1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Alternatief voor chiptuning

Discussie in 'Performance' gestart door jason101, 7 jan 2010.

  1. Ik weet dat het al een oud bericht is maar dit las ik op de site van autoblog.nl.
    Ik had er nog nooit van gehoord.
    Iemand hier ervaring mee?

    "Vergeet chiptunen, meer PK’s uit je motor halen kan nog goedkoper. Aceton toevoegen aan de benzine of diesel zorgt ervoor dat je tot 35% zuiniger kan rijden. Een klein beetje aceton in je tank en de benzine of diesel verdampt makkelijker, zonder dat je auto er extra van slijt"
     
  2. Dit verhaal doet al heel wat jaren de ronde. Theoretische zou het mogelijk moeten zijn, maar gek genoeg is een paar jaar geleden door de Mythbusters precies het omgekeerde aangetoond :?:

    Persoonlijk ga ik er niet mee experimenteren ik heb dit leven al genoeg met mijn kop boven de oplosmiddelen gehangen (8 jaar werkzaam geweest als chemisch laborant) en weet dat indien je niet voldoende voorzorgsmaatregelen treft Aceton hele vervelende eigenschappen kan hebben. Aceton explosies komen ook nog als eens voor in crack laboratoria :mrgreen:

    Overigens is de verhouding voor met mengen met benzine 1 op 500, geloof ik en daar gaan we al ik weet het niet zeker dus mogelijk, BOEM :schater:

    Zonder gekheid het kan maar ik pas.
     
  3. #3 BarryST, 7 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2010
    Heb er ook van gehoord en heb toevallig ook de aflevering van mythbusters gezien.

    Ook ik pas hiervoor .Zie toch niet zo graag me kleppen op me motorkap dansen ;)
     
  4. nog niet van gehoord, en ook de aflevering van Mythbusters niet van gezien. Niet tegenstaande lijkt me dit een brug te ver.
     
  5. #6 Dr.Z, 7 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2010
    Nou, ik heb het zelf ook uitvoerig getest, maar het scheelt inderdaad een berg.
    Een paar jaar geleden in mijn hobby auto heb ik de test gedaan en van 1:15 ging het verbruik naar ruim1:16.
    Het betreft een 21 jaar oude golf cabriolet met een carburateur.

    Met mijn astra diesel heb ik het zelfde getest, en daar had ik ook een positief resultaat.
    Overigens heb ik met die diesel ook op pure zonnebloemolie gereden, maar dat is een ander verhaal. :)
    Hoe dan ook, asceton in je tank helpt, daar durf ik een heleboel om te verwedden.

    Maar(!), het betrof in mijn geval auto's die al behoorlijk verjaard waren.
    Mijn Astra diesel was een Isuzu 1.7 motor met een Bosch dieselpomp.
    Geen computer of andere zaken die de injectie beïnvloeden.
    Met mijn golf hetzelfde verhaal, geen injectie, geen computer, gewoon een oude carburateur.

    Hoe het met moderne motoren gaat, durf ik niet te zeggen.
    Het verschil tussen zogenoemde powerdiesel en gewone diesel, merk ik met mijn FoFo niet, dus ook asceton in de tank zal weinig uitmaken denk ik.
    Maar het zal zeker geen negatieve invloed hebben om het verbruik.

    Enne, leuk programma dat Mythbusters, maar de wetenschap is ver te zoeken.
    Het is gewoon tv-vermaak, niet meer en niet minder.
    ..bovendien moeten ze om de zoveel tijd hun eigen testen herzien wegens wat voor vage reden ook, wat de geloofwaardigheid direct ondermijnt..
    ..maar wel een leuk programma verder. :)
     
  6. Denk ook even aan het effect van aceton op het brandstofsysteem.
    Bij de Flexifuel uitvoeringen is een aantal leidingen vervangen door rvs om de corrosieve werking van alcohol tegen te gaan.
    Voor het gebruik van aceton zal je hetzelfde moeten doen.
    Anders kom je na enige tijd in de problemen.
     

Deel Deze Pagina