1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Audio Philosophy....

Discussie in 'In Car Entertainment' gestart door searche, 29 apr 2011.

  1. #1 searche, 29 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mrt 2013
    [​IMG]

    Misschien is het er al, maar anders is dit misschien een goede start....

    Het lijkt mij leuk en interessant om een topic te hebben waar uitgebreid gediscussieerd en gefilosofeerd kan worden over audioproblemen en-oplossingen, zonder het topic van een vraagsteller hiermee te belasten.

    Iemand wil natuurlijk vooral een eenvoudig antwoord op zijn vraag, ook al is dit vaak NIET eenvoudig.....

    Ik kwam toevallig terecht bij een discussie over subwoofers in het topic van JP, en merkte dat ik voor ik het wist een heel epistel over MIJN filosofie in ZIJN topic aan het typen was!

    Dus laat ikzelf maar de aftrap geven in het AudioPhilosophy-topic:

    In de discussie over subs vind ik dat iedereen die daar aan het woord was in meer of mindere mate gelijk heeft, en.....

    Mijn filosofie, en ervaring, is dat je heel vaak alle theoretische regels kunt volgen, en toch een beroerd eindresultaat hebt!
    Voor elke subwoofer inbouw zijn voor- en nadelen te melden.

    Mijn mooist klinkende subopstelling was in mijn MINI (zie Mijn Focus) en juist daar heb ik alle theorie aan mijn laars gelapt :schater:
    (Boxed Subwoofers als free-air gebruiken..... 200Wrms woofers aansturen met 400Wrms.... met een versterker die als fabrieksopgave 2x 50Wrms levert....)

    Nee, ik heb niet de wijsheid in pacht, dat wil ik niet eens!
    Maar ik heb wel een gezonde portie lef om met regels te breken, te experimenteren en grenzen op te zoeken!
    (ooit eens één van de betere Rockfordversterkers om zeep geholpen, ondanks zijn drievoudige beveiliging.... gewoon een goedkope woofer zó lang en zó hard laten spelen tot er geen vonken meer uitkwamen....)

    Naar mijn ervaring zijn caraudiowoofers behoorlijk hufterproof (zegt de gek die erbij was toen we een subwoofer op 220V aansloten.... nee, geen 220V-apparatuur, maar de plus en min van de speaker in het stopcontact! :mrgreen:), dus of je hem nou in 30 of 60 liter stopt maakt wat dat betreft niet zoveel uit.
    In het geval van JP speelt nu 1 12" in 65 liter (inwendig of uitwendig?)
    Er kan makkelijk een tweede bij als hij dat zou willen. Gescheiden, of in één ruimte?
    Ook hier weer voor beide voor- en nadelen te noemen....
    Gescheiden: betere bracing van de kast, elke woofer eigen klankkast, maar dus ook elke woofer zijn eigen klank....
    Een ruimte: klank en aansturingsverschillen worden opgevangen door de ruimte, extra bracing nodig....

    Om mensen te helpen met hun vraagstukken vindt ik deze vragen goed werken:
    - Wat wil je bereiken? (Doelstelling, vraag aan jezelf)
    - Wat kun je bereiken? (wat is reëel, wat kost het, een discussie met anderen)
    - Stel jezelf nu nog eens vraag 1
    Nu staat je doel en je mogelijkheden vast, laatste vraag:
    - Hoe kun je dit bereiken? (welke materialen, welke kist, een vraag aan anderen, als je het zelf niet weet)

    Ik heb zelf hier op het forum al veel geleerd van anderen, ook over audio!
    Ik hoop met dit topic leuke en leerzame discussies te doen ontwaken om anderen "eenvoudige" antwoorden te kunnen geven, zonder hun topic te belasten.....
     
  2. Het lijkt wel aardig boxed in je mini hoor. Doe de achterklep maar dicht ;) zit het toch in een klankkast :P of rij je altijd met de bak open :P
     
  3. Boxed met ongedefiniëerde inhoud als de klep dicht is,
    Gepoort op hoge volumes, (door de druk gaat de klep steeds iets openstaan aan de hoeken :lol:)

    En een bandpasskist op wielen als je de ramen opendraait en ernaast gaat staan :schater:


    Ik las dat je zelf subwoofers bouwt? Werk of hobby? Of nog beter, beiden?
     
  4. Hobby... Voor thuis hoor, niet in de auto. Laat ik wel aan anderen over. Straks eerst samenwonen en dan de vriendin overhalen om een 15" of 18" te nemen :)
     

  5. Toevoeging was ook zeker aanvullend bedoelt, en inderdaad veiligheid voor alles.

    Ik heb altijd ingebouwd met houten plaatjes, zelfs de PG amps, die toendertijd erg goed waren.

    Ben altijd audio freak geweest in de wagen, kwam door mijn buurman o.a., en ik ging het steeds meer doen, totdat ik ieder weekend bezig was voor mensen.
    Ik haalde altijd mijn spullen bij één bepaalde autozaak, en de eigenaar vroeg toendertijd of ik soms voor hem wilde gaan inbouwen, wat natuurlijk erg gaaf was.

    Hier heb ik nog veel meer geleerd, heb het zo'n 3,5 jaar gedaan denk ik.

    Je kan je klank ook enorm verbeteren door je deuren te dempen. Het klinkt beter als je je deuren dichtgooit, en het komt de klank zéér ten goede.
    Vooral direct achter de speakers een bitumen mat (of ander isolerend materiaal) kan al veel schelen. Je kan het ook zo gek maken dat je alles met bitumen beplakt, zowel de buitenkant als de metalen binnenkant van de deur. :)

    Ik zou zeggen, we praten rustig verder :)
     
  6. leuk topic, jammer dat ik nu pas tijd heb om er naar te kijken.

    ik ben dus nog steeds van plan om 2 subs in de cougar te hebben ( symmetrisch ) maarja het geluid is nu al om van te gaan kwijlen :P

    ik zal binnenkort de inhoud eens opmeten. precies weet ik deze namelijk niet..

    ik heb ook zoals veel wel weten de deuren, vloer schutbord, dak, kofferklep zijpanelen en alle los rammelende ( blikken ) delen beplakt met bitumen. wat een erg strak geluid geeft.

    en het geluid is nog niet eens afgesteld :lol:

    kortom, het lijkt mij allemaal reuze interessant hoe alles nog verder te perfectioneren :D
    zowel in de cougar als in de focus.

    de focus heb ik nu de deuren ook gedempt, dat geeft ook al een hele verbetering in geluidskwaliteit met de ghia x speakers :) ( en sub )

    :cool:
     
  7. Hey JP! Welkom hier :lol:

    Wat betreft het inbouwen van een tweede sub voor de symetrie (het oog wil ook wat ;)) kun je met jouw kist nog alle kanten uit, zie hierboven.

    Wat je bijvoorbeeld kunt doen om mee te beginnen, is een tweede sub erin zetten, maar deze NIET aansluiten...
    De niet aangesloten subwoofer werkt dan als een soort poort en versterkt de output. Normaal gesproken met deze constructie zou de kist dan wat kleiner moeten zijn, maar je kunt het altijd proberen.
    Werkt het niet kun je hem altijd nog aansluiten, als je versterker het aankan op 2 Ohm, anders in serie en dus op 8 Ohm.

    Als het zover is zal ik je graag advies geven, en in dit topic kan natuurlijk iedereen zijn ideeën erop loslaten!
     

  8. We kunnen misschien wel eens een meeting organiseren voor de mensen die daar behoefte aan hebben om met elkaar en bij elkaar eens naar de afstelling van de installatie te luisteren.
    Nee, geen wedstrijd :mrgreen: maar gewoon elkaar helpen... :thumbs:
     
  9. lijkt mij erg leuk ;)

    zal binnenkort eens kijken wel type P2 ( rockford ) ik precies heb, en nog zo"n dreun machine erbij zien te vinden :schater:
     
  10. So de knetters!
    Heb ik net een heel stuk zitten typen over mijn audioachtergrond, ben ik er weer uitgegooid :nocheer:

    Ach, boeiend, daar ouweh**ren we wel een keer op een meeting over ;)

    Kort samen gevat, ik heb 15 jaar in de caraudio gewerkt, zowel verkoop als inbouw en heb een heleboel Rockford en Phoenix Gold seminars meegemaakt, wedstrijden en meetings bijgewoond en beurzen afgelopen...

    Ik neem wel eens een fotoboek mee voor de liefhebbers ;)


    Over het ontdreunen heb ik pas al eens iets geschreven:
    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=3909&highlight=merford&page=177

    Dus de positieve werking daarvan kan ik alleen maar beamen!

    (alleen zie ik er wel tegenop om eraan te beginnen in mijn FoFo, dus ik moet er nog steeds eens wat aan gaan doen, ik speel nu nog met de originele Fordspeakers...:oops:)
     
  11. Ik moet ook nog steeds beginnen aan de FoFo ;)

    Mijn andere wagen is wel aangepakt en die klinkt goed :)
     
  12. Andere wagen?

    Vertel eens meer! En foto's zijn ook altijd leuk!
     
  13. Als daily heb ik een Mazda 323F BA uit 1995.

    Totdat we een kleine kregen was dat de wagen van de vriendin, nu mag ik er in rijden :)
    De FoFo is nu dus de gezinswagen en primair bedoeld voor de vriendin, wat inhoudt dat er maar 600Km per maand mee gereden wordt ofzo.

    De headunit is een Alpine CDA-9833R, met time-alignement :)
    In deze wagen heb ik twee composetjes van Phonocar heb zitten die ik passief gefilterd heb.

    De speakers zitten aangesloten op mijn good old DLS CA50.

    Tijdens het dempen :
    [​IMG]

    Verder heb ik hier niet zoveel foto's van gemaakt.
    Van de wagen die ik tegelijkertijd had met deze wagen heb ik iets meer foto's van van tijdens de inbouw :
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Op deze foto's kan je redelijk goed zien dat ik èn de deuren heb gedempt èn het dashboard èn de kabelbende achter het dashboard opgeruimd heb èn nog een alarm ingebouwd heb ook, tsja, als alles toch los ligt :)
     
  14. Zó, jij pakt het grondig aan! :respect:


    Het dashboard ben ik altijd vanaf gebleven, behalve bij die Mini dan...
    Maar dat was dan ook een eitje ;)


    Time-allignment is super!
    Ik had tot een half jaar terug een 9813, in deze FoFo kon ik hem helaas niet meer gebruiken :nocheer:
    In mijn Mondeo heeft de TimeAllignment ervoor gezorgd dat ik zonder versterker en sub toch een waanzinnig geluid uit de set kon halen:
    Frontstaging en toch een flinke (kick)bas!
    (Boston Pro compo voorin en gemodificeerde RF 6x9" in de achterdeur, en natuurlijk veel antidreunplaat!)
     
  15. Ik ga denk ik toch maar eens beginnen deze winter aan de FoFo :)

    Zo tijdens het plaatsen van deze foto's gaat het toch weer kriebelen :mrgreen:
     
  16. Hoezo kun je de HU nu niet meer gebruiken?

    Als we toch gaan vertellen wat we in de auto hebben zitten:

    Headunit:
    Pioneer DEH700BT

    Speakers voorin:
    Polk Audio composet (16,5)

    Achterdeuren:
    Origineel (is ook maar rearfill)

    Kofferbak:
    8 " Polk Audio sub in gesloten kist

    Amp:
    Audison 4 kanaals versterker; composet aangesloten en sub gebrugd.

    Resultaat: Zeer fijn geluid.

    Voorste deuren gedempt, achterklep ook gedempt.
     
  17. mmm ik trek eerst gewoon maar de + kabel..........dit gaat me voor nu toch ietsje te ver.
    Maar zeker interessant om eens te zien en te lezen.:thumbs:
     
  18. Polk en audison is inderdaad ook erg fijn spul.


    Ach ja, al doende leert men :)
     

  19. [​IMG]


    Daarom dus niet ;)
    Op deze foto kun je gelijk zien hoe ik het dan wel heb opgelost :dance:

    Ik had liever de 360.2 gehad, daar zit namelijk wél weer Time Allignment in.
    Maar die kon ik helaas niet vinden op MP voor zo weinig geld :mrgreen:

    Polk en Audison is inderdaad ook een heel mooi klinkende combinatie, goede keus!
     
  20. Vooral dat kinderspeelgoed doet het `m. :thumbs:

    Oke, ik snap waarom niet, maar je had ook alleen de HU kunnen plaatsen. Zijn adapters voor. ;)
     

Deel Deze Pagina