1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bandenvraag (205/50/16): --> nu de keuze: pirelli of dunlop

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door jajm, 23 apr 2013.

  1. #1 jajm, 23 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mei 2013
    Goedemorgen,

    Aangezien ik inmiddels bijna op slicks rijd, wordt het tijd om mijn velgen van nieuw rubber te voorzien. Ik ga over van 205/55/16 naar 205/50/16, maar weet nog niet welke band ik moet kiezen. Ik heb even snel een overzichtje gemaakt via enkele online verkopers:

    Dunlop Fastresponse: +/- 110 EU (label F/E) <-- (label benzine/regen)
    Michelin Energy saver: +/- 115 EU (label C/B)
    Michelin Primacy HP: +/- 120 EU (label E/B)
    Vredestein Sportrac 3: +/- 110 EU (label E/C)
    Vredestein Sportrac 5: +/- 105 EU (label E/B)
    Vredestein Ultra cento: +/- 100 EU (label E/C)

    Ik heb nu continental, maar die beginnen (voor zover ik kan zien) pas bij 130+ EU (premiumcontact 2, sportcontact 2 (allebei E/B-label)).

    De prijzen zijn dus van online boeren, het is altijd afwachten wat ik er bij de garage zelf voor ga betalen natuurlijk. Wat zou jullie advies zijn? Welke eventueel wel en welke zeker niet? Moet er iets totaal anders op het lijstje?

    Ik ben overigens een "normale" rijder, ik heb geen specifieke wensen qua band, maar wil wel gewoon een fatsoenlijk merk.

    Moet ik ook nog op de benzine- en regen labels letten? Dan lijkt dunlop bv. wel wat minder dan de rest.
     
  2. Waarom ga je over op een andere bandenmaat? je oude band is een stuk goedkoper?
    Ben er ook naar op zoek, heb diverse bandenboeren gebeld maar daar word je niet vrolijker van...
     
  3. Mijn voorbanden lopen aan tegen de wielkuip bij "uiterst" insturen. Ik heb ergens anders op dit forum ook al eens besproken... het merendeel van de 205/55/16 gebruikers heeft er geen last van blijkbaar, maar ik dus wel. Terug naar de originele (door Ford voorgeschreven maat) zou het probleem moeten oplossen, hoe pijnlijk ook voor de portemonnee.
     
  4. Ligt aan de ET waarde van je velg. Dan is die te hoog (de velg komt dus verder naar binnen). Weet niet zeker of dit opgelost is met 205-50-16. Aangezien de breedte hetzelfde blijft en alleen de hoogte een klein beetje minder wordt.

    Wat is de ET waarde van je velg?
     
  5. #6 jajm, 25 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 apr 2013
    Geen idee, het is gewoon een originele 16" collection velg (linkje naar Dropbox-foto). Je hebt gelijk, alleen de hoogte neemt af en niet de breedte. Maar toch zou ik verwachten dat een originele maat op een originele velg (natuurlijk) niet mag aanlopen (alleen bij uiterst insturen!).

    Mijn winterbanden lopen overigens niet aan. Dat zijn 15" banden op een 15" collection velg (bandenmaat 195/60/15). Wellicht zijn mijn zomerbanden gewoon wat "uitgezakt" voor zover dat kan, ik weet het ook niet. Maar terug naar de originele maat lijkt me niet onverstandig.

    Edit: een snelle omrekening leert me dat de hoogte van 205/50/16 in ieder geval kleiner is dan die van een 195/60/15 band. Daar win ik dus al weer iets ten opzichte van het verlies in de breedte ;).
     
  6. Even een up'je. Ik denk dat ik de banden er maar bij Kwik-fit op laat leggen, die zijn simpelweg het goedkoopste als ik ze daar meteen aanschaf. Mijn shortlist is inmiddels veranderd en gereduceerd tot 2:

    Dunlop Fastresponse (ik neem aan dat dit de SP Sport-versie is, staat er niet bij?)
    Pirelli cinturato p7

    Van pirelli is verder geen label bekend. Beide banden scoren wel goed in bv. de ANWB-tests, maar dat zijn niet mijn maten en dat kan dus zomaar weer eens verschillen. Iemand die 1 van de 2 kan aan- dan wel juist afraden?
     
  7. Rij met Pirelli Cinturato P7. Label C/B. Eerst met 225/45/17 nu met 225/40/18. Goede band (topscore weliswaar in 2010) ben er uiterst tevreden mee. Binnenkort Pirelli Cinturato Blue P7 label B/A iets duurder maar naar het schijnt nog beter.
    (Heb nu nog ander (lees goedkoop) merk op achterwielen, in het najaar veranderen)
     
  8. Als ik op de site van Pirelli kijk, dan is 205/50/16 ongeveer de enige zonder label (vreemd!). De rest is zover ik kan zien allemaal C/B, dus daar ga ik inderdaad maar eventjes vanuit, dankje.
     

Deel Deze Pagina