eruit vissen
    Nieuwe bougie electrode afstand controleren bijstellen
    MET DE HAND erin draaien eve tueel een dop met verlengstuk gebuiken
    Het laatste stukje met de ratel-wringijzer- of momentsleutel (wat ever) de bougie vast zetten.
     
  9. Vandaag de bougies vervangen met de Gamma dop zonder rubbertje. Voorzichtig met de ratel. Leek een beetje te kraken maar na een kleine draai gecontroleerd of de bougie daadwerkelijk gedraaid was en dat was steeds zo. Nadat de bougie helemaal losgedraaid was met een combinatietang verwijderd. De elektrode afstand van de nieuwe bougies was al kleiner dan de 1.3 als die op het doosje staat want de voelermaat ging er niet tussen dus ik heb ze niet bijgesteld. Klein beetje kopervet erop en klaar
     
  10. Hier nog eens even wat stof afblazen, eerder wordt voor de 1.4 en 1.6 motor genoemd wat daar de afstandsmaat is voor de bougies. Hoe zit dit voor de 1.8?
     
  11. Niemand die mij kan vertellen wat de maatvoering voor de bougies voor een 1.8 moet zijn?
     
  12. #32 trucker0werner, 26 mei 2018
    Laatst bewerkt: 26 mei 2018
    https://www.winparts.nl/motordelen-...w-bouwjaar-1999-02-2007-12/c53-606-15233.html
    bedoel je 16mm sleutel
    of bedoel je electrode afstand, de aanbevollen waardes weet ik helaas zelf niet. maar als je kijkt zie je dat het allemaal rond de 1.1-1.3zit
    het is meer belangrijk dat ze alle 4 gelijk liggen dan dat ze exact op 1.1 of 1.3 zouden moeten staan.
    te grote gap zorgt meer slijtage op de bobine en misfires omdat de vonk niet is geweest.

    eerlijk is wel, heb alleen fysiek gekeken of de afstanden gelijk zijn, gemonteerd en nog nooit last van gehad. geen enkel klant is daardoor teruggekomen.
    alleen in de racerij is het wel belangrijk. daar kunnen ze ook zien op vermogen bank wat de winst is van de bepaalde electrode afstand.

    alleen bij lpg en met turbo zou de electrodeafstand kleiner kunnen zijn.
    voor lpg zorgt voor minder snel misfires
    en voor turbo door de hogere druk zal de spanning ook hoger liggen.
     
  13. Bedankt voor je uitleg! Het ging mij inderdaad om de electrode afstand :thumbup:
     
  14. Heren,

    Ik ben opzoek naar de juiste elektrode afstand voor een Ford Focus MK3 Fase 1 1.6 Ecoboost. Ik kom op de grote boze interwebs tegen dat het tussen de 0.7 en 0.8 moet zijn, maar vraag me af wat het nou écht is. Is er iemand die daar uitsluitsel over kan geven (behalve de dealer)?

    Alvast bedankt!
     
  15. Vandaag moest ik toch bij de dealer zijn en daar mocht ik het grote bougie elektroden afstand boekje inzien. Voor de 1.6 ecoboost is het 0.7

    De boekjes blijken schaars te zijn helaas.
     

Deel Deze Pagina