1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bougies en remvloeistof

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jason101, 4 jun 2020.

  1. #21 JW, 13 jun 2020
    Laatst bewerkt: 13 jun 2020
    Persoonlijk controleer ik de elektrode afstand van de bougies altijd voor ik deze monteer. Voor de 1.0 ECOboost schrijft Ford een elektrode afstand van 0,7 mm voor. Gezien deze delicate bougies een zeer dunne dubbeledelmetalen (Platinum/Iridium) elektrode hebben is het wel zaak deze bougies voorzichtig te behandelen.

    Deze bougies hebben een zeskant van 14 mm. Je hebt hiervoor dus een 14 mm bougiedop met verlengstuk nodig. De bougiedop mag niet te breed mag zijn omdat hij anders niet in de schacht van de cilinderkop past. Een goede 14 mm bougiedop met magneet of rubber om de bougie tijdens montage vast te houden is dan ook een must.

    [​IMG]

    Tevens gebruik ik altijd een momentsleutel om de bougies op de door Ford voorgeschreven 12.5 Nm vast te draaien.
     
    nctnico vindt dit leuk.
  2. ben deels eens met jw dat bougies op juiste elektrode afstand gecheckt moet worden.
    echter heb ik nog nooit daar problemen mee gezien.
    bij gewone motor nog nooit afgesteld en nog nooit noodzakelijk geweest. zolang er maar niet tegen aan gestoten was.

    alleen bij omgebouwde moto naar lpg wel, maar dit was omdat door de lpg andere bougies en ook elektrode afstand nodig was dan orgineel.

    bougies aanhalen is eigenlijk draaien en als je weerstand voelt. lees ring komt tegen de kop.
    dan kwart slag verder. dat is vast genoeg als je geen momentsleutel hebt.
    persoonlijk nog nooit met momentsleutel vast gezet.
    enige wat wel handig is, wat kopervet op schroefdraad smeren. krijg je hem later makkelijker los.
    sommige bougies hebben die af-fabriek al op zitten.
     
  3. En als je een dop gebruikt met een rubberen ring erin let dan even op of die ring ook in de dop blijft zitten..
     
  4. Ik had van een trucje gehoord om een stukje benzine slang over het punte van de bougie te plaatsen en zo de bougie zijn eerste slagen te geven, of laatste. Kwam volgens mij hier van het forum. Dat wilde ik in ieder geval gaan doen.
     
  5. en als de LPG installatie later is ingebouwd moet ik dan de 1.0 aanhouden??
     
  6. Ik gebruik die truuk ook. Door de bougie eerst een paar slagen aan te draaien via een stukje benzineslang kun je heel goed voelen of de bougie goed in het schroefdraad draait. Met een dop kun je zoveel kracht zetten dat je het schroefdraad om zeep helpt zonder het door te hebben.
     
  7. als je ratel op je dop zet dan wel.
    altijd met bougiedop en verlengstuk gedaan.
    je kan de bougie dan namelijk recht erin doen en vastdraaien.
    met slang lukt dat niet. zit meestal op rol gedraaid en dus zit er een bocht in.
    zoals plaatje van JW. zitten de bougies onder een hoek.

    bougiedop en verlengstuk zonder ratel. draai je bougies er zonder probleem makkelijk uitgelijnd erin.
    als de rubber of magneet weg is. dan nog nooit problemen gehad met bougie eruit halen met langbektang en erin ook, of je laat hem vallen en dan met de bougiedop met de hand eerst paar slagen en dan erin draaien.
    zoals jw zegt heb je platinum bougies echter dit puntje zit bij veel bougies door de massa pin van de bougie beschermt.
    persoonlijk in 15jaar nog bij geen enkel collega gezien dat het verkeerd is gegaan.

    enige wanneer verkeerd ging, was als elders bougie zonder kopervet, of orginele vet op bougie gemonteerd zat en/of te vast gedraaid is. ergste levert helicoil de enige oplossing
    rest zat meegemaakt.
    vaak rede ouderdom/ niet op tijd vervangen.
     

Deel Deze Pagina