1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

ammoniaklucht in auto vooral bij stadsverkeer

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door kolere, 15 feb 2010.

  1. Sinds vandaag ruik ik na een minuut rijden een scherpe ammoniaklucht in de auto. Ik merk dat als ik in de stad rijd het vooral ruik. Op de snelweg ruik je soms een vlaag. Iemand zat vandaag ook naast me en die rook het ook.
    Als dit blijft ga ik naar de dealer, maar was toch benieuwd of iemand weet wat dit kan zijn? De airco is overigens alweer een week niet aan geweest (gezien de kou). Dus kan geen schimmel uit de airco zijn. Wel ruik ik aan de uitlaat ook altijd een soort diesellucht met een tintje ammoniak:P dus kan dit ook uitlaatgas zijn?
     
  2. Ammoniak?? Ruikt het niet naar zwavel (lekke uitlaat) ?
     
  3. Ik vind het scherper, het moet mij echt denken aan ammoniak. Zelfde lucht als ik kalk van een ruit van het aquarium ben aan het afhalen. Ken zwavel alleen van fruitbomen spuiten, dat ruikt niet scherp maar vooral vies. Was na een uur rijden ook niet helemaal lekker plus prikkende ogen.
     
  4. Zwavel ruikt "ogentranend".......Klinkt raar maar is wel waar :schater:
     
  5. Misschien dan de uitlaat, het viel mij vanochtend al op bij de banden oppompen dat ik diesel lucht bij het rechtervoorwiel rook maar niet bij de achterwielen (motor niet uitgezet). Baal er wel van de auto moet over 1500km een beurt krijgen, dat wil zeggen dat ik over een maand weer moet. Auto is ook pas 4 jaar dus wel erg snel.

    In de diesel die ik tank zit geen zwavel trouwens.
     
  6. Had bij mijn "leen-mazda" ook een lekke uitlaat (denk spruitstuk:(, niet gekeken;)) maar was echt niet te harde bij stilstaan en langzaam rijden dus vandaar dat ik aan uitlaat zit te denken. Als je nou eens probeert je uitlaat aan de achterkant dicht te houden....hoor je hem misschien blazen;)
     
  7. Haha is geen brommer:D Ga deze week wel even langs de dealer.
     
  8. Het kan zijn dat een of meerdere verstuivers lek zijn.
    De amoniaklucht die je tegenwoordig bij diesels ruikt is meestal het DPF-additiefmiddel.
    Weet niet of je een DPF hebt?
     
  9. Voor de onwetende: ;)
    DPF
     
  10. @Kolere; je auto moet over 1500km een beurt. Waarom laat je dat niet direct doen? Een keer iets eerder onderhoud plegen kan echt geen kwaad hoor. ;)
     
  11. Ga ik ook doen. Het is alweer!!! een olie ravage. Dus ze moeten toch meer doen. Begin deze motor bijzonder zat te worden.
     
  12. Tja PSA... ze staan er een beetje om bekend dat ze knoeien.... :(
     
  13. Nee, ze markeren hun plek ;)
     
  14. Afspraak over twee weken ze hadden geen tijd.

    Ach ja, is ergens misschien te makkelijk om PSA aan te wijzen, Ford kiest ervoor met hun samen te werken dat hadden ze vast ook met een andere motor bouwer kunnen doen. Maar mijn turbo is nog heel en toch neem ik nooit meer een auto met een motor afkomstig uit Frankrijk. Dus als het diesel blijft, geen Ford meer!
     
  15. En geen BMW, en geen Mini, en geen volvo en geen Mazda.... Etc. Er zijn volgens mij iets van 14 merken welke die diesel gebruiken... wordt lastig.

    Ooh een Toyota diesel? Uhm net zo betrouwbaar... niet dus.;)
    Ford levert de 1.8 TDCI weer. Is een Ford eigen motor en wel betrouwbaar. De 2.0 TDCI (ook frans) is ook goed en blijft ook heel.
     
  16. 109 PK uit een 1.6 , vraag je dan ook niet teveel van zo'n blokje, of zie ik dat helemaal verkeerd.
     
  17. Stef; het vermogen is niet het probleem. Het blok zelf ook niet. De geringe smering, maar 3,8 liter olie t.o.v. de dikke 5 liter olie in een normale diesel is het probleem.

    Als 109 PK te veel is voor een 1.6 diesel. Waarom kan VW dan 170pk uit een 1.4 (welliswaar benzine) halen. Wat te denken van ecoboost motoren van Ford die er aan zitten te komen van 120pk t/m 180pk.:cool:
     
  18. De 1.8 tdci staat niet op de prijslijst, net even gekeken. Die motor is voor mij dan wel een optie maar de 2.0 is ook van psa daar hoef ik even geen motor meer van.

    Diesel is niet te vergelijken met benzine. De verbranding is totaal anders. maar ik vind 109 pk niet denderend veel uit een 1.6 eigenlijk ook niet voor een diesel.
    2.0 diesel van Bmw heeft rond de 204 pk, veel meer per cc dus.
     
  19. Sorry, ik bedoel dat de motor in de nwe mondeo wordt geleverd.
    Maar die 2.0 TDCI PSA is wel een goeie motor. Eigenlijk geen problemen mee.
     
  20. Mondeo ook niet. De 1.8 is eruit en een 2.0 in de plaats met minder pk uit mijn hoofd 115 pk. Veel lease rijders hadden toen een 1.8 besteld en kregen dan die 2.0 kan ik mij herinneren.

    Ik twijfel nu om de auto op te rijden of met enige waarde te verkopen. Ik denk dat ik hem op rijd en kijk hoelang die het blijft doen. Die verstuiver moeten ze onder garantie doen vind ik, lekt pas na de reparatie van de kleppendeksel. De andere lekken laat ik lekker zitten.
     

Deel Deze Pagina