1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Belangrijke info over bandenspanning voor ST rijders

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Huigie, 1 feb 2009.

  1. In mijn auto staat in dat de auto 2.3bar rondom moet hebben. Ford heeft deze info aangepast, voor heeft een hogere spanning nodig dan achter. Reden hiervoor is het uitbreken van de kont in bepaalde situaties.

    <190kmpu
    [​IMG]

    >190kmpu
    [​IMG]

    @ ruud, die 2.3 rondom zou dus zo maar de reden kunnen zijn van onze pirouette'jes op de Ring...
     
  2. Ford adviseerd deze bandenspanning vanaf de facelift modellen toch?
    Maar adviseerd dit ook voor de pre-facelift modellen.

    Toevallig afgelopen week ook een onvoorspellende overstuur reactie gehad. Jaagde achter mn pa aan de snelweg op. Dook vol een 180gr bocht in en -vloep- daar ging t kontje. Voor de rest niet spannend, alleen maar leuk maar nogmaals voelde de reactie niet aankomen. Reden om zsm langs PdG de gaan om mn banden achter op 2.1 te zetten.

    TNX Huigie :thumbs:
     
  3. Na de laatste beurt stond mijn st rondom op 2,3bar, niet goed dus.
    Voor de mannen (en vrouwen) met Goodyear F1 Asymmetric:
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. You wish :twisted: :wink:
     
  5. Vóór heb ik ze al tijden op 2.8 bar staan, achter op 2.6 bar. Gaat goed, geen rare reacties (of ik rij te langzaam :lol: ).
    Bandenslijtage is ook minder daardoor en veel gelijkmatiger.
    Ennuh, waarom moet ik deze belangrijke informatie weer via-via (in dit geval het forum) horen en niet van Ford rechtstreeks (ik weet het is een domme vraag).
     
  6. Kolere...Ford geeft verschil van .3 bar aan Goodyear nu .4 en laat ik nu ook deze asyms hebben...

    Wat is wijsheid, Ford of Goodyear advies volgen?

    /me zucht...
     
  7. Wat denk je zelf, wie is de bandenspecialist ?
    Dat Ford in eerste instantie niet de goede waardes heeft, zegt toch genoeg. Je moet ook een beetje zelf experimenteren, kijken wat het beste is. Ikzelf houd altijd 0.2 bar verschil aan, ook bij mijn vorige auto's.
    Tot nu toe altijd goed gegaan.
     
  8. Zelf doe ik altijd maar wat :twisted:
     
  9. Ik zou het advies van Ford volgen. Zou je denken dat Ford zomaar dit advies geeft? Zonder dat eerst te hebben getest?

    Ik heb om die reden vandaag de bandenspanning voor op 2.3 en achter op 2.1 laten zetten door PdG (professioneel materiaal) Ben er benieuwd hoe de auto nu verder reageerd. Einde van de week ga ik sowieso een lange afstand rijden.
     
  10. @ XR5Turbo

    Is dat niet iets te weinig voor laagprofielbanden ?
    Volgens mijn bandenboer moet je minimaal 2.6-2.8 bar vóór hebben en achter kon ik ze op 3.0 bar zetten (maar dat vind ik veels te veel, wordt het een stuiterbak).
    En dat Ford eerst de verkeerde, te lage waardes had, heeft een simpele reden. Ze hebben namelijk een contract met enkele bandenfirma's (met name Continental) om hun auto's te voorzien van banden. Wat nu als we eens te lage waardes opgeven, dan slijten de originele banden wat sneller en ongelijkmatiger. Dus lekker snel vervangen die hap. Kassa voor de bandenfirma's die dus ook meer korting kunnen geven aan de autofabrikanten. Maar dit is maar mijn bescheiden mening (hoeft niet te kloppen). En dat ze nu de goede waardes (tenminste het verschil tussen vóór en achter) doorgeven wil ik best geloven. Maar ik pomp ze nog wat harder op.
     
  11. Ik kan het verkeerd hebben hoor. Maar wat staat er bij de geposte plaatjes van huigie 2.3 voor en 2.1 achter bij normal load tot 190 km/u
    De dagen dat ik wel boven de 190 km/u kom p/j is op bij wijze van op 1 hand te tellen dus lijkt mij dat voor mij de beste bandenspanning. Voor jou is inderdaad dat andere plaatje van toepassing, +190km/u. 8)
    Maar de gedachte die jij geeft over te lage spanning, te hoge slijtage en dus hogere after-sales verkopen lijkt niet zo van toepassing. Ford is niet groot geworden van slechte gedachtes maar van het uitbrengen van auto's met goede onderstellen.

    Helaas heeft Michelin geen uitgebreide database op haar site, de ST staat er niet bij. Ik kan dus niet spanning voor de PS2's van mij kan terugvinden. Dus ik houd het advies van Ford aan om te proberen.
     
  12. Vandaag bij de dealer geweest en ze hadden daar nog geen informatie over doorgekregen :?

    STevie
     
  13. @ XR5Turbo

    Ik doelde eigenlijk op (gelijkmatige) slijtage en niet op de snelheid.
    Hoe hoger de druk hoe minder de slijtage (moet ik wel zeggen dat Michelin dat beter voor elkaar heeft als Continental) . Maar goed probeer het maar, speel maar het proefkonijn voor ons. :lol:
    En ik rij inderdaad dagelijks 190+ (grapje, maar toch wekelijks).

    @ STevie

    Laat me dat nou niet verbazen. :lol: (maar eigenlijk :cry: )
     
  14. 2.3 of 2.1 bar met lage brede banden :shock:
    Op het forum is al zo vaak gezegd dat je met veel hogere spanning moet rijden. Ford moet je gewoon niet geloven in dit geval. Bandenspecialisten zijn hier elke dag mee bezig, die weten het echt wel beter.
    @XR5Turbo: niet raar dus dat je dat uitbreken niet aan voelde komen. Bij een hogere bandenspanning voel je veel beter wat de auto doet.
     
  15. Ik reed met 2.4 rondom bleek gister bij PdG. En daarop ging de auto glijden. Maargoed, gisteren zijn mn banden zachter gezet ik ga meemaken hoe het aanvoelt. Allleen zoals vanmorgen in de file voel je niet zoveel... :lol:

    EDIT: Dit opgezocht op FocusSToc.com

     
  16. Ik heb het Goodyear-staatje in een topic op het engelse ST forum gevonden en daar had ook iedereen een andere mening. Dat de bandenspanning aan de voorzijde hoger is zal ook wel met de zware voorkant van de ST te maken hebben. Los daarvan is het net een paar graden boven nul en dan is minder grip en glijden natuurlijk niet zo gek op zomerbanden. Ik heb het staatje aangehouden en vind hem nu toch wat makkelijker sturen en op de laatste tank ben ik ook iets verder gekomen, maar of dat laatste echt met de bandenspanning heeft te maken weet ik niet.
     
  17. Dus voor 2.6 en achter 2.2?
     
  18. Ja, klopt.
     
  19. Ik heb hem zojuist op de zelfde bandenspanning gezet zoals altijd 2.6 voor 2.4 achter.
     
  20. Bij mij zit er voor 2.6 in en achter 2.5. Mijn sttur trilt nu ook gelijk een stuk minder :D
     

Deel Deze Pagina