2.5i 20V 225pk Bluefin of Dreamscience?

Discussie in 'Performance' gestart door Wesley026, 27 nov 2012.

  1. #2 FastForward, 27 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 nov 2012
    Ik heb alleen ervaring met Bluefin, tot nu toe probleemloos. Ik heb mijn :st: getuned toen ie 3 jaar oud was (km-stand 44000) en nu weer 3 jaar verder (km-stand 92000) kan ik zeggen had ik 't maar eerder gedaan (maar wilde geen gezeik met de fabrieksgarantie). De auto rijdt een stuk beter en vooral sneller dan met de stock-map, het is nu gewoon een raket vermomd als Focus (vooral in de tussensprint).

    Destijds was ik eigenlijk een beetje huiverig voor de (BF)-tuning, gezien de berg koppel die reeds bij de stage 1 vrijkomt (ongeveer 440 nm), maar aangezien Superchips op aanvraag ook gratis een limited-torque map leverde met iets meer dan 400 nm ging ik overstag (ook door de lagere prijs dan Dreamscience). Echter, toen begin dit jaar een mede-forumlid (Vlugge Jaapie) ook Bluefin aangeschaft had, kwam hij erachter dat ze de limited-torque map niet meer wilden leveren (ook niet tegen betaling), waarom ik zou het niet weten. Best jammer, want die map kun je naar mijn mening vergelijken met de Mountune MP260 tuning. Hij trekt bovenin namelijk iets beter door dan de normale stage 1 van Bluefin. Verder krijg je ook 'gratis' de stage 2 map erbij, ik toen dus ook de limited-torque stage 2.

    Hoewel Bluefin een goede keus is, zou ik je toch aanraden als je verder wilt gaan dan puur softwarematige tuning, om Dreamscience aan te schaffen. Meer tunes, meer mogelijkheden voor de toekomst en hij heeft 5 levens (Bluefin is voertuiggebonden). Mede daardoor natuurlijk een stuk duurder.

    Tenslotte als je gaat tunen, zou ik wel betere benzine (98 octaan of hoger), motorolie (0W40) en een sportluchtfilter nemen. Beter voor de prestaties en warmtehuishouding. En by the way, je hebt precies dezelfde :st: als ik. :cool:
     
  2. Bluefin heeft idd meedere mappen en voor zover ik weet zijn ze nog gratis.
    Ik heb ze via de Focusstoc.com forum gekregen

    Totaal van 6 mappen Stage 1, Stage 1 low torque, Stage 2, Stage 2 low torque, Stage 3 en Stage 3+

    Ik rij nu met Stage 2 low torque en moet zeggen rijdt goed genoeg koppel en ook betere koppel verdeling dan stage 1 meer koppel hoger in toeren.
     
  3. Rijdt in de warmere tijden rond met Dreamscience. Sinds kort ook met een grotere intercooler . Meestal rijdt ook performance +. Vanwege het koppel bij de hogere programma's, draai ik die niet om de aandrijflijn te sparen. Heb weleens gelezen(Mountune) dat bij 440+ Nm's je uit moet gaan kijken naar een sterkere koppeling.
    Het rijdt echt fantastisch ! Het heeft een zeer progressieve drukopbouw, wat je zo'n lekkere duw in de rug geeft.
     
  4. #5 mello st, 27 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 nov 2012
    dubbele post...verwijderd..
     
  5. Wesley je zou ook nog naar digicar in doetinchem kunnen gaan en daar kijken wat ze kunnen betekenen die hebben de oude RS van Barend ook gedaan toen.
     
  6. Hoi Wesley, ik rijd zelf met de Dreamscience variant en heb dan ook geen ervaring met Bluefin. Naast de handheld om verschillende maps te laden heb ik ook nog een Dreamscience CAIS. Ik rijd met de Perfomance Plus map en ik kan niets anders zeggen dat het mij erg goed bevalt. Mooie waarden voor pk en koppel en rustige vermogensopbouw zodat de koppeling nog redelijk gespaard blijft (dit heb je zelf ook gezien op de rollenbankdag bij Verhoeven).

    Succes met je keuze!
     
  7. Dreamscience ModX :cheer: Daarna wil je nooit meer iets anders. Nou ja, een eigen oliebron dan :mrgreen:
     
  8. #9 Vlugge Jaapie, 28 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 nov 2012
    Wesley,

    Ik rij momenteel met een bluefin map, de stage 1. Opzich bevalt die prima. Het resultaat is 447nm koppel en 265pk. Niks mis mee lijkt me.
    De koppeling heeft het bij dit koppel wel zwaar te voorduren en de mijne is (sinds gisteren :nocheer:) toe aan een nieuwe koppeling. Dus hou dat ik je achterhoofd, het kan goed gaan het kan ook fout gaan.
    Ik heb de tuning er nu een jaar en 18.000km op staan. Wat er veranderd is natuurlijk het koppel, je krijgt een enome duw in je rug. Wat ik uiteindelijk een klein minpuntje vind is dat je eerder moet gaan opschakelen. Boven de 5700 toeren zakt het vermogen in elkaar, bij een standaard focus is dit een stuk minder. Opzich helemaal geen probleem.

    Over 3 weken ga ik mijn focus op maat laten tunen bij Fasttech een van de weinige die dit kunnen. Het voordeel hiervan is kort gezegd dat ze bijvoorbeeld een maximum kunnen stellen aan het koppel (bijvoorbeeld 400nm).
    Veel koppel of pk's wil niet altijd zeggen dat je sneller bent dan een zelfde auto met minder pk en nm. Wat belangrijk is dat is dat je vermogen en koppel over een breedt gebied voor hande zijn. Dit kan beter afgesteld worden bij op maat tuning dan bij een standaard programma.
    Nadeel is dat je de standaard map niet terug kan zetten, zeker als je garantie hebt is dat wel erg fijn.
    Als je interesse hebt in dit verhaal zou ik eens informeren bij Fasttech als ik jou was. Ff een mailtje en je weet al een hoop meer.

    De torque limited map van Bleufin is niet meer voor handen, athans ik kon hem niet meer krijgen zoals Fast Forward al postte. Erg jammer want ik denk dat die map beter is. Het koppel is lager maar doordat die lager is kan het blok het koppel wat langer vasthouden waardoor je hoger in de toeren waarschijnlijk met meer koppel rijd en dus meer power hebt in het toerengebied wat je gebruikt als je ff lekker door trekt.

    Als ik jou was zou ik gaan voor een chip op maat. Zie je daar geen heil in zou ik kiezen voor Dreamscience. De performance+ map, met een CIAS geeft je dat een prachtig resultaat. Kijk maar eens bij het lijntje van Solo die heeft een prachtige vermogens opbouw en koppel :rock:.

    Succes met je keuze!

    Edit:

    Ik wil je net als Fast Forward nog eens wijzen op de brandstof, onderschat dit niet. Al heb je de ST niet getuned Euro 98 zou ik altijd tanken en bij voorkeur BP Ultimate. Dit levert je echt een aanzienlijke winst op.
     
  9. Ikzelf heb Bluefin, met eerste map was ik niet tevreden, email gezonden en kreeg paar dagen later dan email terug dat er een map klaarstond, nu ben ik uiterst tevreden met deze nieuwe map
     
  10. #11 sjansse, 29 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 nov 2012
    Ik heb een verder volledige standaard :st: behalve dat ik op LPG rij (met een octaan van 110) waardoor de motor op LPG 12pk meer levert als dezelfde motor op Euro 95.

    Daarnaast heb ik Dreamscience Performance+ erop staan en bij de meeting in Harskamp op de rollenbank bij Verhoeven leverde mijn auto 251.5 pk en 440NM koppel.
    Als je hier een grotere intercooler aan toe voegt zit je al snel op 270 pk met ongeveer hetzelfde koppel.
    Hier is perfect mee te rijden, mits je niet als een lomperik te werk gaat, in de tussensprint is het ding verrassend snel hoewel je hier snel aan went.
    Maar ik kan je verzekeren dat je verrast wordt als je snel wilt en niet bij de les blijft.
    Bluefin werkt uitstekend, echter heb je met Dreamscience wat meer levens en mogelijkheden, daarvoor zul je voor DS iets meer betalen.
    Het prestatie verschil tussen een verder standaard Bluefin :st: en een Dreamscience Performance+ :st: is vrijwel nul.
     
  11. Ik sluit mij aan bij de reacties.

    Streetperformance + is een supermapping.

    Je kan nog zwaarder gaan met de mapping dsci.
    Dan dien je wel enkel op de middentoeren te rijden, want het is een ware koppelbom!

    Maak je geen illusies:
    met ds ga je niet minder verbruiken en met der tijd zal een sportkoppeling nodig zijn ;)

    ik durf zeker naast een m3 te staan met mapping dsci, dus dat zegt genoeg.

    Het allerbeste is natuurlijk tuning op maat.
    Ds geeft wel meer koppel!
     
  12. Ik durf er ook wel naast te staan maar zal hem niet de kans geven in een stuip van het lachen te liggen door'm uit te dagen... :P
     
  13. #14 Vlugge Jaapie, 29 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 nov 2012
    :mrgreen:

    Gaat m net niet worden vrees ik, tenzij je een oude tegen komt....

    BMW M3 CoupƩ E92 - 2007 (Serie)

    PS - UMin 420 PS (309 kW) - 8300/minNm - UMin 400 Nm - 3900/min

    0 - 80 km/h 3,7 s 0 - 100 km/h 4,9 s 0 - 120 km/h 6,6 s 0 - 130 km/h 7,5 s 0 - 140 km/h 8,5 s 0 - 160 km/h 10,6 s 0 - 180 km/h 13,6 s 0 - 200 km/h 16,7 s
     
  14. Gelukkig halen ze de 420pk echt niet ;)
     

Deel Deze Pagina