Hallo allemaal, Heb een vraag met betrekking op mijn ford focus 1.6 tdci 90 pk uit 2005. Technisch op papier zou de topsnelheid 177 km/u moeten zijn. Nu heb ik hem afgelopen weekend even goed opengetrokken en bleek dus dat hij maximaal 150 km/u haalt. Ik heb de olie vervangen de dag ik hem heb gekocht want die was niet meer goed. Daarnaast zit ik te denken dat misschien de brandstoffilter niet meer goed is? De turbo zelf is wel nog goed. Je merkt ook dat ie nog kracht heeft als ik 150 rijd, hij wil wel maar gaat niet. Heeft iemand de zelfde ervaringen of kan het zijn dat de snelheid begrensd is? Dan zou een optie chiptuning kunnen zijn toch? Alvast bedankt.
Zolang die niet inhoudt of schokt lijkt mij het luchtfilter aannemelijker. Zit er misschien een niet vanuit de fabriek roetfilter op, dat nu verstopt is? Focus II fase I kan je niet een topsnelheid begrenzen. Uit eigen ervaring weet ik dat de 109pk variant 200km/h kan halen, na 180km/h gaat het allemaal erg langzaam, maar uiteindelijk kom je op 200 uit.
Luchtfilter heb ik bekeken, ziet er schoon uit. Dan misschien LMM? Kan ik niet het stekkertje loshalen en kijken of dit verschil uitmaakt? Dan weet ik meteen of het de lmm is.
En wat betreft het roetfilter. Heb even gekeken en er zit inderdaad een roetfilter van de fabriek op. Hoe kan ik controleren of deze verstopt is? Het luchtfilter is nog wit, denk dat die recentelijk was vervangen door de vorige eigenaar.
Als het roetfilter goed genoeg verstopt zit zal er een foutmelding inde computer staan. Uitlezen levert vaak info op. Hoeveel heeft hij nu gelopen?
Er is geen melding of iets. Hij heeft net iets over de 2 ton gelopen. Is hiervoor een leaseauto geweest. ( misschien dat, dat iets meer info geeft)
Dan is er waarschijnlijk niks aan het roetfilter gedaan en heeft hij daar inderdaad problemen mee. Uitlezen kan bij de dealer (of een universele garage, maar die kunnen niet altijd alles uitlezen). Hij hoeft geen melding in het display te geven daarvoor.
Lijkt me sterk 90pk is nooit met roetfilter geleverd... Lijkt me vrij sterk dat het de lmm is bij deze symptomen, daarnaast gaat de lmm vrijwel nooit kapot bij deze motor (kan natuurlijk wel). Ik zou alle slangen is controleren op scheuren: - turbo naar intercooler (met name waar de ophangbeugel zit gelast). - intercooler naar inlaatspruitstuk, met name het harmonica deel. - Plaat voor de egrklep (met gat van 6mm erin) Het roetfilter zou heel goed de oorzaak kunnen zijn! Scheuren zie je soms heel slecht, dus je moet zeer nauwkeurig kijken.
Er staat inderdaad "Retrofit Roetfilter". Niet affabriek dus, zou deze er is tussenuit laten halen of vervangen (indien verstopt). Rijden met een verstopt roetfilter kan tot veel meer schade leiden.
mmz de 1.6TDCI 90PK versie heeft toch geen roetfilter?? De 109PK versie wel. Edit: er is er dus eentje achteraf tussen gezet solly niet goed gelezen
Is het niet makkelijker deze softwarematig eruit te schrijven? Aangezien deze er standaard niet op zat, of gaat dit problemen opleveren bij de apk..