auto polieren dap

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door willem m, 20 aug 2010.

  1. #1 willem m, 20 aug 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 aug 2010
    beste,
    ik heb al enkele keren het 5stappen plan uitgevoerd op de ford focus,maar zou nu toch graag eens de auto polieren om misschien nog dat beetje extra te krijgen.
    is dit veilig omdit zelf te doen, met de juiste machine en producten?
    of is dit gegarandeert problemen zoeken.

    ik dacht als ik deze aanschaf (ik veronderstel dat dit een excentrishe is) en de juiste producten gebruik ,ik enkel maar goed werk kan leveren,of heb ik dit mis op?

    http://www.carclean.nl/product/Polishing_Power/DAP500_V2_CCS_Starterspakket__101597.aspx

    je kan toch maar het product op de pad aanbrengen en zorgen dat de machine overal evenveel over geweest is?correct?
     
  2. Voor je machinaal gaat poetsen is het verstandig om in ieder geval goed de theorie door te nemen zodat je weet wat je doet. Lezen, lezen, lezen is echt het halve werk en op de diverse fora's is er genoeg informatie te vinden voor een starter als jij. Een excentrische machine is wanneer deze met beleid gebruikt wordt prima geschikt voor een startende poetser, maar ook met deze machine zou je in principe door je lak heen kunnen gaan. Het pakket wat je hebt gekozen is perfect om mee te starten! Ook is het handig om bij iemand op "les" te gaan. Leko heeft 1 keer in de zoveel tijd een clinic, zodat je kennis kunt maken met het machinaal detailen. Ook is het een optie om aan te melden op een forum zoals CarClean.nl driven2shine.nl of autodetailing.nl zodat je iemand uit de buurt kunt vragen om jou op weg te helpen. Als je specifieke vragen hebt, kun je mij gerust een PM sturen en dan geef ik wel antwoord op je vraag.
     
  3. ik heb daarnet even met de dap500 van mn maat gewerkt,vrij eenvoudig eigenlijk, een oppervlak van 40 op 40 en dan eerst van links naar rechts,onder boven en dan nog eens links,rechts.

    dwayne,wil je even mn bestellijstje bekijken om te zien als ik hiermee perfect een volledige beurt kan geven voor mn focus( bevat geen krassen,enkel swirls )
    dit straterspakket http://www.carclean.nl/product/Polishing_Power/DAP500_V2_CCS_Starterspakket_101597.aspx

    ze zeggen dat ik dan enkel nog een wax nodig heb,welke koop ik best om machinaal aan te brengen?het is een donker blauwe metalic lak.
    deze?http://www.carclean.nl/product/Poorboys_World/Polish_with_Carnauba_Blue_473ml_100724.aspx
    of deze http://www.carclean.nl/product/Megu...26_Hi-Tech_Yellow_Wax_473ml_M2616_100592.aspx
     
  4. #4 Soepergrover, 30 aug 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 aug 2010
    Als je wax machinaal aan wilt brengen, kun je misschien beter een goede vloeibare wax gebruiken. Scheelt het nodige gehannes om de wax uit het potje op je pad te krijgen.
    Denk aan een Collinite 845, een van de vloeibare Mothers waxen of (binnenkort verkrijgbaar) Natty's Blue liquid.
     
  5. bedankt voor je reactie.
    ik lees zeer goede revieuws van die Collinite 845 dus deze zal ik bestellen.
     
  6. dit zou ik bestellen:
    DAP 500
    lake country oranje pad met ssr 3
    lake country groene pad met ssr 2
    lake country rode pad met ssr 3

    en de Collinite Liquid Insulator Wax No. 845 ,breng ik deze ook met een rode pad aan en dap 500 of met de hand?

    is dit lijstje goedgekeurd?jullie hebben meer ervaring,waardoor ik het liever eens vraag.bedankt voor de moeite
     
  7. Je kunt ook een pré wax nemen om de lak voor te bereiden op de wax. Deze blijft dan langer hechten waardoor de duurzaamheid verbeterd wordt. Zelf ben ik te spreken over dodo juice lime prime lite en chemical guys vertua bond. Ook is M34 (final inspection van Meguiars) handig tijdens het polijsten. Hiermee verwijder je polijstrestant en olïen die de swirls kunnen maskeren. Verder is een goede lamp raadzaam. Denk aan een bouwlamp of een Brinkmann.

    Om een wax aan te brengen is het handig om in ieder geval een goede finishing pad hiervoor te gebruiken, maar deze zitten bij de set die je gaat bestellen. Zelf breng ik af en toe ook een wax aan met de machine, maar de handmatige manier heeft bij mij de voorkeur. Dit gaat ook ongeveer even snel...

    Voor machinaal waxen vind ik HD Poxy een topper!

    http://autodetailing.nl/forum/showthread.php?t=4047

    Is je auto zwart? Dan vind ik de Mothers Reflection Car Wax en TopCoat super!
    In het filmpje is mijn auto te zien.

    http://s908.photobucket.com/albums/... CWax Tcoat/?action=view&current=GlassCar.mp4
     
  8. Ik zou kiezen qua pads:

    Oranje cutting pad, witte polishing pad, groene polishing/finishing pad en een finishing pad bijv. zwart.

    Deze staan ook in volgorde van grofheid. SSR3 op een LC rode finishing pad gaat niet werken. Hoe kom je daar trouwens bij?

    Op grofheid: 3, 2.5, 2, 1. Met 1 finish je dus.
     
  9. ik bedoelde rood met ssr 1.

    maar ik zou dus beter de pads kopen die jij zegt.als je de wax handmatig wil aanbrengen mag je dus stoppen achter de groene pad met ssr 1 he,of heb ik het mis op?
     
  10. #10 dwayneNMGN, 30 aug 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 aug 2010
    Soms is een finishing pad nodig, maar dat is afhankelijk van de laklaag hoe hard deze is en welke lakdefecten nog aanwezig zijn. Vaak kan je met de groene polishing/finishing pad al eindigen en dan kan je handmatig de wax erna aanbrengen. Wat de beste combinatie voor jouw auto is weet ik niet, daarom zal je altijd een testspot moeten maken.
    Soms kan dat bijv. zijn SSR3 icm Oranje pad en afwerken met SSR 2 op een groene polishing/finishing pad zijn. Maar het kan ook SSR2 op wit eerst en afwerken met SSR1 op de groene polishing finishing pad zijn. Soms zijn er zelfs 3 stappen nodig. Een testspot is echt heel belangrijk en daar gaat altijd veel tijd in zitten! Wel altijd met de lichtste combinatie beginnen, zodat je niet onnodig lak weg gaat halen. Werkt de eerste combinatie niet, dan ga je wat grover qua pad of polijstmiddel. Rustig opbouwen dus...

    Let er wel op welke groene pad je besteld. Lake country heeft er namelijk 2!!!
    Een groene heavy polishing pad en een groene polishing/finishing pad. De laatst genoemde heb jij nodig.

    Edit: Ga je verder ook spullen halen voor de kunststofdelen(trims) de banden etc?
     
  11. de kunststoftrim heb ik al (aloewel ik binnenkort zal kijken voor de kunsstofstrips en klinken in de lak laten spuiten,veel netter en makkelijker in onderhoud he)
    bandenzwart,interieurreinigers,wash mitts,droogdoeken enzovoort heb ik allemaal. mn collectie is grotendeels meguairs en auto glym.

    nu wil ik gewoon een dap aanschaffen en alles dat rond machinaal polijsten draait.
    want ik heb namelijk al vaak het 5 stappenplan handmatig uitgevoerd,en tevreden,maar wil gewoon meer.
    vanavond zal ik eens een test bestelling hier neerschrijven,hopelijk wil je het dan even controleren als alles compleet is.
    alvast bedankt om jullie kennis te delen.
     
  12. Als je collectie grotendeels Meguiars is kun je natuurlijk ook kiezen voor de M16 van Meguiar's. Dat is een heerlijke wax met een hoge duurzaamheidsgraad. Mocht je kiezen voor Autoglym, vind ik de High Definition wax een topper qua duurzaamheid en glans.

    Let op: dit zijn wel vaste waxen die je het best handmatig kunt aanbrengen.
     
  13. dit is mijn bestellijstje
    dap 500
    lake country oranje pad met ssr 3
    lake country witte pad met ssr 2
    lake country groene polishing/finishing pad met ssr 1

    en ik zou dan nadat ik mijn lak heb bewerkt volgens de volgorde hierboven handmatig een wax aanbrengen.
    de Collinite Liquid Insulator Wax No. 845 of de M16 van Meguiar's
    welke geeft het best resultaat op donkere lak?

    klopt nu mijn lijstje met pads en polish?
    wat is de eerste stap toch moeilijk in de polijstwereld:p
     
  14. Je moet de polijstmiddelen en pads los van elkaar zien. Het kan goed zijn dat je SSR2 met de oranje pad moet gebruiken.

    Je lijst qua polijstmiddelen is compleet:
    SSR1
    SSR2
    SSR3

    Erg gebruiksvriendelijke polijstmiddelen. De SSR 3 gebruik ik nog regelmatig bij grove swirls/krassen.

    De pads die je noemt zijn ook compleet. Wel goed uitspoelen wanneer je de pads gaan stoffen/verzadigen. Koop gele dasty bij de wibra, die is uitstekend geschikt voor het handmatig reinigen van je pads. Zelf gebruik in een padwasher, maar die raad ik eigenlijk alleen aan bij veelvoudig gebruik. Handmatig reinig ik meestal met Meguiar's APC+, maar deze is alleen in Gallon verpakking te verkrijgen. Gele dasty is dan een prima alternatief. Reinigen kun je het beste doen nadat je klaar bent een paneel en voordat je begint aan een nieuw paneel.

    Beide waxen die je noemt zijn prima geschikt voor je auto. Het belangrijkste is de voorbereiding. De wax zal ongeveer 5% van je resultaat zijn. Op voorhand kan ik je zeggen dat de M16 van Meguiar's zuiniger in gebruik is dan de insulator wax. Wel hebben ze allebei een lange duurzaamheid alleen is de M16 wat lastiger in gebruik.

    Even een kleine handleiding voor de M16:
    Belangrijk is dat je deze wax niet te dik aan brengt. Dat zorgt echt voor spierpijn bij het uitbuffen. Alles wat je te dik aanbrengt en wit uitslaat is overbodig product! Dus gewoon flinterdun, dat je het bijna niet ziet.

    Stap 1) Zet de wax even een kwartier voor gebruik in de koelkast. Dat zorgt ervoor dat de wax wat harder is en dat je niet direct een hele schep uit de pot neemt met je pad.
    Stap 2) Breng wat product aan op de pad en breng deze flinterdun aan op je lak. Voor optimaal resultaat heb ik gemerkt dat je bij de zijpanelen het best van boven naar beneden kunt aanbrengen en op de motorkap vanaf de ruit richting de grill. Dit zorgt voor een beter sheeting (water wat van de lak af glijdt). Het verschil is minimaal ten opzichte van de cirkelbeweging die de meeste personen hanteren, maar elk winpunt is er 1!
    Stap 3) Laat de wax kuren
    Stap 4) Voer de Sweeptest uit. Dit doe je door even met je vinger het product proberen weg te wrijven. Blijft er een vettige laag achter onder je vinger, laat de wax dan nog even kuren. Kan je het product helemaal weg vegen, buf dan uit.
    Stap 5) Uitbuffen

    Het gevolg...

    Glans :D

    Mocht je kiezen om de pré wax te gebruiken voor een nog langere standtijd, dien je deze op dezelfde manier aan te brengen en uit te buffen zoals de waxen. De pré wax dient voor het aanbrengen van de wax gebruikt te worden. Uiteraard is het belangrijk om de juiste pads en doeken aan te schaffen om de wax aan te brengen en uit te buffen!

    Misschien dat ik het nu wat overdreven heb uitgelegd, maar hoop je er in ieder geval mee te helpen.
     
  15. dwayne,je hebt het juist zeer mooi uitgelegd.

    ik heb eens een topic terug gevonden,dat jij ongeveer met dezelfde vragen afkwam,dus jij verstaat waarzschijnlijk wel een beetje mijn vrees.

    oke dus ik bestel de dap 500,de 3 ssr polishes, de pads die ik opgenoemt heb en de Collinite Liquid Insulator Wax No. 845 .

    maar bedoel jij nu echt dat ik na elk paneel de pads moet reinigen?dan moeten ze toch hangen te drogen ook,en verspil je toch veel tijd,of heb ik het mis.

    ps ik ben een belg en dasty hebben wij hier jammer genoeg niet,is dit een product zoals dreft http://www.dreft.nl/ ?
    tot nu toe stak ik mijn handmatige foam pads altijd in de wasmachine bij mijn MF doen en wash mitt
     
  16. ps voor een dap 500,neem ik dan best de 6.5 inch pads? en de gewone pads of rotary pads.
    gaat over de lake country pads
     
  17. Wat je besteld is gewoon prima en iedereen moet ergens beginnen toch :D. Dasty is erg goedkoop en beter geschikt dan dreft. Simpel te koop bij de Wibra of hebben jullie die winkel niet? Een all purpose cleaner (APC) is beter geschikt, maar als je echt wilt kan dreft ook wel. Reinigen na het paneel is inderdaad verstandig. Je kunt ze na het reinigen en natmaken droogslingeren op je machine. Doe dit wel in een emmer, want anders wordt je nat. Dit kan op de hoogste stand van je Dap500. Het reinigen in de wasmachine kan je dan doen nadat je de gehele auto onder handen genomen hebt. Let er wel op dat dit de levensduur van de pad kan verkorten en dat er kans bestaat dat de velcro (klittenband) los kan laten van de pad. Een waszak is dan aan te raden. Tot nu toe heb ik nooit problemen gehad met het reinigen in de wasmachine. Wat je natuurlijk ook kunt doen is meerdere pads bestellen, zodat je lekker door kunt werken en niet je acties hoeft te onderbreken om de pads te cleanen. Wat ook een aandachtspunt is, is dat je de pad van te voren even insprayed met een Quik detailer. Dit zorgt ervoor dat je niet met een droge pad op de lak gaat.

    1) sprayen met QD
    2) polijstmiddel op de pad
    3) polijstmiddel verspreiden door te stempelen bijv.
    4) polijstmiddel gelijkmatig verdelen op standje 1
    5) toeren opbouwen tot stand 4-5 (soms 6) icm horizontale en verticale bewegingen
    6) toeren afbouwen tot standje 2-3 wanneer je ziet dat het polijstmiddel afgebroken is en er een vaselineachtige laag achter blijft
    7) uitbuffen van polijstresidu
    8) lak checken en eventueel de stappen herhalen (het evaluatieproces)

    De pads zijn niet perse dual action of rotary pads. De meeste rotary's hebben een grotere backingplate waarop de pads bevestigd worden. Dit is meestal 6,5-7inch terwijl de Dap500 5,5 inch pads hanteerd. In principe kan je op de rotary ook een 5,5 inch pad zetten zodat je niet perse nieuwe pads hoeft aan te schaffen al vind ik de 6,5 inch wel erg lekker werken op de rotary maar dat is een kwestie van smaak. Voor nu ben je het beste af met de 5,5 inch pads.
    Dan hoef je geen nieuwe backingplate aan te schaffen voor je Dap500 en kun je gewoon direct aan de slag.

    Uiteraard kun je de collectie altijd nog uitbreiden in het vervolg..

    Is een clinic ook niet iets voor jou ;) Van de praktijk leer je meer dan van de theorie.
     
  18. Willem,

    Er is nog 1 klein nadeeltje... Als je eenmaal een DAP hebt, sta je binnenkort alle auto`s in de straat of van de familie te doen! Het is heeeeel erg verslavend en je wilt alles poetsen..

    Dat je het even weet.. :-)

    Succes en laat gerust wat foto`s zien.

    Robert
    (actief op carclean.nl)
     
  19. @ robert: dit klopt helemaal:mrgreen:

    wanneer is er weer een clinic?:)
     
  20. LEKO geeft ook clinics, wie weet kom ik wel een keertje Leen en Ivon assisteren en zie ik 1 van jullie daar wel.


    Citaat van de site:

    LEKO geeft ook Poetsclinics,

    Het is mogelijk om individueel of per groep bij ons clinics te volgen over het verzorgen van uw auto.

    Momenteel staan de volgende cursusdagen op de agenda:

    Zondag 31 Oktober 2010: Clinic 1: Het handmatig detailen van de auto.

    Op deze dag worden alle in's & out's van het handmatig onderhouden van de auto behandeld. Denk hierbij aan: wassen, drogen, kleien, cleaneren, polishen en beschermen. Ook de velgen, banden en het interieur komen aan bod. U krijgt uitleg over de diverse produkten en hoe U ze het beste kunt verwerken. Er worden demonstraties gegeven en U krijgt de mogelijkheid om zelf te oefenen.

    Zondag 28 November 2010: Clinic 2: Het machinaal detailen van de auto met een excentrische machine.

    Tijdens deze clinic behandelen we alle basis handelingen en leert U de kneepjes van het machinaal detailen van de lak. U krijgt uitleg over de diverse machines en de verwerking van de polijstmiddelen. We gebruiken hiervoor een excentrische en een Dual Action Polisher. Indien U een eigen machine heeft, mag U deze meebrengen om daarmee te oefenen. U kunt uiteraard ook onze Das 6 gebruiken.

    Zondag 23 Januari 2011: Clinic 3: Wetsand en Rotary clinic.

    Voor de echte die-hards ligt nu de nadruk op lakherstel, zoals steenslag en krasverwijdering. Technieken zoals wetsanding en het polijsten met een Rotary machine komen hierin aanbod. De handelingen worden uitgelegd en U krijgt de mogelijkheid om individueel op een motorkap te oefenen. Basiskennis en ervaring met het detailen van auto's is een vereiste.

    Bovengenoemde dagen starten om 11.00 uur 's morgens en duren tot ongeveer 17:00 uur 's middags.

    Elke cursist ontvangt na afloop van de dag een certificaat, als bewijs van deelname.

    Een clinic kost 50,00 euro per persoon. Dit bedrag vervalt bij de aanschaf van produkten, ter waarde van 50,00 euro, na afloop van de clinic. Bij alle clinic's zijn de koffie/thee en de lunch inbegrepen.

    U kunt zich opgeven voor een clinic via ons e-mail adres: leko@zeelandnet.nl Per bijéénkomst kunnen er minimaal 7 en maximaal 15 mensen deelnemen. Aanmelden kan tot 1 week voor de datum waarop de clinic gehouden wordt. Maar let op: Vol=Vol.
     

Deel Deze Pagina