Met de wisselkoers van vandaag komt dat neer op €1,92 toch aanzienlijk goedkoper daar aan de andere kant van de plas
2dagen geleden getankt voor 1.71 e10 in oostenrijk. Kijk je naar e5 dan is het ineens weer 1.83. Op de snelweg duitsland was het 1.92 voor e5. Valt me op dat in heel europa de prijzen hoger liggen niet zozeer in nederland alleen.
Benzine wordt fors duurder in Nederland, verschil met België en Duitsland enorm. Benzine wordt bij de pomp vanaf 1 januari 2024 mogelijk bijna 21 cent duurder. Dat is het gevolg van het verhogen van de accijns: niet alleen wordt het restant van een eerdere verlaging teruggedraaid, ook wordt het tarief opgehoogd omdat het meegaat met de prijsstijgingen. Dat blijkt uit antwoorden op vragen van Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt. Vanaf 1 april 2022 had het kabinet de belasting voor ongelode benzine, diesel en LPG verlaagd om de stijging van de energieprijzen te compenseren. Die verlaging is stapsgewijs weer teruggedraaid: de laatste stap is op 1 januari. Dat alleen al zou een verhoging van de benzineprijs met 8,7 cent per liter betekenen, voor diesel 5,6 cent. Daar komt echter nog een tariefverhoging van 9,9 procent bovenop, omdat de accijnzen geïndexeerd worden: ze groeien als het ware mee met de inflatie. Dat betekent voor benzine dat er al met al dus per 1 januari 20,95 cent per liter bijkomt, blijkt uit antwoorden die het ministerie van Financiën aan Omtzigt gaf. Omtzigt stelt dat de accijnzen nu wel heel erg buitensporig worden: ‘Per 1 januari dreigen de accijnzen op benzine dus 36 cent per liter hoger te zijn dan in Belgie en 31 cent hoger dan in Duitsland’, rekent hij op X (voorheen Twitter) voor. ‘Het prijsverschil is nog hoger omdat er ook nog btw over accijnzen gerekend wordt’. Zo dreigt er al met al een prijsverschil van meer dan 40 cent in benzine met België. En een vergelijkbaar bedrag met Duitsland. ‘Dat leidt tot grote grenseffecten. Het leidt tot extra inflatie. Dus regering zal actie moeten ondernemen', stelt Omtzigt. https://www.ad.nl/buitenland/benzin...schil-met-belgie-en-duitsland-enorm~aa90db44/
En dan nog de elektrische auto's die gaan in 2026 wegenbelasting betalen voor een golf op benzine betaal je € 600 voor de elektrische wordt dat € 1100 per jaar en geen subsidie meer
Tja, ik vind het niet meer dan normaal dat deze groep ook wegenbelasting betaald. Nu betalen ze niets en dat is ook niet helemaal eerlijk tov de benzine/dieselrijders
Eerst iets aantrekkelijk maken om het later weer terug te draaien als de meute over is gestapt… zo gaat het al jaren…
Tsja, da's het idee van subsidie, iets aantrekkelijk maken om overstappen te bevorderen. Als dat effect is bereikt is de subsidie niet meer nodig lijkt mij en kan dat belastinggeld beter weer eens aan wat anders worden uitgegeven. Plus dat er dan hopelijk weer wat meer benzineauto's worden verkocht zodat de tweedehands markt ook in de toekomst nog aanbod heeft
nou, precies dit Bram alles inzetten op elektrisch is gewoon een utopie en er is niks mis met alternatieve brandstoffen maar er moet een keus blijven.
Persoonlijk denk ik dat aan het eind van dit decennium alles in de soep draait. Benzine is dan niet meer te betalen want de vraag daalt. Elektrische auto’s zijn nog steeds onbetaalbaar en niet te vergeten het elektriciteitsnet is er niet klaar voor. Ook niet over 7 (!) jaar. Maar goed hier gaat het over de huidige benzineprijzen. “Ontopic”
Wij tanken inmiddels meer dan een jaar niet meer. De uitstoot normen en akkoorden moeten gehaald worden en als er vanaf 2026 ineens volle pijp wegenbelasting betaald moet worden en daardoor de elektrische auto minder aantrekkelijk wordt zullen ze ergens een correctie op toepassen. Of ICE wordt nog duurder of huidige maatregelen verlengd o.I.d. Ik verwacht niet dat tegen die tijd ineens ICE weer aantrekkelijker is dan elektrisch rijden. Zeker niet omdat 2030 dan nog dichterbij is en het moment waarop ICE niet meer verkocht wordt ook. De keuze voor elektrisch heeft ons geen wind eieren gelegd en als de prijs voor een litertje blijft stijgen (die zal tegen 2026 wel ergens tegen de 3 euro liggen) zijn de kaarten ondanks wegenbelasting alsnog in het voordeel voor elektrisch. Anyway, met de camper van de zomer 2 euro voor een liter diesel betaald (weliswaar in Liechtenstein) maar dat vond ik toch minder leuk..
ja, waar houdt het op dan hé hoeveel ministers en staatsecretarissen rijden al een elektrische dienstauto? politie, brandweer en ambulance? en nog veel meer sectoren die gewoon niet 1,2,3 over kunnen schakelen.
Zo'n beetje iedereen die geen leasebak heeft rijdt gewoon nog een verbrandingsmotor over het algemeen..
En die wel een leasebak rijden hebben juist last van de (non)keuze. Vriend van mij ook, moest een leasebak, maar mocht geen benzine auto kiezen. Met hun vouwwagen en verre vakantie is 100% elektrisch onmogelijk. Hij mocht nog NET een plugin-hybrid kiezen gelukkig, anders had hij ook een probleem gehad.
Waarom is een vakantie met een vouwwagen onmogelijk? Ik ken persoonlijk meerdere mensen die reizen tot Zuid Frankrijk en het noorden van Scandinavië hebben gemaakt met een EV en een caravan. Met een caravan halveert de range zo ongeveer maar met een vouwwagen is dat verschil een stuk kleiner. Zeggen dat het niet kan is eerder een kwestie van niet willen.
Als je je reis goed plant, kan het inderdaad prima. Vriend van me is fervent EV rijder, en blogt er al jaren over. Die reed 7 of 8 jaar geleden al met een simpele Renault ZOE naar Rome toe, met 2 kids op de achterbank. Je moet er met je rit alleen rekening mee houden, en stops inplannen bij laadpunten. Nou zie je die, ook in het buitenlands, steeds meer. Het is alleen niet simpelweg de slang er in, en 3 minuutjes later weer verder rijden (of zodra je de koffie op hebt). Veel EV's staan minstens een half uur aan de snellader om 80% of 90% capaciteit te hebben opgeladen.
nieuwe keuzes, nieuwe mogelijkheden zeg ik dan maar. je reis duurt wat langer maar je kunt ook iets eerder weggaan of wat later aankomen. en je rust tussendoor bij de stops lekker uit of doet een dutje
Wat Gerard schrijft is ook hoe ik er over denk. Je moet misschien een kleine aanpassing doen in je reisgedrag. Wat vaker rusten is voor veel mensen sowieso verstandig. Wij stoppoen elke 2 uur als we op vakantie gaan. Elke tweede stop moeten we ongeveer tanken. Laat elke stop dan door het laden 15 minuten langer duren dan kost dat ons op de eerste reisdag misschien 2 uur extra. Misschien moet je een reis naar Spanje dan in tweeën knippen.