1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aparte banden slijtage

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door houthem, 15 okt 2008.

  1. Hallo allemaal.

    Al een jaar of 2 heb ik een focus duval, heerlijk om in te rijden.
    Toen ik de auto kocht waren de banden tot de draad versleten en zaten er ook aparte slijtage sporen op.

    Kan gebeuren, dus gewoon nieuwe banden er op, Dunlop sport MX 215/40/17 zoals voor geschreven in het boekje.
    Prima banden in de zomer, 's winters winterbanden gebruikt.

    Alleen nu moest de auto laatst weer naar de APK en tot mijn grote schrik en verbazing zag ik dat er behoorlijk grote scheuren zaten in de voorbanden aan de binnenkant.
    Ook is een heel stuk band weg.
    Zie de onderstaande link.

    LINK

    Heeft iemand een idee wat er mis gegaan is?
    Er zit nog 3.5 tot 4 mm profiel op, niet super veel maar zou nog even mee moeten kunnen denk ik.
    Alvast bedankt.
     
  2. Lijkt erop dat je auto opnieuw uitgelijnd moet worden. Op deze banden zou ik in ieder geval geen meter meer willen rijden!
     
  3. Idd, aan de slijtage van het loopvlak te zien staat je wiel scheef ten opzichte van het wegdek. ff opnieuw uit laten lijnen.
     
  4. ik zou eens kijken of je band nergens aanloopt. Als er echt stukken uit zijn zoals op de foto is te zien kan ik me niets anders voorstellen.
     
  5. Toevoeging: op de 4e en 5e foto kun je goed zien dat er echt een heel stuk is weggeschuurd. Kijk eens aan de binnenkant van je wielkast of je daar iets kunt vinden
     
  6. Als ik jouw was ging ik naar de bandenspeciaalzaak (plaatselijke bandenboer) en liet ik de auto uitlijnen en nieuwe banden monteren.
    Dit is levensgevaarlijk. Stel je voor dat je een klapper krijgt en je rijdt frontaal op een tegenligger waarin bijv. een vrouw zit met twee kleine kinderen. Ik wil het iet weten wat er allemaal kan gebeuren.........

    Volgens mij dien je volgens de wet ook hele banden met een minimaal profiel onder je auto te hebben.
     
  7. Volgens mij heeft dat niets met uitlijnen te maken,het lijkt wel of je banden te breed zijn en ergens tegenaan lopen,als het met uitlijnen te maken heeft slijt de band gelijkmatig af,nu zit er gewoon een geul in.
    Weet je welke maat er standaard onder zit :?:

    Succes
     

  8. Als ik jouw was zou ik met een toeter en een megafoon rond gaan lopen in het dorp en alle vrouwen met 2 kinderen in de auto waarshuwen...... :loco:

    @ Houthem ;

    Ik zou eerst eens (laten) kijken of de band nergens tegen aan loopt. Als je zeker weet dat de band niet aanloopt kun je de auto laten uitlijnen en 205-40-17 banden plaatsen.

    Succes
     
  9. Als ik het zo een beetje zie denk id idd dat je wielen ergens tegenaan lopen, dit is niet het normale slijtage van een auto die uitgelijnd moeten worden... Dan slijten de banden schuin af en dan kan het kanvas er door komen, maar niet zulke slijtsporen zoals deze.... :roll:
     
  10. He Niek ben je er ook weer? :wink:
     
  11. Jep, ik ben ook weer thuis :lol:
     
  12. maar slecht uitgelijnd icm te lage bandenspanning? Dan zou ie misschien wel kunnen scheuren?

    Als het alleen uitlijnen zou zijn, moet idd het ijzerdraad eruit komen (spreek uit ervaring :oops: , ze waren zo ver versleten dat ik ze met handschoenen eraf moest halen ;-) )
     
  13. Typisch een opmerking van een jongen van...................jaar

    Wat ik probeer aan te geven is dat het doorrijden met dit soort banden levensgevaarlijk is en dat is niet alleen voor je zelf maar ook voor anderen.

    Niek, ik weet niet of jij ooit al eens een klapband hebt gehad? Ik kan je wel vertellen dat dit zeer spannende momenten kan opleveren.
     
  14. Kees,

    Als je een beetje logisch nadenkt snap je wel dat hij niet op deze banden gaat doorrijden, hij heeft ze er niet voor niks al afgehaald.

    Ik heb idd nog nooit een klapband gehad, en die hoop ik ook niet te krijgen natuurlijk.

    Ik vond je reactie een beetje overdreven, met vrouw en kinders...... iedereen met gezond verstand rijd hier niet mee door toch ???
     
  15. Niek, dit is wat Houtem schrijft in zijn startpost. Hieruit blijkt niet dat hij zijn banden gelijk in de kliko heeft gegooid, maar dat hij vindt dat hij er kwa profiel nog wel mee kan rijden.

    Oké misschien wel een overdreven reactie in jouw ogen, maar ik kan je vertellen dat ik wel een keer met vrouw en kinderen met een snelheid van +/- 160 km/h een klapband heb gehad.
    Alles is gelukkig goed afgelopen en er is verder niets gebeurd maar ik had wel even zweet handjes achter het stuur.

    Verder even goede vrienden en vat niet alles persoonlijk op wat ik schrijf.

    Banden en remmen zijn en blijven gewoon de belangrijkste onderdelen aan een auto in het kader van veiligheid.

    Mazzel Kees37
     
  16. Bedankt voor de reacties.
    De banden liggen er idd al naast, hier durf ik echt niet meer mee te rijden,
    Er wordt geopperd dat de banden aanlopen, dit was mijn eerste gedachte.
    Als je naar de vorm kijkt zou je zeggen dat het tegen de veerschotel is aangelopen.
    Alleen kan dat niet, de veerschotel gaat mee op en neer met de wielophanging.
    Voor de rest ben ik nergens schuursporen tegen gekomen, vorige winter zag je er nog niks van.

    Uitlijnen is al gedaan, de auto spoorde best goed.

    De banden / velgen combinatie die er onder zit is wat er a fabriek onder hoort te zitten icm een 25 mm verlaging.
    Dit was het zogenaamde duval pack, dan kon je toen krijgen in België als optie.
     

  17. Gezond verstand? Wij? Neee, dat meen je niet. Ik voelde me juist zo op mijn gemak tussen de rest van de gekken hier... :twisted: :twisted:
    Het zou wel een stunt zijn, je vader 1st door de straat die omroept: Hier volgt een dringende mededeling: Niek is aantocht. Houdt vrouw en kinderen binnen. :twisted: :twisted: Trouwens dat hoeft niet ze horen je zo wel aankomen.... :lol!: Sorry weer on topic.
     
  18. Je banden ook goed op spanning houden, zo rond de 2,5 - 2,7 bar.
     
  19. Sinds juni dit jaar rijd ik met een vergelijkbare auto. Ook uit 2003, alleen op z'n hollands dus zonder die verlaging.

    Ik rij met 2.5 bar en de banden zijn 'normaal' aan het slijten. Verder kan ik me nauwlijks voorstellen dat je met 2,5cm verlaging iets raakt, zoals je zelf ook al aangaf.

    Dus misschien toch te lage druk? Persoonlijk vind ik 4mm profiel erg weinig. Dan zou ik toch wel nieuwe gaan halen.

    Wat heb je nu voor banden gemonteerd? En ben je daar tevreden mee? Moet zelf ook weer een nieuw setje :wink: .
     
  20. Ik heb dit ook een keer gehad met mijn vorige auto, een Mazda 323. Had opeens een lekke band (geen klapper gelukkig) en een vergelijkbare slijtage bleek de oorzaak. Had het aan beide voorbanden. Met de achterbanden is nooit iets misgeweest, die hebben er nog vele km onder gezeten (i.c.m. nieuwe voorbanden uiteraard). Bij de Profile Tyrecenter stonden ze ook raar te kijken, iedereen die er werkt werd erbij gehaald en allemaal grote ogen. Eerst maar een uitlijning checken of kijken of er iets aanloopt (standaard bandenmaat overigens zonder verlaging o.i.d.). Geen enkel teken dat er iets aanliep en ook de uitlijning bleek nog redelijk ok te zijn. Wat het wel was zijn we nooit achter gekomen helaas, maar ik heb verder nooit meer een dergelijke slijtage gehad, noch aan zomer noch aan winterband (daar hebben nog een check op gedaan toen het zich aan mijn zomerbanden voordeet). Was overigens wel de reden om de Mazda dealer hier in Amsterdam definitief niet meer van geld te voorzien, de auto was minder dan een maand ervoor nog voor APK en beurt geweest :evil: Vraag is, zijn het toevallig Bridgestone banden (ik ben niet zo'n kenner dat ik het aan het profiel kan zien)? We begonnen toch echt aan een constructiefout van de band te denken.
     

Deel Deze Pagina