1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bandenspanning winterbanden

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door jason101, 22 dec 2017.

  1. #1 jason101, 22 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jan 2018
    Heeft er iemand ervaring met kleber krisalp hp3 winterbanden? Deze zijn ook van Michelin heb ik begrepen.
     
  2. Ik heb ze onder de vorige Focus gehad en vind ze niet prettig. Bij nat wegdek viel de grip me vies tegen, ik gleed er bijna de bocht mee uit terwijl de zomerbanden onder die omstandigheden ruim voldoende grip hadden.
     
  3. Ik heb ze ook gehad, prima band. Stil en comfortabel. Wel hele bolle wang wat ik optisch niet zo mooi vond op 17 inch.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  4. [MENTION=3311]rfknol[/MENTION]
    heb vaker gehad dat winterband slechter functioneert als een zomerband die er eerst op zat.
    of het kleber was geen idee, maar heeft me wel laten zien dat je in nederland perfect zonder winterbanden kunt rijden. sterker nog vaak is het te warm en om elke week de banden te wisselen nee dank je.
    de ene dag dat grip wat tegen valt kun je met aangepaste snelheid/rijden perfect uit de voeten.
     
  5. Dan ben jij vorige zondag en maandag zeker niet buiten geweest met de auto. Ik ging op een zeker moment alle kanten op behalve de goeie. En ik niet alleen als je gelezen en/of gehoord heb over hoeveel aanrijdingen er waren waarbij helaas (ook) mensen het leven lieten. Ben het met je eens dat Hollandse winters niet extreem zijn, maar een gewaarschuwd mens geld voor twee. Dat heeft het die twee dagen wel degelijk bewezen
     
  6. Ik heb die dagen met de zomerbanden (in augustus nieuw gemonteerd) gereden en dat ging goed. Ik kon zonder problemen met het overige verkeer meekomen.
    Ik ben het met je eens dat winterbanden het beter doen in de sneeuw dan zomerbanden, maar ze zijn zeker niet heilig.
    Ik vind het jammer dat je banden niet eerst even kan proefrijden.
     
  7. de hele term winterbanden is dan ook commercieel verzonnen.
    het zijn namelijk sneeuwbanden maar dat verkoopt niet in NL hé.
     
  8. Nou is dat niet helemaal waar. De rubber samenstelling is anders en niet alleen voor sneeuw maar om beter te presenteren bij lagere temperaturen door onder andere meer warmte vast te houden.

    Door het aangepaste profiel is het wel zo dat bij de temperaturen die er nu zijn op nat wegdek een zomerband beter kan presteren.
     
  9. #10 jason101, 23 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 dec 2017
    Meekomen in het verkeer had ik ook geen moeite mee, maar vanuit een stilstaande positie optrekken ging ik alle kanten op behalve waar ik naartoe wilde, terwijl andere mij vrolijk voorbij gingen. Was niet echt prettig en werd denk ik ook wel uitgescholden en uitgelachen dat ik zo stond te klooien. Uiteindelijk met hulp van iemand toch op weg geholpen. Eenmaal thuis op de parkeerplaats heb ik nog 10 minuten zitten stoeien om de auto te parkeren.


    Of ze nou sneeuw of winterbanden genoemd worden, ze hebben hetzelfde effect. Het bewijst gewoon dat je met deze banden tijdens de wintermaanden meer grip en een kortere remweg heb. Enige nadeel ervan is dat ik het hele jaar door 4 velgen in de weg heb liggen in mijn schuur die toch al niet zo groot is. Maar goed, veiligheid voor alles. Al ben ik dit jaar vrij laat met de winterbanden. Andere jaren zaten ze er rond half nov al onder.
     
  10. Heb denk de zelfde mening als rfknol
    ben namelijk zonder probleem die maandag naar me werk gegaan en zonder probleem naar huis.
    ja tuurlijk je hebt wat meer wielspin. en ja tuurlijk geef ik soms ff extra dot gas. Dat is puur om te weten hoeveel grip er echt is.
    en ja ik had hekel aan de 5km/h rijdende mensen.
    een bult moet je netjes met 15-30km/h doen.

    punt blijft in NL is 1a2 dag(en) slecht te doen. dat het onmogelijk is met zomerbanden dat kan, ook voor gekomen. baal je op dat moment dat je geen winterbanden eronder zit. nou nee, heb juist een hekel aan mensen die op dat moment denken ik heb winterbanden. Dan vrolijk denken 120km/h nog steeds te kunnen rijden. Bij sneeuw of gladwegdek moet je ongeacht je band je rijstijl aanpassen.

    de kantelpunt voor winterband blijft 7graden, daarboven slijten de banden snel en je hebt zeer snel gecupte banden. 2 a 3weken met 10-15graden er mee rijden en je kan ze weggooien ivm gecupt. en ja dat is voorgekomen, klant dacht rij de zomer mee dan leg ik direct met de winter 4 nieuwe op. Dat ging dus toch niet gebeuren.
    Net dat laatste is waarom de voerheid het niet kan verplichten. ligt niet constant sneeuw en temperatuur is niet laag genoeg.
    in oostenrijk is beide wel het geval en dus verplicht van december tot april zo ff uit me hoofd.

    punt blijft goeie zomerbanden zullen beter presteren dan de slechtste winterbanden qua gevoel. Daarnaast blijft het een mening van wat je zelf wilt hebben
     
  11. #12 jason101, 23 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 dec 2017
    Ik weet niet of ik met je eens kan zijn over de huidige temperaturen. Het kan dan 8 of 9 graden zijn, maar dicht aan de grond ligt de temperatuur volgens mij een stuk lager. En dat is nou precies waar de banden contact mee maken. Correct me if i'm wrong.

    [MENTION=4637]trucker0werner[/MENTION] Als je bij 15 graden op winterbanden gaat rijden dan ben je gewoon dom. Maar Hollandse winters zijn onvoorspelbaar en daarom is het naar mijn mening ook verstandig om tijdens deze maanden op winterbanden te rijden
     
  12. ja dat wist de klant naderhand ook. kwam voor apk maar zei omdat de winterbanden net onder de 4mm zitten laat ik ze zitten anders kom ik met me zomerbanden wel ff langs voor de wissel. dus 3weken later was hij er voor de wissel.

    https://www.buienradar.nl/nederland/temperatuur/grondtemperatuur
    op moment van spreken licht zowel de grondtemperatuur als de normale temperatuur op 8graden.
    valt het onder het vriespunt. en wordt het overdag 7graden dan zal de grond idd kouder zijn. verschil is echter niet groot. Tevens verwarmen wij allemaal de grond als we keer gaan douchen.
    degene die winterbanden willen moeten ze nemen. persoonlijk is wel in het noorden(plattenland) harder nodig hebt dan in het zuiden(steden).

    1 zweert bij winterband en ander zegt rij al 60jaar op zomerbanden en geen last van.
    ben van mening goeie winterband onder de 7graden idd helpt, alleen voor die goeie 10-20%meer grip die je hebt in meest gunstige situatie, rij ik liever iets langzamer in de sneeuw en komt het ook goed.
    met winterband moet je abs/esp nog steeds goed werkt verrichten
     
  13. Ik moet ze wel hebben, aangezien ik regelmatig bij onze oosterburen ben. In Duitsland zijn ze verplicht
     
  14. Grappig dit soort discussies ieder jaar weer. Als iemand meldt dat ie winterbanden onder de auto legt zijn er diversen die vol overtuiging zeggen waarom het eigenlijk (vrij vertaald) onzin is. Als iemand z'n zomerbanden vervangt voor een goedkoop / kwalitatief minder merk hoor je niemand die kommentaar geeft.

    Nieuwe velgen vindt iedereen leuk, nieuwe banden positieve reactie maar (nieuwe) winterbanden een hoop kommentaar. Als iemand zich nu om welke reden dan ook prettig vindt met winterbanden, prima toch?
     
  15. +1. En gewoon lekker doen wat jezelf het prettigst vind. [MENTION=1387]jason101[/MENTION]
    Ik rij 's zomers en 's winters op de zelfde maat band maar dan wel de compound die bij het jaargetijde hoort. Ik merk het verschil in grip wel degelijk. En ik ben niet de enigste, mijn vrouw merkt het verschil ook en zij rijd toch de meeste km's in de auto. Voor ons is er geen discussie meer op welke band die 's winters rijden.
    Het gezeur wel of niet is niet aan mij besteed
     
  16. Ik begrijp deze discussie eerlijk gezegt ook niet. De vraag die ik stelde wordt ineens omgezet in een discussie over wel of niet. De reden waarom ik erin meegaat is alleen maar omdat ik probeer aan te tonen dat het naar mijn mening veiliger is.
     
  17. Prima band, heb ze ook onder de auto van de zaak. Geluidsarm zijn ze niet echt, maar dat is naar mijn mening geen enkele winterband. Grip is prima voor de Hollandse winters.


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
  18. Voor mij hebben winterbanden hun nut al dubbel en dwars bewezen. Al bij het minste beetje (platgereden) sneeuw zie ik collega's tobben om het parkeerterrein af te komen (waar weinig tot niet gestrooid of geschoven wordt). Dit terwijl ik zelf (en andere collega's op winterbanden) tot op heden altijd zonder enige moeite weg kunnen rijden.

    Daarnaast heb ik me al meerdere keren verbaasd over de grip die ik heb met de winterbanden. Mijn winterbanden (Goodyear Ultragrip 8) hebben beneden de 10 Graden Celsius beduidend meer grip als mijn vrijwel nieuwe zomerbanden (Dunlop Sport Maxx RT2).

    Buiten dat monteer ik mijn (stalen) winterwielen alleen al om te voorkomen dat mijn zomerwielen worden blootgesteld aan strooizout.



    Maar om weer on-topic te gaan. Ik heb onlangs met een Focus 3 (1.6 ECOboost 182 PK) gereden welke op Kleber winterbanden staat in de maat 205-55-16. Persoonlijk was ik hiervan niet overtuigd. Op nat wegdek kon ik met de huidige temperaturen zelfs in de 4e versnelling het ESP lampje nog laten branden. Ook in snel genomen bochten voel je al vrij snel dat de banden hun grip verliezen. Bij mijn eigen Goodyear Ultragrip 8 winterbanden is dit beduidend beter.
     
  19. Ik zal als de financiën het weer toelaten ook 4 nieuwe winterbanden kopen, maar dan wel van Continental of Michelin. Ik heb in voorgaande jaren al vaak genoeg gezien dat collega's met goedkope/kwalitatief slechte winterbanden de bocht uitgleden op sneeuw terwijl mijn (Michelin) zomerbanden wel grip hadden.
    Ook voor winterbanden, misschien wel zéker voor winterbanden, geldt dat je er niet op moet bezuinigen. Het blijft je enige contact met moeder aarde.
     

Deel Deze Pagina