1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Auto gaat niet uit, vervolgens niet aan.

Discussie in 'Electronica' gestart door FoRiri, 9 jul 2021.

  1. Goedemiddag allemaal,

    Vandaag deed zich het volgende voor:
    Ik reed op de provinciale weg en ik kreeg een melding betreffende storing bandenspanning systeem, opgevolgd door niet werkende hill assist en active city stop. Hierna merkte ik dat de knipperlicht niet werkte (gevaren lichten wel) grootlicht werkte niet en de ruitenwissers werkten ook niet meer. Claxon, Radio en climate control werkten wel. Doorgereden naar eindbestemming, auto gaat niet uit. Uiteindelijk laten afslaan, maar vervolgens start de auto niet en gaat ook niet van het contact af. Auto startte ook niet met de "noodprocedure" met de sleutel in het afgedekte gat. Een berger is geweest en heeft de accu pool losgemaakt. Vervolgens gaat de auto niet meer op contact.
    Nieuwe storing: stuurslot fout, komt op dat moment naar voren. Auto herkende de sleutel kort niet meer. Nu wel weer, waardoor de auto in ieder geval op slot kan.

    In het kort:
    Plotseling diverse storingen, niet werkende instrumenten, auto gaat niet op de normale manier uit.
    Gaat vervolgens niet van contact.
    Sleutel wordt tijdelijk niet herkend. Accu losgemaakt, weer verbonden.
    Nieuwe fout meldt zich, geen positief resultaat, accu weer los en auto gaat niet meer op contact.


    Heeft wellicht iemand iets gelijksoortigs meegemaakt?
    De auto wordt in principe vanavond afgesleept, nu heb ik nog niet doorgegeven naar welke garage ik dit wil. Hebben jullie nog aanbevelingen voor garages?

    Groet,
    FoRiri
     
  2. Vrees dat de accu de boosdoener in deze is.
     
    FoRiri vindt dit leuk.
  3. Zou het echt de accu zijn? Heeft de accu dan nog genoeg reservecapaciteit om de radio en automatische vergrendeling (die inmiddels weer werkt) van stroom te voorzien, maar niet de start knop?
     
  4. Heb je dit al eens gelezen?
     
    FoRiri vindt dit leuk.
  5. Moeilijk zo te zeggen, wat me wel opvalt is dat alles eigenlijk met de steering wheel module lijkt te maken hebben. Kan zomaar zijn dat LIN communicatie draad niet goed is of geen voeding naar stuurwiel.
    De zekering is F72 7.5A in de bcm.

    accu dan zou niks meer werken, ja met een beetje geluk kan een 1.2watt lampje nog branden maar 21watt trekt de voeding zo ver naar beneden dat het niet meer brand.
    Hoe hoger het verbruik hoe sneller de spanning in elkaar zakt bij slechte accu.
     
    FoRiri vindt dit leuk.
  6. USB kabeltje?
     
    FoRiri vindt dit leuk.
  7. Bedankt voor alle reacties! De auto is net weer nagekeken, zekering van de start-stop knop vervangen en voilá, de auto doet t weer!
    De accu is tevens doorgemeten en die lijkt goed te zijn.
     
  8. Welke zekering heb je vervangen dan, zover ik namelijk kan zien krijgt de knop plus voor licht te laten branden en twee schakelaars om de stand van de knop door te geven. andere is massa. Die gaan alle naar hoofdcomputer alleen zekering kan ik niet zo vinden.
    Het is namelijk wel fijn om te weten wat er allemaal op de zekering zit zodat je ook weet wat mogelijk de rede is dat de zekering kapot is gegaan.
    Die gaan niet zomaar kapot, al is het wel fijn tuurlijk dat probleem opgelost is
     
  9. Normaal niet, maar het kan wel..
     
  10. Het betreft zekering 78, aan de passagiers zijde.
     
  11. wel apart staat het in schema. zekering 78 is voor normaal contactslot echter met start stop knop staat het niet vermeld en loopt direct hoofdcomputer in.
    echter kijk je naar welke pin het is. kom je op dezelfde pin uit en dus zou idd gezekerd zijn met 5A.
    Er zit zo te zien idd niet meer op dan de schakelaar. Alleen lampje brand constant en dan 2schakelaars. mogelijk een maak en een breek schakelaar
    Heb je niet een accessoires op aangesloten.

    @2 Fast 4 U
    Het kan een enkele keer voorkomen, echter dat is wel met een rede. ruitenwissermotor zekering kan kapot gaan ivm in de winter constant hebt proberen te sproeien. motor kan niet draaien en dit veroorzaakt hogere ampère dan de zekering aan kan.
    auto zekering is een trage zekering. Ruitenwissermotor is bij inschakelen even 15A bijvoorbeeld (waarde kan iets anders liggen). echter dat is kortstondig en zekering van 10A kan dat aan.
     
  12. Ah oke, dan snap ik dat de zekering niet direct gevonden was.
    Ik heb sowieso de afgelopen tijd (zeker een maand) geen enkele accessoire aangesloten op de auto.
     
  13. Wel de ruitensproeier gebruikt?

    Ik ben het wel eens met @trucker0werner dat een zekering normaalgesproken niet spontaan doorbrandt. Hierom zou ik, op basis van de kennis op dit forum, corrosievorming in de BCM (zekeringkast in het interieur) uitsluiten. Just to be sure.
     
  14. reden: materiaal moeheid????? zekeringen gaan ook eens kapot zonder dat er een te hoge stroom doorheen gaat, denk aan trillingen........
     
  15. Het is niet zo dat de storingen kwamen direct na het bedienen van de ruitensproeier. Ik had deze gisteren de hele dag niet gebruikt. Maar ik zal er straks inderdaad even naar kijken.

    Ja inderdaad, misschien handig ook te vermelden dat mijn focus alweer meer dan 3 ton heeft gelopen.
     
  16. Het is zekermogelijk dat een corrosie vorming een issue kan zijn. en dus idd rede om toch voor de zekerheid keer te controleren.

    Trouwens ruitenwisser was maar een voorbeeld ivm dat vaker voorkomt.

    Dat zal ook niet zo snel gebeuren. metaal moeheid komt voornamelijk voor als je iets beweegt. De fabrikant weet welke stroom maximaal door heen gaat. Weet uit ervaring welke zekering aan de veilige kant gebruikt kan worden.
    Ja een slechte motor kan de amperage verhogen en dus zekering laten springen. Echter bij de betreffende onderdeel van de start knop zit nauwlijks echt iets dat zomaar overmatig amperage kan trekken.
    Dus zekering zou ook niet zomaar zo vaak warm worden.
    Lamp daar in tegen wel. en idd door overmatig opwarmen en afkoelen zet het uit en trekt het naar elkaar toe. Gevolg dat het keer breekt. Alleen dat draadje in de lamp wordt wel iets warmer dan een draadje van zekering.
    wolfraam in de lamp wordt 3000graden echter verliest wolfraam zijn sterkte als het meer dan 1900graden. Vandaar dat elke lamp in auto op 12volt langer mee gaan dan als het op 14volt branden. Dan wordt draad iets minder warm en dus langer levensduur met de lamp.
    Zekering zal je nog steeds bij normaal gebruik vast kunnen houden.
     
  17. Deze ervaringen hebben wij ook, ook hier gaan zekeringen spontaan stuk, en dan praat ik niet alleen over 5/7.5/10/20A zekeringen,
    maar toch echte jongens van 150/200/250A.
    Klant had na 3 maanden de zekering van zijn omvormer eruit liggen, nieuwe erin, en dat gaat nu al ruim 2 jaar goed,
    omvormer is voorzien van een overbeladingsbeveiliging, was niet aangesproken, en omvormer zit op 60cm vanaf de
    accu's aangesloten met 50mm2.....wie het weet mag het zeggen...
     
  18. Afgelopen week nogal druk gehad, maar vandaag tijd gevonden om even de stekkers los te maken. Ik heb hier geen sporen van corrosie kunnen ontdekken.
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  19. Wat vaak een oorzaak is bij defecte zekeringen is hoge weerstanden in motortjes. Ventilatoren, ruitenwissermotors, ruitenwissersproeiers. Maar als een zekering eenmalig gesprongen is zou ik mij niet zo druk maken. Immers kun je ook te maken hebben met een slechte zekering.
     

Deel Deze Pagina