1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Airco probleem !!!

Discussie in 'Electronica' gestart door Henrie (Focus 2001), 17 jun 2009.

  1. #1 Henrie (Focus 2001), 17 jun 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jun 2009
    Ik heb al een tijdje het idee dat mijn airco na een halfuur niet meer zo koud is,dus vandaag aircocheck gedaan en alles gewoon goed.

    En sinds een week als ik de airco aan heb staan op standje 1 werkt hij goed maar zet ik hem op 2,3,4 dan gaat het lampje ac uit,weet iemand wat dit kan zijn ?

    M.V.G Henrie ;)
     
  2. Beste Henrie,

    Misschien kan je de vraag in 'normale letters' plaatsen ipv vetgedrukt. Dat is minder schreeuwerig en komt wat minder onbenullig over ;) Want zo'n dikke boer ben je toch niet? ;)

    Er is normaalgesproken maar 1 ding waardoor de airco (inclusief lampje) automatisch uit gaan; en dat is wanneer de motor het zwaar heeft (lees veel vermogen gevraagd wordt). Alleen dan kan de ECU besluiten om de airco uit te schakelen. Bij overige defecten zal altijd het lampje branden, zelfs als de hele boel lek is.
    Waarom hij alleen in stand 1 werkt is dus een beetje een raadsel, er zit namelijk niet eens een directe elektronisch verbinding tussen de snelheidsknop en de aircoknop daaronder. Wel zit er een activeringsdraad aan de midelste draaischakelaar,maar alleen als je gele symbolen op de knoppen hebt. De airco gaat dan automatisch aan als je hem op de voorruit zet (zonder lampje aan).

    Maar om terug te komen op je storing: misschien is er een sensor gaar, die iets met de lastberekening te maken heeft. Of de motor loopt echt zwaar :eek: . Ik zou met een diagnose apparaat kijken wat de ECU als motorbelasting aangeeft (kan je mooi in percentage zien).

    Dutchguy
     
  3. Kan het geen kachelweerstand zijn ?
     
  4. Kachelweerstand zal er voor zorgen dat alleen stand 4 nog maar werkt (volle snelheid dus). En ook deze heeft geen directe elektrische verbinding met de airco.
     
  5. De airco werkt niet als je de ventilator op stand 0 hebt staan. Dit zal hij ook wel ergens meten. Het kan natuurlijk zijn, dat hij alleen meet dat de ventilator aanstaat bij stand 1.

    Probeer anders eens de auto stationair te laten draaien, zet de lucht alleen op de voorruit en de ventilatorstand op 3 geloof ik (staat het tekentje van de voorruit ook bij).

    De Airco zou aan moeten zijn.....
     
  6. Ligt eraan welk model hij heeft, die van mij (focus 1 fase 1 iut '99) heeft dat namelijk niet.
     
  7. Misschien dan toch de draaischakelaar defect.
     
  8. Volgens mij is het ook de draaischakelaar,want als ik hem op standje 1 heb staan dan hoor of voel ik hem niet blazen !!!
    Wel brand het lampje ac op standje 1 en op 2,3,4 niet en ook is de verlichting achter de draaischakelaar kapot.

    Gr.Henrie
     
  9. Heb hier nog een mechanisme uit een Fase 2 liggen.
    stuur maar een pb'tje als je interesse heb ;)
     
  10. Ik heb een focus 1 fase 1 uit september 2000 en de airco slaat automatisch in als de aanjager op de voorruit wordt gezet. Ongeacht welke stand, 1, 2, 3 en 4 schakelt de airco in. Het lampje hoeft niet te branden op die stand. Draai je namelijk weer weg van het voorraam, dan wordt de airco direct weer uitgeschakeld.
     
  11. Waar dient het knopje ac dan voor ?

    Hij schakeld wel in op die standen,want dan gaat ook de koelventilator draaien alleen op 2,3,4 dan gaat het lampje ac uit en dan heb ik het idee dat het niet zo koud word !!!
     
  12. Het klopt wat er gezegd wordt over de voorruitstand (geel symbool), dan gaat altijd de airco aan (zonder lampje). De knop AC is voor alle overige standen.
    De gedachte hierachter is dat je de beslagen voorruit snel schoon wilt hebben,en dat gaat heel goed met de airco. Tevens dwing je mensen om die airco te gebruiken, zodat hij niet al te snel defect raakt.
    Je hebt namelijk mensen die nooit een airco gebruiken en er dan na 2 of 3 jaar achter komen dat hij inmiddels defect is.

    Die draaiknoppen uit een fase2 passen prima in een fase1, en andersom.
     
  13. Stand 3 gebruik ik dus nooit, alleen 1, 2, en 4.. Dat de airco aangaat bij stand 3 moet je ook maar net weten!
     
  14. Daar doet hij helemaal niet mee; die airco en stand 3.
    De airco gaat al een zodra je de middelste knop op de voorruit zet, onafhankelijk welke snelheid van de fan.
    Dat gele symbool bij stand 3 is slechts een "aangeraden" stand om de voorruit schoon te blazen
     
  15. Zoals mijn zoon altijd zegt:"Pap! RTFM!"








    .
     
  16. Ik zit nog steeds met het probleem dat de airco dan weer wel en dan weer niet werkt !!!

    En als hij wel werkt dan werkt hij gewoon super.................

    Kan dat aan de standenschakelaar liggen ?
     
  17. Wanneer de airco niet werkt heb je dan stuk gereden, zodat de auto goed warm is? Als namelijk de afstand te groot wordt tussen de electro-magnetische koppeling en de poelie (van je multi-riem) van de aircopomp, kan het zijn dat de airco dus niet goed werkt wanneer de auto warm is.
     
  18. Maakt niet uit of hij warm of koud is,de afstand van de koppeling is al gemeten en is goed.

    Het kan zijn als ik nu instap en gewoon werkt en als ik later weer instap weer niet,en als ik een lange rit maak dan word de koeling ook minder.
    Maar dan ff later dan werkt hij weer !!!

    Ik het idee dat er ergens een los contact zit of het is die schakelaar..........

    Ik ga deze week de boel wel eens los gooien en alles controleren op breuken of zoiets en proberen door te meten.
     
  19. Dan vervang je de schakelaar toch gewoon? Dat kost de wereld niet. Zeker op een sloop niet.
     
  20. Drukschakelaar kan wel eens defect zijn.
     

Deel Deze Pagina