Auto stuurt minder strak

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door soheilmd, 4 apr 2011.

  1. Ik en mijn vader hebben allebij een focus mk1 fase 2 mijne uit 2002 met 105000 op de teller en die van mijn pa uit 2001 met 85000 op de teller.
    nou heb ik een week in de auto van mijn vader gereden en vandaag weer in mijn eigen focus, het vallt me op dat mijne minder strak stuurt, beetje zweef achtig.

    onder allebij liggen LM velgen

    Pa zijn auto 185/65/14 @2,4 bar
    mijn auto 195/55/15 @2,4 bar

    hebben jullie enig idee?

    Alvast bedankt
     
  2. Verschil in motor/type?
    Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging?
     
  3. snelheidsafhankelijke stuurbekrachting is er niet op de focus 1;)
     
  4. allebei 1.6
     
  5. Dono than...
     
  6. Dan is de kans groot dat jouw focus iets meer drempeltjes en rotondes heeft gehad dan die van je vader.
    Of je banden zijn echt minder goed.
     
  7. Bandenspanning te hoog voor de plattere banden? Meer slijtage aan ophangingsdelen(rijstijl + KM's)? Bandenmerk/type?
     

  8. banden zijn ongeveer 50%
    Merk is Toyo Proxes
    [​IMG]


    Vader rijdt op marshal vna kwikfit
     

  9. kan er wat gedaan worden? om de wegligging te verbeteren?
     
  10. Een keertje van wielen ruilen met je pa, kijken of t verschil er dan nog is, dan zou t betekenen dat het in je ophangingsrubbers zit.
     
  11. Rubbers vervangen, eventueel door zogenaamde stuggere PU-rubbers.
     

  12. Bedankt, hier kan ik iets mee, is het zelf te doen of moet dit door de garage gebeuren?
     
  13. Weet niet wat jij aan garage spullen je heb om eventueel draagarmen eronderuit te halen en een pers om de rubbers eruit te duwen en de nieuwe erin?;)
     
  14. Garage dus ;)

    Bedankt voor je info en de moeite
     
  15. Geen moeite, het zijn de dingen die je doet voor mede focus rijders toch? ;)
     
  16. #16 dutchguy, 5 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 apr 2011
    PU rubers zou ik niet zomaar aan beginnen.
    Ik heb Powerflex onder mijn focus zitten, voor gaat wel ok.
    Maar achter is dikke ellende, alles gaat naar de klote. De helft is al weer vervangen voor wat anders.
    Ik ben helaas niet de enige op dit forum die dit probleem kent :(
    En als je pech hebt zitten er diverse bouten vastgeroest en moet ze er tussenuit gezaagd worden.
    Allemaal behoorlijk arbeidsintensief en dus kostbaar.

    Gezien het feit dat je Toyo's onder je FoFo hebt zitten, zou ik eerst die eens wisselen met die van je pa.
    Toyo's hebben vaak een zachte compound. Ben er persoonlijk niet van gecharmeerd.
     


  17. Bedankt voor de waarschuwing
    Wat banden wisselen betreft ga ik proberen, de Toyo's zatten er onder toen ik de auto kocht.
     
  18. #18 soheilmd, 5 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 apr 2011
    Het viel me vandaag op dat de auto naar links trekt en uitgelijnt moet worden, kan slechte wegliching ook hiermee te maken hebben?
     
  19. Lijkt me wel, als de auto trekt komt dat vast de wegligging niet ten goede.
     
  20. Bij mijn civic coupe had ik ook dat het ding zweverig aanvoelde en het sturen voelde vaag. Bleek bij de APK dat er praktisch geen rubbers meer in de ophanging zaten. Dus wat anderen al zeggen, rubbers na (laten) kijken ;)
     

Deel Deze Pagina