Met nog 6 km te gaan tot het tankstation begint mijn focus wagon 1.8 tdci bj 2002 te stotteren... 3 km voor het tankstation stond ik stil langs de snelweg!!! Wat ik vreemd vind is dat de bc aangaf dat ik nog 46 km te gaan had op de tank. Niet dus. Wat me opviel is dat er verder ook geen lampjes zijn gaan knipperen. 1. Is de bc betrouwbaar te krijgen? 2. Klopt het dat er geen waarschuwingslampjes gingen branden of is er iets kapot? Grz. Roel p.s.: wegenwacht was er binnen 15 minuten, twee litertjes diesel er in, starten - lopen (als een trein!)
Met 'nog 30 km te gaan' gaat het nog te rijden aantal kilometers (volgens de BC) bij mij heel hard achteruit. Ik heb overigens al een paar keer meegemaakt dat ik nog een kilometer of 10 door heb kunnen rijden, terwijl de BC al die tijd al aangaf dat er nog 0 km actieradius was met de aanwezige tankinhoud. De BC is niet erg betrouwbaar dus.
Tsja, typisch een gevalletje van teveel vertrouwen op de techniek en minder op de meter ? Gelukkig was het snel verholpen
je kan de bc instellen, alleen hoe weet ik niet, moet je even zoeken op het forum, staat er zeker ergens op
Als je bij de focus 1 een boordcomputer hebt gaat er inderdaad geen lampje branden als je tank bijna leeg is. Het lampje werkt alleen bij auto´s zonder boordcomputer. Je boordcomputer werkt met de tankvlotter die ook de meter aanstuurt. Als deze vlotter kapot is of is blijven hangen kan het ook gebeuren dat de boordcomputer/tankmeter niet klopt met de werkelijke tankinhoud. Bij mijn focus 2 zit er als de boordcomputer op nul staat nog ruim 4 liter in. er zit normaal dus een ruime veiligheid in het systeem.
Ben ik het niet helemaal mee eens . Heb zelf een focus 1 met boordcomputer en mijn lampje voor de bijna lege tank werkt gewoon ook. Ik heb wel afgelopen winter gehad toen wij naar oosterrijk reden gaaf mijn boordcomputer aan dat ik nog 60 km kon rijden ,maar mijn lampje ging toch al branden ......
Dat klopt ook wel, dat betekend dat je ong. 60KM kan rijden met het lampje aan. ik heb deze zelfde fout ook een keer gemaakt in een caddy met bc, ik denk nog 140KM te kunnen rijden volgen BC, het was 130 naar eindbestemming, maar ik stond hier in zwolle wel met een volledig lege tank. toen 59.50L getankt op een 60l tank, dus het is maar net wat de BC aangeeft!
Er zijn enkele focussen die en BC hebben en een lampje, maar de meeste dus niet, ik dacht dat ze zo niet uit de fabriek geleverd zijn, maar dat er na het vervangen van de tellerunit ineens wel het lampje werkt (is niet 100% zeker) Voor de rest....waarom kijken naar de BC als er ook gewoon een ouderwetse brandstofmeter in zit, als die leeg aangeeft, mag je er vanuit gaan dat er niet veel meer inzit, en tanken toch echt nodig is ongeacht wat die BC je wijs wilt maken
De BC rekent de afgelegde afstand en het daar bij behorende verbruik. Hier rekent hij vervolgens een actieradius uit. Als je ineens veel meer of minder gaat verbruiken klopt die berekening natuurlijk niet. Zo ben ik eens voor 1 ronde de ring opgegaan met nog 125km op de bc en toen ik eraf kwam gaf die nog 9km aan
Mee eens met Chris. Gisteren stond de bc op 89 km. Nog geen km verder begon het lampje te branden. En dan kan je nog 80 km! Nog geen km verder stond hij op 63! Dus maar snel gaan tanken
ok Ok bij de Ka MKII ja ik weet het is geen fofo geeft hij aan als hij minder als 50 km tegaan heeft aan BIJ TANKEN A.U.B em ja hoor ook nog een lampje. Dacht dat de Ka de goedkoopste en dus mins uit geruste variant was lol dus denk dat het inderdaad vaker is voorgekomen en ze er nu maar wat aan hebben gedaan lol
Bij mijn Focus 2 gaat een lampje branden als de BC nog 80 km aangeeft. De wijzer van de brandstofmeter staat dan trouwens al op 0 Ik heb een paar keer de tank zover leeg gereden dat ik mijnder dan 10 km op de BC had en alle keren gebeurde het dat met ca. rond de 40 km nog te gaan dat de km's er af vliegen en je opeens snel op de 10 km zit en daarna lijkt het weer iets langzamer te gaan te gaan maar nog steeds te snel. Ik rijdt dan heel de tijd op de cruisecontrol met een snelheid van ca. 90 km/h. Het is net alsof er tussendoor nog even 20 km worden weggemoffeld.
In Nederland is het nog niet zo erg al je lampje gaat branden. Tankstations liggen hier niet ver van elkaar. Rij je in Duitsland, dan zou ik'em wel knijpen aangezien hier de afstanden tussen tankstations erg groot kunnen zijn. Heb dit een keer meegemaakt, gelukkig kwamen we een dorp tegen, dus autobahn verlaten en hier getankt.
Blijft altijd een punt van discussie die B/C's. Ik heb een keer mijn B/C naar 0 km gereden. Dus volgens de B/C had ik geen brandstof meer. Bij het aftanken bleek dat er 50 liter in ging, van de 55 liter tankcapaciteit.....
Ik denk dat dat de reserve is die er standaard in zit berekend ik heb het ook. Net wat Chris zegt, als de BC 0 aangeeft zit er nog 5 liter in. Dus ik ben niet zo bang meer voor die km's
Toevallig vanavond weer moeten tanken. Ik kon nog 50 kilometer rijden en er moest 47 liter in de tank....
lampje als de tank bijna leeg is? geen idee, nog niet gezien hier, maar onze 1, (fase2) geeft weel een geluis-signaal af als er volgens de BC nog 80KM te rijden is 1x `n zacht piepje, en vanaf nog 40KM af en toe een zacht piepje maar meestal zit er voor die tijd al weer voldoende in...