2.5i 20V 225pk Boost probleempje

Discussion in 'Performance' started by Rubs, Jun 22, 2015.

  1. Beste,

    Sinds kort merk ik dat bij gas los rond de 3500 toeren er een raar geluid optreed, een soort afblaas sis maar dan wat harder en er op de boostmeter een soort spike te zien is. Op het filmpje hoor je het geluid niet maar zie je de meter wel eventjes springen richting de 0.9 om daarna weer terug te vallen.
    Geluid lijkt me logisch te verklaren doordat ie ook meer moet afblazen maar het springen naar 0.9 bar nadat het gas al los is deed hij volgens mij in het begin niet.

    Ik heb de auto namelijk pas een kleine 3 maanden en het viel me pas op na een kilometer of 6000 en het blijft de laatste 1500 km hetzelfde dus ik vroeg me af of dit gewoon normaal is of dat ik er toch iets mee moet gaan doen. Ik hoor namelijk best veel over boostsolenoid problemen en in wat mindere mate de recirculation valve die kapot wil gaan waardoor hij wat raar gaat sissen/blazen maar volgens mij doet hij dit niet, ik hoor hem alleen een soort zucht maken als je hem afzet en bij hogere toeren hoor je wat gefluit maar niks wat raar overkomt.

    [YOUTUBE]zGEGm5N8pXQ[/YOUTUBE]

    Ik hoor jullie gedachtes graag,
    Gr Ruben
     
  2. Video is niet zichtbaar, staat op privé
     
  3. Jaa klopt niet gezien, hij zou het nu moeten doen.
     
  4. Is het oliefilterhuis al vervangen?
     
  5. Voor zover ik weet en ik op de onderhoudshistorie kan vertrouwen is er buiten de 4 beurten die hij tot nu toe heeft gehad nog nooit iets gedaan, maar hij heeft dan ook pas 84.000 kilometer gereden.
     
  6. Aangezien je boost tot 0.9 bar, is de auto niet gewoon slecht getuned?
    Verder zat ik te denken aan een slecht lopende diverter valve / dump valve.
    Wellicht dat schoonmaken en opnieuw invetten hierbij een optie is. Had ik bij mn vorige Seat Leon turbo ook, waarbij de Forge diverter valve na een goede schoonmaak ook beter werkte.
     
  7. Die van mij is niet getuned en schiet ook door richting de 0,9 bar bij volgas.
     
  8. #8 Joa, Jun 23, 2015
    Last edited by a moderator: Jun 23, 2015
    Het boosten onder volgas lijkt mij volledig normaal. 0,65 bar is wat een standaard ST maximaal levert.

    Het nog even stijgen van de turbodruk na gas lossen, heb ik ook, in beperkte mate. Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is het geluid dat je hoort de wastegate die de overtollig opgebouwde druk aflaat en een geluid maakt dat lijkt op niezen. Op het anderhalf jaar dat ik mijn ST bezit, heb ik dat geluid 1 of 2x gehoord.
    Of het stijgen van de druk na gas lossen normaal is, weet ik niet. Ik hoop van wel, zoniet rijd ik al 1.5j met een gehandicapte wagen rond :P

    [MENTION=12572]Niels_mondeo[/MENTION] Een standaard ST levert in geen geval 0,9 bar, dat kan ik met zekerheid zeggen.
    /edit Misschien bedoelde je dat hij ook doorschiet na gas lossen?
     
  9. Ik zal er dan wel een filmpje van maken van de turbodruk, hij piekt toch echt tot 0,9. Ik heb wel een grotere downpipe, 200cell katalysator en een complete uitlaat van mongoose. Nu weet ik niet of dit ook invloed daarop heeft....
     
  10. Ah, ja dan kan het wel, door de minder restrictieve uitlaat. Minder tegendruk, hogere turbodruk.
     
  11. #11 Rubs, Jun 23, 2015
    Last edited by a moderator: Jun 23, 2015
    Ja het geluid is niet zo waar ik me zorgen om maak omdat dat waarschijnlijk komt door de verhoogde druk, maar een druksprong van 0.3 bar leek me een beetje maf en dit deed hij volgens mij ook niet toen ik hem kocht.

    Ik zie de meter overgens ook regelmatig richting de 0.9 gaan in de hogere versnellingen of boven 4500-5000 tpm, maar nooit voor langere tijd, als een soort tijdelijke overboost. Maar het lijkt me niet dat hij al gechipt is, topsnelheid is 240-245 en boven de 230-235 gaat het echt maar moeilijk en dat zijn dan nog tellersnelheden dus de 240 die hij volgens het boekje zou moeten kunnen haalt ie al niet.

    Maar ook die 0.9 bar leverde hij in het begin volgens mij nooit, staat me in ieder geval niks van bij bij de testrit. Alleen probleem voor mij is dat ik de eerste 5000 km alleen maar spitsverkeer heb gereden dus dan gaat het gas er nooit echt op daarom weet ik niet of dit nou normaal is of dat ik er echt naar moet gaan kijken.

    Maar ik zal de kleppen wel even in de ultrasoonreiniger doen en kijken of het beter wordt, alvast bedankt daarvoor.

    Edit; dat afblazen bij gas los hoor je bij mij eigenlijk altijd wel als je een beetje aan het jagen bent maar het viel me dus op dat dat geluid ineens harder klonk dan eerst had ik het idee en toen ben ik dus op de meters gaan letten en liep ik hier tegen aan.
     
  12. "even" de kleppen reinigen?
    Is een aardig ingrijpende klus, ben je monteur en heb je wel speciaal gereedschap tot je beschikking?

    Het zal overigens het probleem niet verhelpen, dit is vrijwel zeker de turboregelaar, ook wel boost solenoid genoemd.
    Tevens kan het ook geen kwaad de originele recirculatieklep te vervangen, al kan het afblaas geluid (hoor ik niet zo in het filmpje) ook maar zo van de standaard recirculatie klep zijn die nog prima is...

    Begin met je turboregelaar te vervangen, die sneuvelen standaard om de zoveel jaar/km's dus dan weet je dat dat goed zit.

    Voor nog geen € 50,- heb je via Ebay ook al een verbeterde recirculatie klep en weet je ook zeker dat die voorlopig niet aan de beurt is.

    Succes.
     
  13. Ik ben geen monteur maar ik zou niet zeggen dat ik niks kan en heb een goede werkplaats tot mn beschikking.

    Maar schoonmaken heeft inderdaad niet veel geholpen, heb inmiddels een nieuwe solenoid bestelt en ik zal ook die klep op ebay wel even gaan zoeken. Bedankt voor de tip!
     
  14. Misschien ook even de esp uitzetten en dan nog eens proberen, kan zijn dat de ecu ingrijpt op moment x.

    John
    Grey-ears
     
  15. Mag hopen dat je kleppen schoon waren, is geen direct ingespoten blok.
     
  16. Vorig weekend de turboregelaar gemeten/vervangen, hij leverde alleen volgens de meting over het algemeen te weinig druk en niet te veel zoals het metertje suggereerde. Na vervanging was het probleem wel verdwenen en doet de meter ook weer normaal dus het was wel de oorzaak.

    Bedankt voor de hulp.
     

Share This Page