1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Balanceren

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door marrich77, 2 jun 2009.

  1. Ik heb 2 nieuwe banen nodig
    1 van mijn banden blijkt langzaam leeg te lopen. Als ik hem oppomp tot 2.4 of 2.5 bar, staat hij een week later op 1.8
    Ik heb er geen hinder van met rijden op de rijksweg, maar het is toch wel fijn om een betrouwbare band te hebben.

    En vandaag had mijn vrouw ineens een klapband linksvoor. Dus nu zit daar het reservewiel.

    Nu mijn vraag.

    Ik zie op de site van kwitfit, dat bij nieuwe banden ook balanceren staat. Ik heb nog nooit iets gehad met lekker banden of iets dus weet niet wat standaard is.

    Maar als er op de huidige velgen nieuwe banden gaan, is he dan nodig om het geheel te laten balanceren. Niet dat ik het niet veilig wil hebben, maar omdat er met de velg zelf niets anders is, heb ik het idee dta het overbodig is.


    En nog even een vraag, is uitlijnen en balanceren nu hetzelfde??


    Bedankt voor de reacties
     
  2. Antwoord is simpel: Bij het monteren van nieuwe banden moeten de wielen altijd worden gebalanceerd. Balanceren heft de onbalans in het wiel en band op. Onbalans veroorzaakt een trilling en als je niet balanceerd is het altijd aanwezig. Bij elke band is de onbalans anders dus moet ook elke keer worden gebalanceerd voor montage.

    Uitlijnen van de auto is anders. Uitlijnen afstemming van het onderstel van de auto.
    Lees bijv hier:
    Klik hier wat is uitlijnen?
     
  3. OK duidelijk.
     
  4. Laten die kleefloodjes dan geen sporen na op je velg?

    Want als ik het lees is het mogelijk dat de loodjes ergens anders zullen gekleeffd worden ...
     
  5. Als je je wielen aan de binnenkant laat balanceren zal je daar weinig van zien.
     
  6. Als ze heel goed zijn met monteren van de band, hoeven ze niet eens lood te plakken.
    Echt goed balanceren is een kunst, er zijn er maar weinig die het goed kunnen.
     
  7. Dat is haast onmogelijk, aangezien een band nooit 100 procent rond is, en het gewicht rondom al helemaal niet gelijk is. Dus nieuwe banden monteren zonder lood toe te passen komt niet voor.
     
  8. Balanceren zonder lood is hetzelfde als het winnen van de Jackpot van de Staatsloterij: De kans dat het je gebeurt is onmeetbaar klein!

    En goed balanceren kan iedereen. De apparatuur is zo eenvoudig te bedienen!

    Uitlijnen is wel een (redelijk) ander verhaal...
     
  9. Tegenwoordig is balanceren zonder lood vanzelfsprekend, gewichtjes moeten tegenwoordig van staal zijn, vanwege milieu, zodat er minder lood in de natuur terecht komt.
     
  10. Balanceren is makkelijk??? schijnbaar kunnen er veel monteurs dan niet
    goed balanceren, heb het zelf ook wel eens mogen doen, wel leuk, maar
    toch komt het heel precies.... en juist daar gaat het vaak fout.
    En ik dacht dat ze tegenwoordig zink gebruikte aan slag en plak"lood"
    maar dat weet ik niet 100% zeker;)
     
  11. Was even vergeten dat lood tegenwoordig verboden is... Al die mileu-ellende tegenwoordig!

    Toch stels balanceren niet veel voor: Gewoon de maten van je band invoeren, machine z'n rondjes laten draaien en die geeft dan vanzelf aan waar je je 'loodje'moet slaan/plakken.

    Weet jij zeker dat je het niet over uitlijnen hebt? Da's namelijk wel wat moeilijker, dit omdat je ook wat gereedschap moet hanteren en daar gaat het meestal fout. Maar natuurlijk helpt een modern uitlijnstation (zo noem je 't officieel) ook wel mee aan snel maar vooral goed uitlijnen...

    Of ik kom gewoon te vaak bij m'n bandenman...
     
  12. Nee, echt balanceren, de meeste monteurs hebben haast als ze dit doen,
    dan gaat het meestal fout, heb bij mij vorige auto's dit wel eens mogen
    doen, als je de tijd er voor neemt kan iedereen het;)
     
  13. Zelfs ik heb t gedaan met goed resultaat, dus kan iedereen het :lol:
     
  14. dus conclusie, het is best gemakkelijk, alleen moet je er de tijd voor nemen :)
     

Deel Deze Pagina