1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bandenspanning circuit

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Chicles, 22 aug 2012.

  1. Binnenkort eens een dagje naar Francorchamps. Daar wordt aangeraden om op de maximale bandenspanning te rijden (logisch).
    Nu rijst dus de vraag wat die is. Ik rijdt op dit moment rondom op 2.7. Daarbij heeft de achterkant de neiging om wat weg te glijden.

    Het gaat om een F1F2 2.0. Voor liggen Conti PremiumContacts 2, Achter SportContact 2 (Dat heeft de vorige eigenaar verzonnen) met de maat 205/17/40.

    Heeft iemand ervaring/suggesties?
     
  2. Vind ik eigenlijk niet logisch, want dat kan de grip negatief beinvloeden (onderstuur), gewoon iets harder dan normaal i.v.m. de hogere snelheden.
    Verder zou ik achter de druk zo'n 0,2 bar lager dan voor zetten, beter voor de stabiliteit (en dus glijdt ie ook niet meer zo snel weg).

    Vantevoren kun je moeilijk zeggen wat de perfecte druk is voor een bepaald circuit (of voor de openbare weg), het is gewoon een kwestie van uitproberen. Het verschil tussen voor en achter is wel een must lijkt me.
     
  3. Handig dat de vorige rijder twee verschillende type banden erop heeft gezet :nocheer:

    PremiumContact is meer comfort en lange afstanden gerichten. SportContact spreekt voor zich. Beide banden hebben andere eigenschappen. Kan het verkeerd hebben, maar 4 dezelfde banden lijken mij beter.
     
  4. Zowiezo als je op het randje of tegen t randje wil gaan rijden op het circuit is dat verstandig, kan je ook wat beter met de bandendruk experimenteren.
    Om terug te komen op t topic, ik zat met mijn vorige auto zo ongeveer 0,2 a 0.3 hoger als ik t circuit opging ten opzichte van de normale waarden waarmee ik reed.
    En zoals hiervoor al genoemd word, achter stond die auto ook 0,2 lager dan voor.
    Als laatste nog, veel plezier, doe rustig aan, rij snelheden waar je jezelf prettig bij voel en laat je vooral niet gek maken door anderen.
     
  5. Bedankt voor alle adviezen & opinies.

    @Boomerang 78: als de voorbanden versleten zijn gaan er ook Sportcontacts onder. Met de 17 inch velgen is het comfort toch al verminderd.

    Ik ga sowieso de spanning achter lager zetten. Ooit is mij geleerd (door Huub Vermeulen) dat op het circuit de spanning 0,5 bar hoger zou moeten zijn. Met name om meer stijfheid op de wangen te krijgen. (Makes sense). Dat zou dus betekenen dat ik voor 2.8 en met het advies van @FastForward, achter op 2.6 zou moeten gaan.

    En @MartijnST; je hebt helemaal gelijk, jezelf niet gek laten maken. Gelukkig is dat op een trackday makkelijker dan op vrij rijden dagen. De Porsches en de M3's hou ik toch al niet bij. Zelfs de Fiat 500 van mijn schoonzoon niet. :)
     
  6. Oude of nieuwe 500?
     
  7. In iedere geval veel plezier op Francorchamps :D
     
  8. Hallo,
    Als je rustig gaat rijden dan zal ik er niet veel aan doen.
    Vorig jaar heb ik op zandvoort de time atack gereden met de RS..
    Na div rondjes zit ik aan mijn limit kwa sturen vond ik... de RS begon de ene keer voor en andere keer achter weg te glijden....
    Ik kon niet harder rond had ik het idee of ik raakte de macht kwijt.
    Terug in de pits sprak ik iemand van jeroentje tuning (die rijden alleen maar circuit)
    Na mijn verhaal zei het welke spanning rijd je... ik zei wat auto aangeeft
    Veel te hoog zei die.... hij meten..... voorbanden 4.9 bar en achter 4,5 !!!!!!!!!
    ZOOOOO warm worden de banden dus... dit is drift afstelling zei die gast..
    Laat ze f koelen en zet dadelijk maar op 1.8 bar.......................
    Dit rijd raar eerste 2 rondjes maar je moet er toch ff inkomen
    en wat denk je.... ik rijd er 4 sec af van mijn oude tijd... met dezlfde rem en stuurkunsten....
    Maar rijd je voor je lol zou ik alles laten staan anders ff aanpassen
    PS dit staat ook op de michelin site over de pilot cup sport semi slick dat je deze moet rijden met lage spanning
    Of stikstof erin scheelt ook heeeeel veel
    heel veel succes en plezier
     
  9. Stukje van michelin site

    Voorwaarden voor gebruik

    • Gebruik op de weg:
      - Raadpleeg de aanbevelingen van uw automobielconstructeur om de aangepaste bandenspanning voor uw banden te weten.

      Gebruik op het circuit:
      - Begin met een koude bandenspanning van 1,8 bar voor en achter.
      Warm daarna de banden op om de grip te maximaliseren.
      - Probeer om een warme bandenspanning van 2,3 bar voor en achter te bereiken (voor bepaalde circuits kan de optimale bandenspanning lager zijn: 2 bar).
      - De temperatuur van het loopvlakrubber moet tussen 70° ent 110°C. (optimaal is ongeveer 100°C).

      Voor alle aanvullende informatie, neem contact op met Michelin.

     
  10. @martijnst Nieuwe 500, Iets met Abarth en Esseesse ofzo. En semi-slicks.

    @twan, dank voor alle informatie. Dit helpt. Ik vermoed dat op Francorchamps de warmteopbouw lager is dan op Zandvoort. Op de lange stukken zullen de banden wat minder warmte krijgen, misschien zelfs iets koelen t.o.v. de bochten van Zandvoort. Dus ik denk dat ik met iets meer dan 1.8 bar begin.
    Stikstof is ook een goede optie, maar ik vermoed dat ik dan alleen de spanning kan verlagen. 't Komt nog steeds niet in spuitbussen.
     
  11. Heb zelf ook op Zandvoort gereden dit jaar maar de banden hadden het zwaar!

    Hier hangen de stukken rubber aan de band!

    [​IMG]

    Ik zeg je niet laten opjagen! Veel plezier die dag!
     
  12. Dat lijkt me wel pick up of hoe ze dat ook noemen...
    En ja natuurlijk hebben ze t zwaar, het zijn straat banden, geen circuit banden.
     
  13. Volgens mij is het de Hankook Ventus V12 Evo, slechte band... ;)
     
  14. Hoezo slechte ervaring mee :P

    Bij mij komen er ook andere banden op als deze versleten zijn! Nat wegdek totaal geen grip in bochten!
     
  15. Ja klopt maar de banden zijn na die dag ook behoorlijk afgetuigd de wang van de band was zelf verkleurd door de warmte!
     
  16. Nee, eigenlijk niet. Ik had ook een ';)' achter mijn opmerking gezet omdat ik ze zelf heb en aan een ander forumlid heb aanbevolen.
    Alleen wat je zei de grip in natte langzame bochten (vooral haarspeldbochten dus) op een vlotte manier genomen laat te wensen over. In snelle bochten grip genoeg bij regen (of ik rij niet snel genoeg ;)).
    In droge omstandigheden is het naar mijn mening gewoon een topband voor alledaags en sportief gebruik.
    Maar ja het kan ook liggen aan de auto (volgens mij heb je een Fiesta ST) en/of de bandenmaat (ik heb 225/40 R18).

    Ik heb nu m'n 2e setje eronder liggen, dus als ze echt slecht waren had ik ze niet nog eens gekocht. Daarvoor had ik Michelin PS2 en ik merk eigenlijk geen verschil (op dat ene punt na). Als dit setje versleten is ga ik waarschijnlijk wel veranderen, of de Hankook S1 Evo2 of de GoodYear Eagle F1 Asymmetric 2.
     
  17. Ja klopt heb en Fiesta ST. Vooral vanaf rotondes in ze 2 op het gas gelijk doorspinnen en in ze 3 ook nog eens! Maar als het droog is is het een super band houd ze eigen erg goed kwa weggedrag! Ik ga denk ik naar een bandenzaak wat ze mij adviseren. Anders word het de Hankook S1 ik heb 205/40/17.
     
  18. Spa-Francorchamps zit er op. De condities waren van nat tot enigszins vochtig.

    Met wat experimenteren tussen de diverse runs had ik de beste grip met 2,3 bar voor en 2,1 achter, wat zich onder deze omstandigheden vertaalden naar respectievelijk 2,5 en 2,3 direct na een run. Met dit weer was het niet goed te bepalen wat de ideale spanning zou moeten zijn.

    Verdere conclusies na een leuke dag rijden:
    - het hebben van geld zegt niets over rijders kwaliteit: hier en daar een Porsche en zelfs een Corvette in de bocht kunnen pakken.
    - Drie Foci RS waren aanwezig en imponeerden.
    - Hetzelfde kan gezegd worden over de twee GT-R's en ook over een 500 Abarth esseesse.
    - Organisatie is wel heel erg relaxed, heel anders dan Zandvoort
    - 136pk is niet voldoende voor dit circuit, max top: 162,8 (gps)
    - Verbruik wel redelijk imposant 18,1 op 100; 1 op 5,5
     
  19. @Chicles:131 pk ipv 136 pk. ;).
    Ik weet van mijn ronde op de nordschleiffe dat ik de banden te hard had staan. Na het rondje waren de banden zelfs aan de zijkant rond. ;).

    Oftewel de banden liepen zelfs rond in breedterichting... ;).
     

Deel Deze Pagina