1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

bougies onder water

Discussie in 'Exterieur' gestart door kvzanten, 9 mei 2008.

  1. Beste focus rijders,

    Wil graag het volgende met jullie delen. Mijn ff wgn 2006 trok de laatste tijd niet zo lekker meer. Bij de dealer geweest. Deze vroeg waar ik tankte. Bij de ANWB zij ik. Moest ik niet meer doen, dit is slechte benzine. Als ik bij eeen shell of esso zou tanken zou het probleem wel over gaan :? Ik vond het een raar verhaal. Nu had ik bij het oliepijlen wel eens water op het kleppendeksel zien liggen. Waar het vandaan komt :?: Ik heb de bougiekappen eens verwijders en tot mijn grote verbazing zag ik dat de ruimte van de 3e en 4e bougie helemaal onder water stond. Op het kleppen deksel zit in het midden een rubber dop. Hier heeft bij de oudere modellen een sensor gezeten. Terug bij de dealer, hebben ze de dop af gekit en de bougies vervangen (onder garantie :D ) Hij loopt een stuk beter nu, maar waar komt het vandaan. De dealer zegt, door de ruitensproeier. Ik heb na het wassen van de auto er op gelet en een beetje water op het kleppendeksel zien liggen. Het lijkt me dat dat zo verdampt. Waar het echt vandaan komt :?: Afwachten maar of het nog terug komt.
     
  2. Schijnt een bekend probleem te zijn,ik heb het volgens mij al is eerder gelezen hier!
    Succes ermee
     
  3. Is inderdaad een bekend probleem geweest bij de Focus 2, het water komt inderdaad weg bij ruitensproeier kopjes. Er is toen die tijd een modificatie voor geweest.
     
  4. Ik heb hetzelfde probleem gehad. Is op dezelfde manier verholpen en daarna heb ik het probleem niet meer gehad. Het kitten moet wel op een goede manier gebeuren, want het schijnt nog wel eens zo te zijn dat er na het gebruik van de sproeier nog wat water uit de leidingen komt. Dat zijn de opgedroogde waterstraaltjes die je wel eens op de motorkap van een focus ziet. Dealer moet het hele sproeiersysteem controleren vertelde mijn dealer en niet alleen kitten. Dus vanaf vloeistofreservoir tot aan sproeiers.
     
  5. Ter verduidelijking op mijn vorige post, de randen rondom het sproeiertje moeten ook opnieuw gekit worden.
     
  6. Dit is een zeer bekend probleem bij de Fiesta Mk6. Ik heb het probleem zelf ook gehad, toen hij steeds slechter begon te starten en te lopen. Het is regenwater of waswater wat langs de kopjes van de ruitensproeiers naar binnen lekt. Het gaat dus niet om de ruitenwisservloeistof zelf. Bij mij is het rechter (van bestuurder gezien) ruitenwisserkopje afgekit. Links was niet nodig, want die lekt niet op het kleppendeksel bij de Fiesta.

    Het water blijft op het kleppendeksel bij de bougies liggen, en als het maar genoeg is verdampt het ook niet meer. Bij de Fiesta kan er uiteindelijk een kortsluiting in de bobine ontstaan. Beste oplossing is om hem maar gewoon preventief af te (laten) kitten
     
  7. Bedankt voor jullie reacties. Volgens mij is alleen de rubberdop in het kleppendeksel af gekit. Zal nog een kijken naar de sproeierkopjes of deze ook af gekit zijn.
     
  8. Da's dus precies wat ik nu met mijn Focus II heb. De sproeiers lekken nog wat na na het sproeien waardoor je van die prachtige lopers op de motorkap krijgt... :?
     
  9. gewoon ffe sproeiertjes vervangen kosten bijna nix kitten is zonde al dat geknoei :?
     

  10. Nee, dat is een heel ander probleem, dat heeft niets te maken met lekkage onder de motorkap, waar de eerste MKII last van hadden.
    Wanneer wiswater na het sproeien uit de sproeiers over de motorkap loopt kun je terugslagkleppen in de toevoerleidingen laten zetten.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Bedankt voor de tip!

    Heb je dit zelf gedaan of bij de Ford dealer laten doen?

    Mijn dealer denkt het probleem op te gaan lossen door de sproeiers te vervangen, maar eerlijk gezegd betwijfel ik of dat wel gaat lukken. Zit nu nog steeds te wachten totdat die krengen bij hen binnen zijn... :?

    Ziet er in ieder geval netjes uit zo.
     
  12. Is die lekkage van water naar de bougies iets wat bij alle vroege Focusen MK2 voorkomt, of alleen bij de 1.6?
     
  13. Die waterspoortjes die na het sproeien nog uit de ruitensproeier komen heb ik ook aan de bestuurderskant. Dit is vooral goed te zien als de auto vies is.

    Eigenlijk is het ook niet meer van deze tijd van die sproeiers op de motorkap. Mijn vorige auto VW uit het vorige millenium (1999) had ze al verborgen onde de kap.
     
  14. Het al dan niet naar binnen lekken van ruitensproeiers is niet afhankelijk van de motorisering, de sproeiers zijn voor alle typen hetzelfde.

    Waar het water op terecht komt hangt natuurlijk af van wat eronder zit. Bij diesels komt er geen water op de bougies ;-) en de 2l motor heeft een motorafdekking, sommige uitvoeringen hebben een isolatiemat onder de motorkap.
     
  15. Da's dus precies wat ik nu met mijn Focus II heb. De sproeiers lekken nog wat na na het sproeien waardoor je van die prachtige lopers op de motorkap krijgt... :?[/quote]


    Nee, dat is een heel ander probleem, dat heeft niets te maken met lekkage onder de motorkap, waar de eerste MKII last van hadden.
    Wanneer wiswater na het sproeien uit de sproeiers over de motorkap loopt kun je terugslagkleppen in de toevoerleidingen laten zetten.[/quote]

    Bedankt voor de tip!

    Heb je dit zelf gedaan of bij de Ford dealer laten doen?

    Mijn dealer denkt het probleem op te gaan lossen door de sproeiers te vervangen, maar eerlijk gezegd betwijfel ik of dat wel gaat lukken. Zit nu nog steeds te wachten totdat die krengen bij hen binnen zijn... :?

    Ziet er in ieder geval netjes uit zo.[/quote]

    Dit heeft mijn dealer onder garantie uitgevoerd.
     
  16. ik heb hetzelfde probleem met de ruitensproeiers die een beetje nalekken.
    ik het probleem voor gelegd bij mijn ford dealer, en die zeggen dat ik een nieuw motortje erin moest laten zetten van €80.- ex inbouwkosten.
    toen ik vertelde dat ik ergens gelezen had dat er ook een terugslagkleppen ingebouwd kan worden keken ze me aan alsof ik van mars kwam :?

    dus dan zelf maar opzoek naar een oplossing... :cry:

    enig idee waar ik deze terugslagkleppen kan kopen ?

    alvast bedankt...
     
  17. onderdeelnummer

    De Ford dealer kan deze onderdelen leveren:
    2 x ruitensproeierventiel onderdeelnummer 6631519

    Kost ongeveer EUR 4 per stuk

    Bij mij zijn ze onder garantie kostenloos ingebouwd.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. Re: onderdeelnummer

    Kijk, da's nog eens handig! Bedankt Marcel! :wink:

    Zal dit eens voorleggen bij mijn dealer... ben dat lekken nu wel zat! :P
     
  19. Nou, nou, wat me vanmorgen is overkomen...

    Ben vanmorgen weer even bij Ford Eindhoven langsgeweest om het probleem van de lekkende/nadruppelende ruitensproeiers opnieuw aan te kaarten aangezien het vernieuwen van de sproeiers alleen het probleem niet heeft opgelost (wat ook al de verwachting was overigens).

    Goed, ik een stukje van het forum uitgeprint met daarop de foto's van marcelgt en het finis-nummer van de ventieltjes erbij gezet en naar de servicebalie. Komt die gast - hij werkt daar volgens mij nog niet zolang - naar me toe, ik leg hem de situatie nogmaals uit en laat de foto's zien. Staat ie me aan te staren alsof ik onzin sta uit te kramen, "mij is niets bekend van deze modificatie". Collega gevraagd, nee ken ik ook niet... Goed, rustig blijven kan gebeuren, ze kunnen ook niet alles weten, dus gevraagd of ze het voor mij toch onder garantie willen repareren, het is immers een structureel probleem. Ho... maar dat gaat niet, "we kennen de modificatie niet en het bedrag is te laag. Je kunt het onderdeeltje wel zelf bestellen bij onze onderdelenbalie." Ik dacht even dat ik het niet goed verstaan had, maar dat was het niet, hij bedoelde het serieus. Ik heb hem vriendelijk uitgelegd dat ik daar niet mee akkoord ging; net omdat het zo'n goedkope reparatie is zou het m.i. - en ook in het oogpunt van klantvriendelijkheid - juist wel onder garantie uitgevoerd kunnen worden, of zie ik dat soms verkeerd? Ik heb nog enkele pogingen gedaan om hem toch over te halen, maar helaas, het was en bleef niet te regelen... Ongelooflijk! :angry:
     
  20. nou de brief naar ford nederland is net op de bus gedaan, eerst maar eens kijken wat die te zeggen hebben...

    en daarna kan ik altijd nog naar de dealer gaan en die ventieltjes bestellen, inbouwen kan nooit moeilijk zijn... :D

    Bedankt... !
     

Deel Deze Pagina