andere remmen achteraan

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by m2da, Aug 3, 2012.

  1. #1 m2da, Aug 3, 2012
    Last edited by a moderator: Aug 3, 2012
    is het mogelijk om zelf de achterremmen(trommel?) te vervangen door schijfremmen, zoja heeft iemand hier ervaring mee of een paar tips om dit goed aan te pakken.

    alvast bedankt
     
  2. #2 JW, Aug 3, 2012
    Last edited by a moderator: Aug 5, 2012
    Het is zeker mogelijk om de trommelremmen om te bouwen naar schijfremmen. Doordat de wielnaven hetzelfde zijn bij trommelremmen en schijfremmen is het betrekkelijk eenvoudig te doen.

    Momenteel heb ik zelf net alle onderdelen hiervoor bij elkaar verzameld. Hieronder een afbeelding van de benodigde onderdelen lijstje met de onderdelen die je voor de ombouw nodig hebt. Van een aantal onderdelen heb ik de nummers en prijzen van de dealer gekregen. Ik heb deze er voor de duidelijkheid even bijgezet. Het gaat hier om schijfremmen met 260 mm schijven die in enkele andere europese landen ook af fabriek op de 1.4 en 1.6 wordt geleverd.

    [​IMG]

    Remklauw rechts. Finis 1365648 €448,18.
    Remklauw links. Finis 1365653 €448,18.
    2x spatplaat. Finis 1233491 €16,46.
    2x montagesteun remklauw. Finis 1364112 €168,30.
    2x set bevestigingspennen. Finis 6087586 €42,11.
    4x bout. Finis 1471746 €1,32.
    1x set borgveren voor remblokken. Finis 4387370 €30,81.
    1x set remschijven.
    1x set remblokken.
    1x remleiding (slang) links.
    1x remleiding (slang) rechts.
    2x handremkabel.
    Remvloeistof.


    Als je alle onderdelen nieuw koopt wordt het een dure aangelegenheid. Zelf heb ik de remklauwen, spatplaten, bevestigingsbeugels voor de remklauwen en handremkabels gebruikt gekocht voor weinig geld. Deze onderdelen heb ik vervolgens volledig gereviseerd (gestraald, gespoten en afdichtingen vervangen). De overige onderdelen heb ik of worden nog nieuw besteld.


    In Rusland wordt deze modificatie vaak uitgevoerd. Voor zover ik begrepen heb wordt in Rusland ook de 1.8 geleverd met trommelremmen. Hier wordt de ombouw uitvoerig besproken en staan ook een aantal foto's van de ombouw. Dit topic teld inmiddels ruim 30 pagina's. Zelf open ik Russische sites altijd in Google Chrome en laat deze dan vertalen naar het Engels.
     
  3. Waarom zou je schijfremmen nemen achter? Trommels werken toch ook prima. de kosten en arbeid wegen toch niet op tegen de prestaties die je er e.v.t. uithaald. Of zie ik dit verkeerd.
     
  4. Schijven remmen over het algemeen beduidend beter als trommels. Ook heb ik verschillende keren meegemaakt dat op een steilere helling de handrem de auto niet altijd goed op zijn plaats kan houden. ik hoop dat dit met schijfremmen een stuk minder is

    Daarnaast heb ik afgelopen najaar de trommels eraf gehad om alles goed te inspecteren en te reinigen. Toen heb ik geconstateerd dat de remvoeringen al een behoorlijk eind versleten zijn en dus binnen niet al te lange tijd vervangen moeten worden. Tevens beginnen de trommels aan de buitenzijde wat te roesten en zien er aan de binnenzijde ook niet zo netjes meer uit.

    Hierdoor heb ik besloten om op niet al te lange termijn de ombouw naar schijfremmen te gaan doen. Dit is vrij eenvoudig te doen dus wat betreft tijd zal het weinig uitmaken of ik schijfremmen plaats of dat ik de huidige trommelremmen reviseer. Daarnaast heb ik de meeste onderdelen vrij goedkoop kunnen vinden dus de kosten vallen ook hard mee.


    En schijfremmen zien er natuurlijk ook een stuk beter uit als de roestige trommels.
     

Share This Page