1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0 TDCi 136 pk Auto loopt niet meer zuinig en stinkt naar ...?

Discussie in 'Performance' gestart door Ge-focust, 22 sep 2015.

  1. Beste mede-focus-rijders,

    Ik heb een probleem met mijn Ford Focus.
    Sinds een half jaar loopt de auto niet meer zo zuinig als daarvoor.

    Heb de auto nog niet zo heel lang en had de auto nog geen beurt gegeven
    dus besloot om de olie te laten vervangen samen met oliefilter brandstoffilter
    interieurfilter en luchtfilter. Na wat onderzoek ook nog een reiniger door de
    brandstof gegooid.

    Na het vervangen van de filters begon plots de auto vreselijk naar diesel te stinken. Ik ben toen terug gegaan naar de garage en daar bleek dat de verstuivers ineens extreem waren gaan lekken (waarschijnlijk puur toeval geweest) Alle verstuivers zijn toen weer goed aangedraaid en het probleem was over.

    Toch rijd de auto nog steeds niet zuinig (en dat terwijl ik rustig rijd) en nu sinds 1 maand stinkt de auto na dat hij een tijdje gelopen heeft en warm is.
    Heb geen idee wat het is (geen diesel) maar een heel penetrante lucht.

    Wie o wie kan mij vertellen wat deze geur is en wat de oorzaak kan zijn dat mijn auto niet meer zuinig loopt.

    Misschien dat dit er nog iets mee te maken heeft: Soms als ik de auto start dan start hij niet in 1 keer omdat het lijkt of hij op dat moment niet genoeg brandstof krijgt dus slaat dan half/net niet aan.

    Heb ook gelezen over het dichtzetten van de EGR klep en dat, dat veel problemen kan verhelpen maar heb nog niet zo veel verstand van auto's om in te schatten of dit het probleem zal verhelpen.

    Hoop dat iemand van jullie deze problemen herkend en antwoord heeft!

    Alvast bedankt voor jullie reacties, groeten EJ
     
  2. #2 kolere, 22 sep 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 sep 2015
    Het gaat om een 2.0 tdci, jaartal, met of zonder roetfilter?
     
  3. Mijn kenteken is 67-RH-BK
    Als ik op RDW kijk heb ik volgens mij geen roetfilter

    Geen idee hoe ik er anders achter moet komen
     
  4. #4 kolere, 22 sep 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 sep 2015
    1. Bij dit type motor is het zeer uniek dat verstuivers loskomen, waren het niet de brandstofleidingen die erboven lopen? Als het eenmaal langs de verstuiver lekt is domweg aandraaien niet echt een duurzame oplossing. Is het nu nog steeds schoon rondom de verstuivers?
    2. Is de geur ook aanwezig als je gewoon aan het rijden bent (zeg sneller dan 50km/h).
    3. Je meldt dat de auto onzuinig is, stinkt, en slecht start, maar als je rijdt is de motor wel vloeiend en bij het pedaal dieper indrukken voel je ook echt een duw in de rug?
    4. Wat is voor jou onzuinig (verbruik) en wat voor ritten leg je af?
    5. Heb je hiervoor ook diesel gereden?
     
  5. #5 Ge-focust, 22 sep 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 sep 2015
    Beste Kolere,

    1. De verstuivers lekken nu niet meer.. om het echt netjes te doen zouden eigenlijk de koperen ringetjes tussen de verstuivers en het motorblok vervangen moeten worden.
    Toen het probleem speelde zou ik de volgende dag met vakantie gaan en hebben ze alles alleen even aangedraaid en dat bleek al voldoende.
    2. De geur is in de auto niet zo vaak te ruiken. Alleen als ik stil sta of heel langzaam rijd. Ruikt ook niet naar diesel maar naar wat anders. Buiten de auto ruik je het wel als de auto warm gedraaid is. Dan wordt je naar van de lucht.
    3. De motor loopt verder mooi voor een diesel. Auto trekt ook snel op bij stoplicht in de lage versnellingen. Heb alleen wel als ik op de snelweg rijd en ik trap het pedaal dan in dat hij niet lineair optrekt maar het lijkt of hij steeds even in houdt.
    4. Ik rijd nu veel in de stad afgewisseld met 1 lange snelweg rit per tank ongeveer (300 km) eerder reed ik eenvoudig tot 800 850 km met een tank.. nu ben ik blij als ik 700 km haal.
    5. Ik heb altijd diesel auto's gereden peugeot 306 uit 1995 en daarna opel astra uit 1999 en nu dus deze mooie auto uit 2005.

    Hoop dat dit voldoende info is.
     
  6. Ik heb ook zoiets, zat altijd op 1:18,5 a 1:19 nu mag ik blij zijn met 1:16,5. Ook de geur is af en toe waarneembaar. Mijn Focus is volgens mij van hetzelfde type 05-TS-ZB van 2007. Begin van het einde?
     
  7. Starten doet hij overigens als het welbekende zonnetje.
     
  8. Zijn het niet gewoon de brandplaatjes die lekken? Heb ik bij m'n 1.6 TDCI ook gehad.

    Begon te stinken als de motor warm was en dan alleen bij stationair of lage snelheid.
    Dit was uit het niets gekomen, tenminste ik had het nooit eerder geroken.
    Het was inderdaad een penetrante dieselachtige olie lucht waar je koppijn van krijgt.

    Richting de garage gegaan en er bleek dat er bij één verstuiver het brandplaatje lekte.
    Preventief ook de andere 3 laten vervangen. (Koste volgens mij destijds iets van 350,-)

    Fordje heeft er alweer 130K extra opzitten, probleem is nooit terug gekomen.
     
  9. bedankt ik zal eens naar die mogelijkheid kijken.
    Weet je ook hoe je kan zien dat het brandplaatje lekt?

    is dat niet alleen zichtbaar als er diesel bij de verstuiver lekt?
     
  10. dan bevindt zich rondom de verstuiver aangekoekt dieseldrap zo te zeggen.

    ik heb dit ook gehad en er komt dan inderdaad een dieselgeur het interieur binnen dringen bij lage snelheden en stilstand.

    ik had begrepen dat er bij jou geen dieselgeur te ruiken is?
     
  11. #11 Ge-focust, 23 sep 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 sep 2015
    nee volgens mij is het geen dieselgeur
    dat heb ik eerder wel gehad maar toen lekte het ook extreem bij de verstuivers
    en stond er een hele plas diesel rondom de verstuivers. Dit is toen verholpen door
    de verstuivers wat strakker aan te draaien.

    Het is een geur die ik niet goed kan plaatsen.. misschien koelvloeistof ofzo..
    maar koelvloeistof peil is ook gewoon goed.

    Ik wil wel naar de Ford garage gaan voor een diagnose maar ben bang dat ik
    dan meteen een dikke rekening onder men neus krijg. Vind het ook wel leuk
    om te proberen om het zelf op te lossen.
     
  12. als het aan de brandplaatjes ligt moet er enigszins diesel(drap) rond de verstuivers te zien zijn.

    zie je iets van andere lekkage/viezigheid die de stank kunnen verklaren? (koelvloeistof ruikt zoetig)
    mss is het wel je interieurfilter wat verstopt/vol zit.

    mocht je naar een dealer gaan dan wel eerst goede afspraken maken over de kosten voordat ze gaan zoeken.
     
  13. als het brandplaatje lekt hoor je dan niet ook de verstuivers tikken?
    De motor klinkt namelijk wel erg mooi zonder rare geluiden..
     
  14. Ruikt het naar eieren?
     
  15. Nee niet naar eieren..
     
  16. Soep achtige geur? Ik weet niet in welke omgeving je woont maar misschien kan iemand van hier eens komen ruiken.
     
  17. haha nee het is geen etensgeur en lijkt er ook niet op

    ik woon in zwolle..
     
  18. ik lees ook veel verhalen van mensen over problemen met het roetfilter en egr klep...

    weet iemand ook of mijn auto een roetfilter heeft? volgens rdw site niet maar weet niet of dat klopt...

    en kan ik die egr klep eenvoudig zelf dichtzetten zonder storingen te krijgen?
     
  19. Jouw auto is een Euro 3 dus nee, geen roetfilter. Verder niet dit topic vervuilen;).
     
  20. het is mijn eigen topic en ik dacht dat dit er misschien iets met mijn probleem
    te maken kon hebben...
     

Deel Deze Pagina